Curaçao - algemeen / Reizen

Overweldigend Curaçao!

Een heerlijke bestemming voor een familie- én duikvakantie! Daar komen René Weterings en zijn gezin al snel achter op Curaçao. De onderwaterfotograaf maakte een drieluik – dit is het eerste deel!

Geland! Twee jaar geleden riepen we dat met ons gezin voor de laatste keer. Voor de zomer van 2021 hebben we gekozen voor het Caribische eiland Curaçao. We vertrokken zonder problemen vanaf Schiphol en onze bagage is ook goed aangekomen. We worden netjes opgehaald en naar onze accommodatie gebracht. Waterside Apartments ligt centraal op het eiland in het kleine plaatsje Boka Sami (Sint-Michiel). In het appartement krijgen we praktische instructies en ondertussen zijn onze kinderen buiten bezig met de kleine heremietkreeftjes die in het donker tussen de beplanting kruipen. We gaan op tijd slapen om in het ritme te komen.

Wakker worden op Curaçao is heerlijk. Tijdens het ontbijt op ons ruime terras genieten we van het uitzicht op de Caribische Zee. In de struiken ritselen kleine leguanen en anolissen, in de bomen en struiken zitten de meest kleurrijke vogeltjes. Het prachtige uitzicht over zee trek ons aan, in de middag plannen we een eerste duik. Eerst doen we onze boodschappen in een grote supermarkt, niet ver van ons appartement, en scoren daar veel herkenbare producten uit Nederland. Onze kinderen zijn ’s middags ook al snel in het water te vinden en genieten samen met onze Nederlandse buurmeisjes van het piepkleine kindvriendelijke strandje (‘Playa Wachi’).

Rene_Weterings_Curacao_002
Rene_Weterings_Curacao_001

Huisrif ‘Slangenbaai’

Onze eerste duik in de Caribische Zee maken we op het huisrif, de Slangenbaai (‘Snake Bay’).
Het blauwe water is overweldigend warm, wel 29 graden Celsius, het zicht is super! Onze dochter Isis snorkelt met ons mee tot we haar seinen om weer naar het strand te gaan. We duiken over de zanderige vlakte richting de drop-off. Daar begint het echte rif dat geleidelijk schuin de diepte in gaat. De koralen en vissen zijn in overvloed aanwezig. We kunnen linksaf of rechtsaf, maar we laten ons leiden door ons gevoel en de hele milde stroming. Alles is mooi en we maken een prachtige eerste duik. De kleurrijke sponzen en koralen geven het rif vorm, de een is nog groter dan de ander.

Het huisrif is echt heerlijk en we maken hier een heel aantal duiken deze vakantie, inclusief een nachtduik. Tijdens alle duiken op het huisrif zien we opvallend veel vissoorten, zoals gevlekte en groene murenes, Franse keizersvissen, grombaarzen, riddervissen, trompetvissen, egelvissen en veel juffers. Ook aan macroleven is er geen gebrek. We vinden flamingotongen, verschillende soorten garnalen en krabbetjes, superkleine slijmvisjes in het harde koraal of dwerg vijlvissen in het zachte koraal. Maar we zien ook vaak kokerwormpjes, tal van kerstboomwormpjes en af en toe een kleine octopus verstopt in een hol en eigenlijk elke duik wel een groep pijlinktvissen die in formatie boven het rif zweven. Een keer ga ik met onze dochter Isis nachtsnorkelen. Gepen zwemmen pal onder het wateroppervlak en botsen bijna tegen ons aan. Er zijn nog opvallend veel vissen aanwezig die zich goed laten bekijken met onze duiklampen, dat was erg leuk om samen te doen.

Willemstad

Je bent natuurlijk niet op Curaçao geweest zonder een bezoek aan Willemstad, dus dat gaan we vandaag doen. Eerst tank ik de pick-up maar eens vol, we gaan nog wel meer met de auto op pad deze vakantie. Tanken gaat iets anders dan we in Nederland gewend zijn, want je moet hier vooraf betalen en dat voelt een beetje onwennig. Als we over de rondweg van Willemstad rijden, zien we in de verte de Koningin Emmabrug (de ‘Pontjesbrug’) en de prachtig gekleurde huizen aan het water. We zijn geen van vieren liefhebbers van steden, dus een wandeling in de hitte slaan we over. We bezoeken Daan in het duikcentrum van Rebel Diving Curaçao om een aantal duiken te plannen.

Daarna doen we een lekkere snelle hap bij de KFC en rijden we door naar Mambo beach om daar in het donker een wandeling over de kleine boulevard te maken. Het stelt niet veel voor, maar het is er wel gezellig aangekleed. Wij zijn niet echt de doelgroep, maar je kunt hier vast hele gezellige avondjes hebben met een lekker drankje.

Grotten van Hato

Een van onze uitstapjes is een bezoek aan de grotten van Hato. Tijdens het wachten op onze gids maken we een wandeling door de tuin, de ‘Indian trail’. We zien de 1500 jaar oude rotsschilderingen, bijzondere slakjes, een wespennest met grote wespen en door het gebladerte ritselen de leguanen en anolissen. Het is vandaag wéér bedrukkend warm, de bewolking is dik. In de grotten blijkt het net zo warm als buiten te zijn, we hebben een beetje moeite met die benauwdheid. Onze jolige Antilliaanse gids lacht daardoor zelf het meeste om zijn eigenlijk toch wel leuke grapjes, hij is dit gewend. We dopen deze grotten om naar de ‘grotten van Zweeto’.

Na een opfrisbeurt in de zee bij ons appartement eten we ’s avonds bij restaurant Hemingway op het LionsDive Beach Resort in Willemstad. Heerlijk met de voeten in het zand genieten we van de zee, de leguaantjes die bijna van je bord mee-eten en de ondergaande zon. Aan de overkant van de baai zien we een onderzeeër staan van U-boat Worx. Alles ademt hier zon, zee en strand, heerlijk!

Kokomo Beach

Natuurlijk duiken we niet alleen op het huisrif. We hebben bij Waterside Apartments immers een pick-up truck gehuurd. Af en toe laden we ook onze strand- en duikspullen in voor een bezoek aan een van de prachtige strandjes die Curaçao rijk. Als eerste bezoeken we de Vaersenbaai bij Kokomo Beach. We hebben met Rebel Diving Curaçao een gegidste duik gepland en een introduik voor Isis.

“Ik zie Isis erg van haar eerste duik in de Caribische Zee genieten. Ze wijst van alles aan op de zeebodem.”

Onderweg komen we langs Saliña Sint Michiel, een zoutpan waar we een grote groep flamingo’s zien. Aan de randen van het water groeien mangroven en onze zoon Rowan spot kleine wenkkrabben in de zilte blubber. Hij is blij dat hij die eindelijk in het wild ziet, want ja…”flamingo’s heb ik al in het Grevelingenmeer gezien.” Het is mogelijk om rond deze zoutpan een wandeling te maken, maar daar zijn we niet voor gekomen dus rijden we weer verder.

We parkeren de pick-up dicht bij de ingang en onze spullen op een gehuurd strandbedje. Op het strand hebben we schaduw van de grote bomen en kijken we uit op de bekende schommel in het water, een leuke attractie voor zowel toeristen als de pelikanen. Die ploffen hier zonder pardon tussen de mensen in het water om hun visjes te vangen. Het snorkelen en duiken hier is mooi, het kleurrijke rif wordt afgewisseld met zand, veel sponzen en ook hier weer veel scholende vis.

RENE_WETERINGS_Curacao_1073_Vaersenbaai_Isis_125

Ik zie Isis erg van haar eerste duik in de Caribische Zee genieten. Samen met gids Daan is ze mijn model, maar ze wijst ook van alles aan op de zeebodem. Niets ontgaat haar en ik maak er dankbaar gebruik van. Na de duik eten we gezellig in het restaurant. Op de achtergrond zien we de leguanen die zich tegoed doen aan het eten wat hen wordt toegeworpen, langzaam zakt de avondzon. Het was weer een mooie dag.