Zonnige zeenaald – Het verhaal achter de foto
Een van de creatieve mogelijkheden van de camera is de zogenoemde ‘beeldoverlap’ ofwel ‘dubbelopname’. Je maakt dan van twee foto’s één samengestelde foto.
Het gemaal van Dreischor was het decor voor een mooie zonnige duik in het voorjaar. Het water was helder, zelfs op diepte kon je het zonnetje door het wateroppervlak zien schijnen. Hier maakte ik de foto van de zon die als basisfoto moest gaan dienen. De zandbodem bij Dreischor Frans Kokrif was de plaats waar ik op de eerste dag van de herfst een mooie grote zeenaald vond.
Tijdens de duik in het voorjaar had ik al het idee om ooit een dubbelopname te maken. Daarvoor heb je eerst een basisfoto nodig. Meestal is dat een mooi in beeld gebracht zonnetje. De omstandigheden bij het gemaal van Dreischor waren perfect, dus ik probeerde met diverse instellingen de juiste belichting voor het zonnetje te krijgen. Je wilt immers geen uitgebrande vlek krijgen maar een subtiele lichtbron met liefst wat mooie zonnestralen erbij. Na wat experimenteren met de instellingen lukte dat en nam ik foto’s met het zonnetje op verschillende plaatsen in het frame zodat ik later per foto een ideale compositie zou kunnen creëren. Een lange tijd ging voorbij tot ik weer aan het idee van de beeldoverlap dacht. Bij het zien van de zeenaald en na het maken van de eerste foto’s bedacht ik pas dat dit wel een goede gelegenheid zou zijn geweest. Ik kwam echter pas thuis tot dit besef.
Deze samengestelde foto heb ik dus niet onder water in de camera gemaakt, maar thuis in de camera. De camera stelt de foto samen op basis van de twee RAW bestanden en slaat deze op in een nieuw RAW bestand. Nabewerking was naar mijn smaak nog wel nodig.
Voor de foto van de zeenaald zijn beide flitsers gebruikt met op iedere flitser een snoot met een opening van circa 23mm, voldoende om de kop te belichten. De flitsers stonden in een hoek van ongeveer 45 graden ten opzichte van de lenspoort, zowel horizontaal als verticaal gezien. Er is op ongeveer 60% flitskracht geflitst. Voor de foto van de zon is geen flitslicht gebruikt.
Het RAW bestand werd met CameraRAW in Photoshop CS6 bewerkt tot het gewenste resultaat. De foto van de zeenaald was licht overbelicht en de verzadiging niet voldoende, en er waren net iets te veel stofjes zichtbaar. De schaduwen werden dichtgezet voor een diepere schaduw op de achtergrond, de verzadiging verhoogd en de witbalans naar eigen smaak gecorrigeerd. Dit is naar JPG formaat opgeslagen en in Photoshop CS6 zijn de storende stofdeeltjes met de “Spot Healing Brush Tool” verwijderd.
Camera en instellingen
Camera: Olympus OM-D E-M5mkII + Nauticam huis
Lens: Panasonic 45mm macro + Panasonic 8mm fisheye
Flitser(s): INON Z-240 (2x)
Instellingen: f11/f18, 1/250s, ISO100/320 (resp. macro/groothoek)
Accessoires: Snoot (voor het visportret)
Het verhaal achter de foto
Dat beelden vaak meer zeggen dan duizend woorden, staat buiten kijf! Maar soms kan een verhaal het beeld ook versterken. In deze serie vertellen onderwaterfotografen het verhaal achter de foto – hun beleving of de techniek!
Heb jij ook zo’n foto met of zonder een mooi verhaal? Plaats de foto in je album in de fotogalerie. Nog geen eigen album? Registreer je, upload een foto en je hebt een persoonlijk album.