Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Foto en film / Materiaal

Test: Sealife DC2000 onderwatercamera

De SeaLife DC2000 is in staat tot grote dingen mits je hem serieus neemt! Onderwaterfotograaf Ron Offermans testte deze allrounder in Nederlands water.

Voor Duikeninbeeld heb ik de nieuwste SeaLife telg de DC2000 onder de loep genomen. Aangezien ik op dit moment ook bezig ben met een nieuw handboek digitale onderwaterfotografie, speciaal voor beginners, is dit een goede gelegenheid om de camera ook voor deze doelgroep te testen. De camera wordt aangeprezen als de ideale camera voor zowel de beginnende als de gevorderde fotograaf.

Allround camera’s bestaan niet
Nu ben ik altijd de mening toegedaan dat allround camera’s niet bestaan. Elke doelgroep heeft zijn eigen eisen. De ene fotograaf wil een kleine handzame camera die niet te duur is en de andere fotograaf wil een grote camera met een full-size sensor, twee grote zware flitsers en het maakt hem niet uit wat dat kost. Tussen deze twee uitersten zit natuurlijk ook nog een hele groep, maar dan is het toch altijd een kwestie van compromissen.
Het is natuurlijk de kunst om een camera te construeren die deze compromissen, die er altijd zullen zijn, zo klein mogelijk te houden. Dat zal ongetwijfeld het uitgangspunt van SeaLife geweest zijn bij het maken van de DC2000.

De camera van buiten
Wat uiterlijk betreft verschilt de camera niet zoveel van zijn voorganger de DC1400. De camera zelf is nu al waterdicht tot 18 meter. Dat is mooi, maar voor het echte werk kun je er toch beter een onderwaterhuisje omheen doen. Dat levert SeaLife zelf met de van SeaLife bekende grote pianotoetsen waarmee je de camera handig kunt bedienen. Je kunt hem ook als set kopen in verschillende configuraties. Dus met één flitser, twee flitsers, één videolamp, of een videolamp en een flitser zodat je er mee kunt filmen of fotograferen. Tot hier is er nog niet veel veranderd behalve dan dat de camera zelf waterdicht is.

De camera intern
De camera zelf is wel van een ander kaliber. Er zit een heuse 1 inch Sony beeldsensor in. Je kunt ook handmatig een diafragma en sluitertijd instellen en je kunt RAW-bestanden maken. Uiteraard zitten er ook de automatische instellingen op. Een duik- en een snorkelmodus en zelfs een stand Slim automatisch waarmee de camera zelf een situatie herkent. Helaas herkent hij geen onderwatersituatie, dus zo slim is hij ook weer niet.

Ten opzichte van zijn voorganger kun je dus in ieder geval veel meer instellen. Daarmee doe je natuurlijk wel weer een concessie want het maakt de camera ingewikkelder.

Eerste twee duiken teleurstellend
Mijn eerste duik met de camera in de configuratie met een flitser en een videolamp was geen succes. Het is natuurlijk wel heerlijk om in plaats van met loodzware Nikon in metalen onderwaterhuis en twee grote Ikelite flitsers, nu met een lekker licht compact setje over de dijk te klimmen. Onder water merkte ik al snel dat het 11,6 mm lensje die het equivalent is van een 31mm lens bij het kleinbeeldformaat te weinig groothoek biedt om landschapjes te maken en dat de minimale scherpstelafstand te groot is voor een leuke macro-opname. De ene flitser zit zonder flexibel verlengstuk 15 cm schuin boven de lens en verlicht daarbij een maximale hoeveelheid zweefvuil.  Waarschijnlijk kun je hiermee goed uit de weg in kraakhelder tropisch water, maar niet in de Oosterschelde.

1- Kreeft bij de Zeelandbrug – SeaLife DC2000 – 1x Sea Dragon flash – ISO-125 – 1/30 sec – f / 5,0

Voor mijn tweede duik monteerde ik de meegeleverde groothoekconverter. Deze geeft het effect die het equivalent is van een 19mm lens bij kleinbeeld. Hiermee had ik een prettige beeldhoek. Uiteraard geen fish-eye, maar dat hoeft ook niet. Helaas was het zweefvuilprobleem niet opgelost – daar had ik nog net zoveel last van. Gelukkig kon ik de camera handmatig instellen op een redelijk hoge ISO-waarde van 800, een zo lang mogelijke sluitertijd en een grote diafragma-opening. Hiermee pakte ik zoveel mogelijk bestaand licht. De flitser richtte ik een beetje schuin naar boven om het zweefvuil te ontzien, maar om toch een beetje kleur in het beeld te krijgen. Het resultaat was redelijk, maar ik was nog lang niet tevreden.

2- Zeester bij de Zeelandbrug – SeaLife DC2000 – 1x Sea Dragon flash – ISO 125 – 1/80 sec. – f / 9,0

Hier komt toch mijn vaste overtuiging weer om de hoek kijken dat je met compromissen nooit de uiterste kwaliteit uit een camera krijgt. Dus als SeaLife een camera uitrust met een volwassen beeldsensor en handmatige instellingen, moet de rest ook serieus genomen worden. Te beginnen met lange flitsarmen.

Professionaliseren van de set
De volgende dag heb ik de importeur opgebeld met het verzoek nog wat extra flexibele armen en een tweede flitser zodat de set wat meer gaat lijken op mijn eigen professionele set. Dit lijkt mij voor een gebruiker geen werelduitgave, maar de set is wel meteen een stukje minder compact. Gelijk gevraagd om ook een macroconverter erbij te doen zodat het macrogebied ook kan worden bereikt.

Nu kon ik aan de gang en wat bleek, ik maakte er meteen prachtige foto’s mee. Uiteraard wel twee duiken gemaakt waarbij ik mij bij de eerste duik richtte op groothoekopnamen met de flitsers ver bij de camera vandaan. Soms zelfs beide recht boven de camera als twee kleine konijnenoortjes. Dat gaf wel wat zweem, maar de RAW-bestanden bleken achteraf prima te corrigeren.

3- Flitsopstelling bij groothoekfotografie met extra verlengde armen bij een situatie met veel zweefvuil.

 

4- Zeedahlia in de Grevelingen – SeaLife DC2000 met groothoek converter – 2x Sea Dragon flash – ISO 125 – 1/250 sec. – f / 8,0

5 – Zeedahlia in de Grevelingen – SeaLife DC2000 met groothoek converter – 2x Sea Dragon flash – ISO 125 – 1/160 sec. – f / 10,0

 

6- Begroeide steiger in de Grevelingen – SeaLife DC2000 met groothoek converter – 2x Sea Dragon flash – ISO 125 – 1/30 sec. – f / 11,0

De tweede duik werd een macroduik met de macroconverter. Hiermee kon ik prima dichtbij komen. We moest ik de camera in de macrostand zetten. Er bleek ook nog een Supermacrostand te zijn, maar dat is een beetje een wassen neus. Dat is niets meer dan een digitale uitvergroting van het beeld. In het RAW-bestand doet het daarom niets.

7- Scheve zakpijp begroeid met gesterde geleikorst – SeaLife DC2000 met macro converter – 2x Sea Dragon flash – ISO 125 – 1/250 sec. – f / 11,0


8- Flitsopstelling bij macrofotografie met extra verlengde armen om onderwerp van de zijkant te belichten.

 

9- Japanse knotszakpijp – SeaLife DC2000 met macro converter – 2x Sea Dragon flash – ISO 125 – 1/250 sec. – f / 11,0.

Ook hierbij kwamen mijn lange flitsarmen goed van pas. Doordat ze zo buigzaam zijn, ben je zelfs instaat de flitsers veel dichter bij de lens te plaatsen dan met de korte armpjes. Maar ook een zijverlichting of een beetje tegenlicht is mogelijk. Je kunt hier dus serieus sfeervol mee verlichten.

Ik heb onderwater niet met alle flitsposities foto’s gemaakt, maar bovenwater wel uitgeprobeerd welke mogelijk zijn met één of twee flexibele verlengstukken voor de flitsarmen.

Groothoek-flitsposities


Macro-flitsposities


Conclusie
Ik denk dat SeaLife waarmaakt wat ze beweren, namelijk dat de DC2000 een camera is voor beginnende en gevorderde fotografen, met die aantekening dat de set wel wat aanpassingen behoeft voordat je er ook in Nederland goed mee uit de voeten kan.

Dit bericht delen

Ron Offermans
Ron Offermans

Ron Offermans is professioneel (onderwater)fotograaf. Hij schreef het Handboek Digitale Onderwaterfotografie. www.handboekdigitaleonderwaterfotografie.nl

14 reacties

  1. Fascinerende review Ron. Los van de camera voorsl de posities van de flitsers/lampen. Zeer leerzaam weer.

    REAGEREN
  2. Een goed en duidelijk verhaal Ron, maar kan ie ook mooi filmen. Daar lees ik niks over. Of heb jij als fotograaf niet gefilmd?

    REAGEREN
    • Hij kan in HD filmen

      REAGEREN
    • Ron Offermans

      Hallo Willemien,
      je kunt prima met de DC 2000 filmen, maar naar mijn menig waren er al genoeg algemene reviews waarin werd vermeld wat de camera allemaal wel en niet kan. Ik heb mij daarom gefocust op de fotokwaliteit en of je er serieus mee uit de voeten kan onder lastige omstandigheden.

      REAGEREN
  3. Is het verschil groot met de SeaLife micro 2.0, m.a.w. is het de moeite om de overstap te doen???

    REAGEREN
  4. Ron Offermans

    Hallo Drago,
    Als je serieus met onderwaterfotografie bezig wil zijn wel. Dat is een beetje de kern van mijn verhaal. Zonder de mogelijkheid om bepaalde zaken zoals diafragma, en sluitertijd zelf in te stellen, zelf scherp te stellen, RAW bestanden te maken, is dat een stuk lastiger. Dat kan o.a. met de DC2000 wel en met de micro 2.0 niet.

    REAGEREN
    • Hoi Ron, is het geen handicap dat er geen zoom-functie op staat?

      REAGEREN
  5. Hallo Ron,
    Bedankt voor het delen van deze test. Ik heb de DC2000 sinds april 2017 en ik vind de ontspanknop van de camera afzonderlijk en in combinatie met het onderwaterhuis niet goed werken. De knop is niet soepel in te drukken. Hierdoor is het bijzonder lastig om snel een foto te maken en/of om zonder de camera te bewegen een foto te maken. Ik vroeg me af wat jou ervaring tijdens de test was met de ontspanknop.

    REAGEREN
  6. Ron Offermans

    Hallo Drago,
    Ik vind het geen probleem dat er een zoomfunctie ontbreekt. Voor een visportret of een close-up kun je de standaardlens goed gebruiken. Voor een echte macro-opname gebruik je de wetdiopter en groothoekopnamen met een groothoekconverter. Met mijn DSLR gebruik ik ook drie vaste lenzen met ongeveer hetzelfde bereik. Zoomlenzen waarmee je dit ook allemaal kunt bereiken bestaan niet.

    REAGEREN
  7. Ron Offermans

    Hallo Ellen,
    Dat is mij niet heel erg opgevallen. Wel is het belangrijk dat de camera eerst goed scherpstelt. Als hij dat nog niet heeft gedaan reageert de reageert de ontspan ook niet. Om goed en snel te kunnen scherpstellen heeft de camera wel wat extra licht nodig en een onderwerp met contrast.

    REAGEREN
  8. Hoi Ron,
    Welke groothoekconverter heb je gebruikt, de sl970 of de sl975?
    Alvast bedankt,
    Frank

    REAGEREN
  9. Ron Offermans

    SL975

    REAGEREN
  10. Hoe houdt deze cameraset zich t.o.v. De Olympus Tough tg-5? Welke zou jij aanbevelen?

    REAGEREN
  11. Ron Offermans

    Hallo Pascal,
    De Tough tg5 ga ik in oktober testen, dus ik kan nog niet echte een heel goede vergelijking maken. Wat ik uit de technische details en tests haal, is dat de Tough met name heel goed op het gebied van macro. Wel ontbreekt een handmatige belichtingsmode wat dan weer jammer is voor groothoekopnamen.
    Laatst gaf ik een cursus ow fotografie en daarbij geef ik de cursisten de opdracht om gecontroleerde menglicht opnamen te maken (belangrijk bij groothoekopnamen). Eén cursist beschikte over de Tough 4, ook zonder handmatige belichtingsmode, en die kon daarom de opdracht niet uitvoeren. Hoe mijn ervaringen verder zijn hoor je nog wel na de test.

    REAGEREN

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden met * zijn verplicht *