Reizen

Steile hellingen in de Straat van Tiran

René Weterings gaat vanuit Sharm-el-Sheikh een paar dagen op pad met een dagboot. Hij duikt op enkele van de mooiste en bekendste riffen in de Straat van Tiran.

Ik word langzaam wakker in mijn bed en hoor op de achtergrond zachtjes de klinkende geluiden van duikflessen en soms het toeteren van de boten op zee. Met de slaap nog in mijn ogen krijg ik er spontaan zin in! De prachtige mini-safari is alweer achter de rug, maar gelukkig mogen we vandaag nog met een ‘dagboot’ de Rode Zee op naar de Straat van Tiran, op slechts een half uurtje varen van Sharks Bay Umbi Diving Village. Maar eerst ontbijten, op mijn gemak daal ik de trappen af, een ritueel wat je hier elke dag een paar keer herhaalt. Ik verblijf namelijk in een van de sfeervolle kamers van dit resort dat tegen een steile helling is gebouwd. Mijn kamer ligt vrij hoog, garantie voor een mooi uitzicht.

Freedom
Na het ontbijt pak ik mijn camera en loop ik naar de steiger, die door het resort wordt geëxploiteerd. Geen wachttijden dus, of tripjes met een busje, gewoon relaxt aan boord gaan en wachten tot de boot vertrekt. We varen vandaag uit met de Freedom. Ik leg mijn camera op een veilig plekje en controleer of de crew mijn duikspullen allemaal netjes aan boord heeft gebracht – gelukkig is dat het geval. Vanaf het onderdek bekijk ik de georganiseerde chaos op de steiger, want we zijn niet de enige boot die vanaf deze steiger vertrekt. We hebben geluk, het groepje duikers aan boord van de Freedom is vandaag maar klein – we zijn met zijn zessen.

Straat van Tiran
Onderweg geniet ik van het uitzicht, links de kustlijn van Sharm-el-Sheikh en rechts het uitgestrekte blauwe water van de Rode Zee. Langzaam maar zeker worden de golven hoger als we de Straat van Tiran naderen. De kapitein heeft er duidelijk geen enkele moeite mee, maar ik houd mezelf toch maar even goed vast. De wind die uit de Golf van Aqaba veroorzaakt deze golven. We meren dan ook aan de zuidkant van onze eerste duikbestemming af: Woodhouse Reef.

Woodhouse Reef
Na een korte maar duidelijke briefing gaan we te water. Wat een fantastisch goed zicht, en die steile helling, wow wat gaaf! We dalen op het gemakje af en laten ons met het kleine beetje stroming dat er vandaag staat, mee voeren. Het ondiepe deel is prachtige begroeid met vuurkoralen, overal waar ik kijk zie ik vlaggenbaarsjes. Ik ben al wat dieper, dus die bekijk ik aan het einde van de duik nog wel. Onder mij zie ik de diepte in het donker vervagen, alleen het contrast tussen rif en zand is nog zichtbaar. Een prachtig landschap ligt voor me en ik geniet van de vele gezonde koralen op deze steile wand. Prachtig roze zachtkoralen, mooie en grote waaierkoralen, het is er allemaal. De ene koraalpartij is nog mooier dan de andere en ik probeer dit dan ook zo goed mogelijk vast te leggen.

Zweven langs de wand
Al zwevend langs deze indrukwekkende wand voel ik me nietig, maar volkomen ontspannen. Op 25 meter diepte vind ik het echter wel mooi geweest en stop ik de afdaling, zonde van de duiktijd om nog dieper te gaan. Er is immers al zo veel te zien. Mijn oog valt op een anemoon met clownvissen. Die heb ik nog niet zo heel veel gezien, Ik neem dan ook de tijd om een aantrekkelijk plaatje te schieten. Deze visjes zijn erg territoriaal en worden van mijn aanwezigheid niet bepaald relaxter. Na een paar foto’s laat ik ze weer met rust en drift ik weer verder achter de gids aan. Langzaam maar zeker komen we weer ondieper, de tijd vliegt voorbij. In het ondiepe deel leef ik mezelf nog even uit bij een prachtig stuk vuurkoraal met ontelbaar veel vlaggenbaarsjes, allemaal met hun kopje in de stroming. Daarna keer ik tevreden terug naar het oppervlak en klim ik weer terug aan boord.

Thomas Reef
Aan boord van de Freedom wacht ons een heerlijke lunch, verzorgd door de crew. We genieten van het lekkere eten en de zon aan dek, van duiken krijg je immers stevige trek. Ondertussen varen we naar de tweede en laatste duikbestemming van deze dag, Thomas Reef. Ook dit rif is een langgerekt eiland, dat feitelijk maar een beetje boven de zeespiegel uitsteek. Ook hier kiezen we weer de luwte om aan te meren. Als we voldoende gegeten en gerust hebben, wisselen we de tanks en trekken we onze duikuitrusting weer op het gemakje aan. Met een grote sprong voorwaarts gaan we te water, een van de vriendelijke crewleden geeft me mijn camera. We zijn klaar voor duik twee en laten ons weer langzaam in het diepblauwe water van de Rode Zee zakken.

Waaierkoraal
Ook hier is het de steile wand die indruk maakt. Zachte koralen waar ik maar kijk. Prachtige waaierkoralen die zelfs nog mooier en groter lijken dan bij Woodhouse Reef. Ongelofelijk, hier had ik nog wel een hele week willen duiken. De diversiteit aan koralen is groot, een genot om langs te duiken. De stroming is wat aangetrokken in vergelijking met de eerste duik, dus we maken wat meer meters. Prima, zo zie ik nog meer van dit fantastische rif. Rifbaarzen zwemmen tussen de koralen, af en toe zie ik een anemoon met clownvissen. We komen bijna aan de andere kant van het eiland uit. In het ondiepe deel speur ik naar eventueel grotere vissen, want die kans is hier wat groter. Het duurt niet lang en ik zie een adelaarsrog voorbij zwemmen. Gracieus zweeft het dier in de verte voorbij. In het blauwe water cirkelt een school vissen en onder mij is alleen maar de donkere diepte. Wat een fantastische einde van deze duik. Vol van de prachtige indrukken praten we aan boord na. De terugweg duurt op deze manier maar kort. We dineren ’s avonds in het restaurant en drinken dan nog wat in de bar die er uitziet als een bedoeïenentent.

Het huisrif
Onze laatste duikdag- we gaan vroeg te water op het huisrif. Zo hebben we alle tijd en hebben we het minste last van het geluid van de af en aan varende boten. De bootsteiger is immers maar op een steenworp afstand, daar moeten we dus wel even rekening mee houden. Het is maar een klein stukje lopen vanaf het duikcentrum naar de blauwe steiger. Het huisrif is wat minder uitbundig begroeid met koralen dan de stekken in Ras Mohammed en de Straat van Tiran. Maar desondanks is de hoeveelheid vis erg groot en zie ik ook meer macroleven dan eerder. Niet heel gek, want ik heb dit keer een macrolens gemonteerd en kijk dan ook met andere ogen. Vissen genoeg hier en ik zie ook een klein octopusjes in een holletje in het rif. De details van de harde koralen en de kleine visjes die er tussen zwemmen, trekken me vandaag erg aan. Na een dik uur keren we terug bij de steiger – wat gaat de tijd snel.

Ik heb genoten van de sfeer van dit kleinschalige resort waar je jezelf al snel thuis voelt. Dat stralen de medewerkers van het resort ook echt uit.  Het is niet voor niets dat Sharks Bay Umbi Diving Village de prachtige spreuk hanteert ‘you come as a guest but leave as a friend’. Steeds als ik aan deze trip terugdenk, weet ik het zeker…ik kom hier ongetwijfeld nog eens terug.

Tekst en foto’s: René Weterings

Benieuwd naar deel 1 van de trip naar Egypte? Klik!

De riffen en wrakken van Ras Mohammed

Sharm-el-Sheikh praktisch
Sharm-el-Sheikh ligt in het zuiden van de Sinai aan de monding van de Golf van Akaba. De luchthaven van Sharm-el-Sheikh is zo’n 4 tot 4,5 uur vliegen vanaf Amsterdam. De transfertijd naar de diverse resorts varieert afhankelijk van de afstand naar het resort, maar duurt nooit langer dan vijfentwintig minuten. Inenten is niet nodig en betalen gaat gemakkelijk met euro’s – wisselen naar de Egyptische pond is niet per se nodig, maar kan natuurlijk wel. Sharm-el-Sheikh is een (duik)bestemming voor het hele jaar. De luchttemperatuur varieert van circa 21⁰C in januari tot circa 35⁰C in augustus en er valt zelden neerslag. De watertemperatuur ligt tussen 21⁰C in februari/maart en 28⁰C in augustus/september. Een lang natpak van 5-7 mm dikte wordt aanbevolen in de winter, maar in de zomer kan een shorty of een dun langpak voldoende zijn.

Er zijn in Sharm-el-Sheikh veel duikcentra aanwezig, vaak op het terrein van een resort. René dook met Sharks Bay Umbi Diving Village in samenwerking met Sea More Travel. Sharks Bay Umbi Diving Village is een PADI 5* duikschool en werd al rond 1982 in Sharm-el-Sheikh geopend. Het duikresort heeft drie boten: de Freedom I voor dagtrips en de Freedom III en Freedom VIII voor live-aboards of safari’s. Ook is er een RIB voor duiken met vijf of meer personen. De boten vertrekken vanaf de steiger die pal voor het duikcentrum ligt. Binnen een half uur ben je op de mooie riffen van Tiran Street of zit je in het Nationaal Park Ras Mohammed. Kantduiken op het huisrif kan ook, evenals een nachtduik. Het duikcentrum verhuurt alle benodigde materialen voor duikers en snorkelaars.

Link naar websites
Sharks Bay Umbi Diving Village (resort & duikcentrum)
Sea More Travel (reisorganisatie)