Reizen

Veelzijdig Pemuteran | Balinese indrukken

Bali heeft vele kanten –  er is enorm veel te ontdekken voor duikers en niet-duikers. Na Tulamben verkast onderwaterfotograaf René Weterings naar Pemuteran. In deel 3 van zijn vierluik neemt hij opnieuw een duik – onder water en boven water.

De eerste 6 dagen van ons avontuur op Bali zitten er op. We worden in 3 uur tijd met een busje naar Pemuteran gebracht. Onderweg passeren we honderden kleine winkeltjes langs de kant van de weg. Allerlei soorten zelf gekweekt fruit of bloemen, maar ook drankjes en zelfgemaakt vers eten worden er verkocht. Helaas zien we overal plastic afval liggen. Het lijkt er wel op of men er geen moeite mee heeft dat het voor hun deur een grote bende is. Zonde, want zonder al dat afval zou het eiland nog mooier zijn. De Indonesische vlag wappert overal bij de scholen en officiële gebouwen. Boven de straten in de dorpen hangen lange slingers gemaakt van bladeren en bloemen. Binnenkort wordt de onafhankelijkheid van Indonesië weer gevierd, men pakt hiervoor goed uit!

De ontvangst bij het prachtige opgezette resort van Amertha Bali Villas is hartelijk, die Balinese gastvrijheid is ongekend. De komende 9 dagen verblijven we hier. Ons verblijf heeft 2 huisjes, de kinderen hebben hun eigen kamer met badkamer en toilet. De prachtige tuin is voorzien van een heerlijke buitenkeuken, vijver én privézwembad! Nadat we onze spullen hebben uitgepakt, schrijven we ons in bij het duikcentrum van Karang Divers Bali. Ook hier worden we hartelijk ontvangen en alle duikspullen worden netjes voor ons opgeborgen. We plannen natuurlijk meteen de eerste duik voor morgen, maar eerst genieten we van de invallende avond en de mooie lucht.

Mandarin Point

Het huisrif heet Mandarin Point, vernoemd naar de mandarijnvisjes die hier leven. We plannen een avondduik om deze schitterende vissen te gaan zien. Maar eerst gaan we het huisrif overdag verkennen. Ik neem Isis mee en samen met een gids maken we een duik in water met best wel matig zicht. Ik vind het maar niks om met zo weinig zicht met Isis te duiken, ik ben in mijn hoofd te veel met haar bezig en niet met het onderwaterleven. In vergelijking met het huisrif van Tauch Terminal Tulamben was dit ook echt even schrikken, ik had iets mooiers verwacht. Maar na de duik belooft de gids beterschap voor het zicht bij de avondduik naar de mandarijnvisjes.

Samen met Cindy en Isis en onze gids ga ik die avond op zoek naar de illustere visjes, waar we tot nu toe alleen van konden dromen of in een zoutwater aquarium zagen zwemmen. De spanning is er wel, want we willen ze natuurlijk niet missen! Als we het water in gaan, is het eigenlijk nog vrij licht. Maar dat is de bedoeling, want op dit moment van de dag laten de mandarijnvisjes zich zien, wordt ons verteld. Het is nog  licht genoeg om zonder lamp te duiken. Dat is maar goed ook, mandarijnvisjes houden niet van fel licht. We duiken rond een stuk ogenschijnlijk oninteressant koraal, maar de gids is druk aan het zoeken. En jawel, na slechts een paar minuten zien we de eerste mandarijnvisjes. Wat een kleine visjes zeg! Erg gaaf om te zien, vooral het moment dat ze even boven het rif een dansje doen, prachtig! De tweede helft van de duik is een echte nachtduik, voor Isis is dit haar eerste keer, best spannend dus. Maar ze doet het goed en wat een gave duik is het ook. Mandarijnvisjes, een schildpad, koraalduivels, langoesten, scheermesvisjes laten zich zien, echt een supergave eerste nachtduik. Het mooiste is misschien wel de reactie van Isis, die glimlach en haar verhalen, fantastisch gewoon!

Vol van de indrukken van de eerste duiken in Pemuteran genieten we van een Balinese avond op het resort. Een groep dansers treedt op en ondertussen worden weer de lekkerste gerechten bij ons op tafel gezet. Morgen gaan we niet duiken, want we hebben andere plannen.

Mangroven

Omdat we allemaal zo van de natuur houden, brengen we een bezoek aan het mangrovegebied in het uiterste westen van Bali. Eerlijk gezegd hebben wij wel genoeg tempels gezien nu, het is weer tijd voor iets anders! Daarom hebben we een ervaren privégids en een lokaal bootje voor onszelf geboekt, na ongeveer 40 minuten rijden komen we aan op een lokaal klein strandje. Aan de overkant zien we de mangroven al liggen. Al voor we in de boot zitten, heeft de eigenaar van de boot een grote zee-egel uit het water gehaald om ons te laten zien…ehm…die dingen steken toch? Vakkundig houdt hij het grote dier vast, eigenlijk best interessant. Meestal blijf ik er onder water ver weg van, maar op deze manier zijn ze best mooi. Het is niet ver varen en al snel wandelen we met onze blote voeten bij eb over het zand en slib. We hebben het tij mee, een mooie en ongeplande meevaller.

— Talloze zeesterren en mangrovekwallen zijn te zien in de poeltjes, ijsvogels vliegen ons voorbij en in de verte zien we roofvogels in de lucht en apen op het strand —

De gids waarschuwt ons wel om goed op te letten. Talloze zeesterren en mangrovekwallen zijn te zien in de poeltjes, ijsvogels vliegen ons voorbij en in de verte zien we roofvogels in de lucht en apen op het strand op zoek naar een lekkere snack uit de zee. Passievol vertelt hij over het gebied en zijn zorgen over de overmatige algengroei die slecht is voor de jonge scheuten van de mangroveplanten. Rowan en Isis luisteren ook aandachtig en genieten net als wij van deze prachtige natuur. Op de terugweg zijn we stil en genieten we weer van het eiland. Op het resort weten we al snel weer dat je eigenlijk niet ver weg hoeft om van de Balinese natuur te genieten. Elke avond komen de vele gekko’s hun schuilplaatsen uit en laten ze zich zien. De koning van de gekko’s (de tokeh) is een vaste gast in ons huisje en laat zich luid horen. Zijn onmiskenbare geluid is vreemd, maar het went snel en eigenlijk is het ook wel leuk.

Fisherman’s basket

We zijn niet echt van de verlanglijstjes met specifieke dieren die we willen zien. Maar…toch hebben we wel één wens deze vakantie en dat is het zien van een hengelaarvis (frogfish). Onze gids weet er wel een paar te zitten op de duikstek The Jetty, ook wel Fisherman’s basket genoemd. Hij waarschuwt ons wel dat de duikstek een vreemde is en iet per se de mooiste. Maar dat maakt ons niet uit en na slechts 5 minuten varen laten we ons aan de andere kant van de baai in het water glijden. Het zicht is weer matig, ik schat het op zo’n 10 meter maximaal. De bodem bestaat uit zwart zand, maar er ligt ook allerlei afval. Touwen, jerrycans, plastic, alles ligt hier verspreid over de bodem. Maar al snel toont de gids ons mooie dieren, iets wat je hier eigenlijk niet zou verwachten.

Gave zeenaaktslakken op de bodem, mooie schelpdieren en af en toe een plukje koraal. Maar…dan ineens wijst hij een zeepaardje aan! Oh ja, die zitten hier natuurlijk ook…gaaf! Cindy en ik wisselen elkaar af voor foto’s en filmpjes en ondertussen ga ik aan de slag bij weer zo’n gaaf dier, een spookfluitvisje. Wauw, wat een vreemde maar gave stek is dit zeg. Onder een afgezonken busje ligt een schooltje van een paar honderd meervalletjes. Een fantastisch moment om vast te leggen. Onze lucht gaat snel op, niet van de diepte, want we duiken niet dieper dan 13 meter. Nee, van het enthousiasme over de mooie dieren hier. Met de laatste lucht in onze flessen zijn we bijna aan het einde van de duik, maar dan…de gids wijst een knalgele frogfish aan! Yessss, eindelijk eentje gevonden. Cindy en ik geven elkaar een high five als blijkt dat er zelfs een tweede exemplaar op een meter afstand ligt. Fantastisch gewoon!

RENE_WETERINGS_BALI_Fishermans_Basket_Meervallen
RENE_WETERINGS_BALI_Fishermans_Basket_Zeenaaktslak
RENE_WETERINGS_BALI_Fishermans_Basket_Zeepaardje

Schildpadjes vrijlaten

Met onze lijven nog vol met ‘geluksstofjes’gaan we nóg een wens in vervulling laten gaan. Al in 2020 (de originele planning van deze vakantie) hadden we gezien dat bij de buren Reef Seen Divers Resort een schildpaddenopvang zit. Toen hebben we vanaf afstand al 2 jonge schildpadjes gesponsord, waarvan ze zelfs een persoonlijk filmpje gemaakt hebben. Maar nu doen we het in levende lijve, want bij de schildpaddenopvang ‘adopteren’ we wederom twee jonge schildpadjes, die we nu zelf in zee mogen gaan vrijlaten. Het is voedertijd, een flinke bak kleine vis wordt in de bakken met jonge schildpadjes gegooid en er wordt flink van gesmuld. Binnenkort worden ze allemaal vrijgelaten, echt een prachtig project. Echt een aanrader, want voor slechts 40.000 IND (ongeveer 2,50 euro) mag je een hele week vrij binnenlopen. Maar dan is het moment daar, Isis en Rowan mogen de schildpadjes in zee vrij laten. De kleine kwetsbare diertjes zwemmen weg richting open zee. Rowan en ik volgen de diertjes al snorkelend in zee. Ik maak een paar heerlijke foto’s van de schildpadjes en Rowan. Een fantastische natuurervaring die we niet hadden willen missen!

Bio Rock

Pemuteran is een heerlijke plaats, we eten hier vaak buiten het resort bij kleine restaurantjes of warungs en wandelen in de avond door het typisch Balinese plaatsje en dan over het strand weer terug. In Tulamben beloofden we Rowan zijn tweede duik van de vakantie, die belofte komen we nu na. Maar dit keer gaan we alle vier te water, samen met een gids die Rowan in de gaten houdt.

Wat is het toch heerlijk om dat ventje te zien genieten onder water. Zijn gezicht heeft niet per se een duidelijke gezichtsuitdrukking en toch zie ik dat hij geniet. Zijn maniertjes onder water, het aanwijzen van dieren aan de gids en het zwaaien naar ons. Fantastisch gewoon, wat ben ik blij en trots om dit samen met ons gezin te kunnen doen.

De gids ziet dit ook. Hij laat ons wat meer met rust en kijkt vanaf een afstandje toe. Samen duiken we over de Bio Rock, een duikplaats met veel grote metalen sculpturen om nieuwe koralen te laten groeien. We zien een paar schildpadden in het ondiepe deel grazen op het zeegras en op de sculpturen zien we de grappige reuzenkogelvissen. Rowan en Isis poseren graag voor mijn camera, we genieten volop. En als we de rust gevonden hebben, maak ik de ultieme vakantiefoto. Een selfie van ons hele gezin, voor ons het mooiste wat er is! Deze duik met zijn vieren op duikplaats Bio Rock is er toch wel eentje om in te lijsten.

Meer Balinese indrukken…

René schreef een vierluik over zijn reis naar Bali. Ben je benieuwd naar zijn andere Balinese indrukken?

Deze trip werd verzorgd door: