Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Foto en film

Review: Handboek digitale onderwaterfotografie

Zit er iemand te wachten op een speciaal boek over digitale onderwaterfotografie? Vak- en onderwaterfotograaf Ron Offermans meent van wel. Wij hebben zijn boek gelezen…is het een kooptip?

Ron Offermans heeft tijdens Duikvaker 2011 zijn Handboek digitale onderwaterfotografie gepresenteerd. Een boek bedoeld voor iedereen die mert onderwaterfotografie wil beginnen, of juist weer een stap verder wil. Een speciaal handboek om je te stimuleren het optimale uit je camera te halen. Het uitgangspunt is dat de fotograaf het fotoresultaat bepaalt en niet de apparatuur. Kortom, een boek waarvan je inhoudelijk het nodige mag verwachten.

Indeling

Het boek is ingedeeld in duidelijk genummerde hoofdstukken, die weer verder onderverdeeld zijn. Door deze indeling is het mogelijk om snel door het boek heen te gaan en alleen die onderwerpen te lezen waar je op dat moment behoefte aan hebt. De schrijfstijl is prettig – je wordt verleid om meer te lezen dan je wellicht van plan was. De meer ervaren fotograaf zal het handboek zeker op deze manier gebruiken en alleen op zoek gaan naar de informatie die aansluit bij de fotovraag van dat moment.

RAW_jpg

Techniek

In het boek wordt uitgebreid stilgestaan bij de techniek en hoe je met je camera om moet gaan. Er is veel aandacht voor de verschillende mogelijkheden qua instellingen. Maar je leest hier bijvoorbeeld ook over het verschil tussen het fotograferen met natuurlijk of met flitslicht. De theorie wordt begrijpelijk uitgelegd en goed ondersteund met illustraties.
Met wat houd je rekening bij groothoekfotografie en met wat bij macrofotografie? Hoe zit het nu ook alweer met diafragma’s en sluitertijden en wat is de achterliggende theorie?

Compositie

Niet alleen een goede beheersing van de techniek is van belang voor het maken van een fraaie foto, maar zeker ook je kwaliteiten op het gebied van de compositie. Waar moet je rekening mee houden bij het fotograferen en wat kan je beter niet doen? Ook hier weer een zeer complete beschrijving. De basisregels worden uitgelegd en de getoonde voorbeelden maken het makkelijk voor je om je eigen keuzes te maken. Veel ervaren onderwaterfotografen zullen inspiratie halen uit dit hoofdstuk.

Nabewerking

In het tijdperk van digitale fotografie is nabewerken niet meer weg te denken. In dit handboek wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed. Waarom zou je überhaupt na willen bewerken en wat ga je vervolgens doen? Hoe ziet een goede foto er eigenlijk uit en welke hulpmiddelen kun je gebruiken? Ook de ervaren fotograaf zal zich in dit uitgebreide deel van het boek goed kunnen uitleven. De illustraties vormen een handige toelichting op de effecten van de verschillende acties.

histogram_1 aanpassingslagen_3

Volledigheid

In één van de belangrijkste sterke punten van dit handboek schuilt ook direct een gevaar. Het boek is zo volledig en beschrijft vrijwel alle recente situaties qua techniek en materialen dat het onmogelijk is actueel te zijn en te blijven. Daar waar bijvoorbeeld merken opgesomd worden, kun je nooit volledig zijn. Dit neemt niet weg dat het boek absoluut completer is dan elk ander boek dat in ons taalgebied over digitale onderwaterfotgrafie is verschenen.

Conclusie

Het handboek wordt gepresenteerd als een compleet naslagwerk voor iedereen die zich met onderwaterfotografie bezighoudt. We kunnen concluderen dat deze omschrijving goed klopt met wat dit handboek je uiteindelijk biedt. Als beginnend fotograaf helpt het je in de keuze van je apparatuur en de eerste stappen in de onderwaterforografie. Veel ervaren onderwaterfotografen zullen het boek niet van A tot Z gaan lezen, maar kunnen hun kennis wel uitbreiden en bewuster aan de gang gaan met het fotograferen. De teksten zijn op een fijne en leesbare manier geschreven en worden goed ondersteund met beeldmateriaal.
Tijd voor een eindconclusie… we kunnen de conclusie trekken dat dit handboek van ons het label ‘kooptip’ mag dragen. Voor de fotografen die zich nog afvragen of Ron, als Nederlands Kampioen van 2010, in dit boek echt al zijn geheimen prijs geeft… koop het en ontdek het zelf!

– Titel: Handboek digitale onderwaterfotografiecoverhandboekonderwaterfoto

– Concept en samenstelling: Ron Offermans

– Teksten en illustraties: Ron Offermans