Petra Steenhoek – Bon Bini Bonaire (1)

Voor Duikreporter Petra was het al even geleden dat ze op Bonaire was. En nu is het opnieuw een feest van herkenning en vooral ook prachtige duiken.

Ooit was ik al eens op dit prachtige eiland; toen – in 2007 – nog een redelijke newbie op duikgebied, nu in 2023 met meer ervaring, een eigen uitrusting inclusief onderwatercamera en een buddy die het eiland op zijn duimpje kent. En dat geldt ook voor de duikstekken en het onderwaterleven, dus ik laat me door Sander graag meenemen op een reis in het heldere blauwe water.

We vliegen met TUI via Aruba naar Bonaire en bij aankomst wachten John en Kim van Guesthouse Oasis om ons van de airport naar ons onderkomen voor de komende 2 weken te brengen. Alles is aanwezig voor een prima verblijf; ruime kamer met douche en toilet, een keuken voor gezamenlijk gebruik met andere gasten, een tuin met zwembad, spoelbakken en ruimte om je duikspullen op te hangen en op te bergen.

De volgende dag halen we onze huurauto op bij Wannadive; een splinternieuwe pick up truck waarmee onze duikspullen makkelijk kunnen worden vervoerd naar de duikstek. Ook krijgen we lood en registreren we ons zodat we onbeperkt tanks kunnen wisselen. Ook hier zijn spoelbakken aanwezig en een kleine shop voor het geval je nog iets nodig hebt.

Wannadive Pickup Truck Bonaire-121766

En dan kan het avontuur beginnen. We starten met een duik op de befaamde Zoutpier ten Zuiden van Kralendijk. Er zijn meerdere mensen die een zeepaardje hebben gespot dus we gaan op zoek. Zoutpier is een prachtige duikstek en we zien onder andere de French Angel fish, barracuda’s, papegaaivissen en een flinke groene murene. Onder de pier hangen ook scholen vis en liggen de rifhagedisvissen te chillen. Het zeepaardje treffen wij helaas niet aan.

school vissen-121766

A devil at Angel's city-121766

In de dagen erna duiken we onder andere op * Andrea I waar we pijlinktvissen zagen, kleine blenny’s in koraalblokken die met hun kopjes naar buiten steken, prachtige flamingotongen en wederom een grote groene murene, * Pink Beach, * Fish Hut en * Cliff alwaar we een grote tarpon spotten en ook een Schoolmaster die een snake eel aan het verorberen was.

Op * Weber’s Joy zien we een leuke “flatworm” en ging mijn privé fotoworkshop de mist in doordat mijn camera niet functioneerde. Iets wat gelukkig in de guesthouse verholpen kon worden zodat deze de volgende dag gewoon weer mee kon en ik van Sander diverse tips en trucs bij mocht leren.

Bij * Angel’s City moesten andere duikers lachen om mijn duivelse outfit bij het te water gaan. Het dubbele rif hier is bijzonder om te zien en de egelvissen waren druk bezig om elkaar het hof te maken.

Bij * Red Slave hadden we het geluk om een zeepaardje te zien alsmede veel jonge schildpadden, een schorpioenvis en barracuda.

zeepaardje-121766

Ten slotte aan het einde van week 1 bezochten we Washington Slagbaai Nationaal Park; hier registreer je je bij het loket en identificeer je je zodat het parkbeheer weet wie er in het park aanwezig is en met welk doel.

Twee duikstekken stonden op onze planning: * Wayaka 2 en * Boka Slagbaai. Bij de eerste duikstek zagen we niet veel bijzonders maar bij Boka Slagbaai hadden we mazzel; een adelaarsrog vloog over het zand en op de terugweg kwam deze nogmaals voorbij. Een jong volwassen exemplaar met een ontzettend lange staart maar wel met een eigen agenda; foerageren had de prioriteit dus Sander en ik probeerden te fotograferen. Helaas bleef de adelaarsrog net buiten ons bereik om een knappe foto te maken.

Om 16.00 uur stonden we weer omgekleed bij de auto; precies op tijd om de route het park uit te rijden en ruim voor sluitingstijd om 17.00 uur het park te verlaten. Via de dirt road namen we de scenic route terug naar de guesthouse langs het windmolenpark en Boka Onima (aan de ruigere Oostkust) alwaar de golven hard op de kust slaan en er bovenop de rotsen zoutpannetjes ontstaan.

Lees binnenkort ook deel II van Bon Bini Bonaire …