Johannes Heldens won titel met film met een boodschap
Eind 2023 prolongeerde Johannes Heldens zijn nationale titel Onderwatervideo. Voor Jeroen Thoolen, ook filmer, een mooie aanleiding om Johannes het hemd van het lijf te vragen – over filmen, over meedoen met het ONK en over The Contract.
Zelf heb ik ook aan twee edities van het ONK meegedaan en ik ben dan ook erg nieuwsgierig om Johannes te spreken. Ik vind de films van Johannes van hoog niveau en hoop dan ook dat we als collega’s kennis kunnen uitwisselen en kunnen delen met de lezers van DuikeninBeeld.
Zo open en eerlijk begin ik ook het gesprek. Natuurlijk met felicitaties en al binnen een minuut merk ik dat er van beide kanten een gezonde wederzijdse interesse is, in plaats van rivaliteit. De spoeling bij film is dun, dus het zou goed zijn als er komende edities meer deelnemers zijn, concluderen we.
Een erg mooie video, The Contract, knap geanimeerd, mooie muziek eronder. En je had een duidelijke boodschap. Kun je eens kort beschrijven welke boodschap je wilt uitdragen?
Johannes: “Als duiker zie je hoe mooi het onder water is. Veel mensen hebben er echter geen idee van. Ik krijg dan ook veel reacties van mensen: wow, is dit in Nederland? Is het zo mooi hier? Je kent dat wel. Mensen hebben ook geen flauw idee dat we ook actie moeten ondernemen om het te beschermen.
Je ziet alleen grijs water, maar het Grevelingenmeer gaat zichtbaar achteruit. Ik wil graag bijdragen aan bewustwording en daar een verhaal bij maken. En ook een boodschap aan duikers, niet alle duikers zijn even voorzichtig.”
Je doelt dan niet zozeer op plastic in het Grevelingenmeer, denk ik? Dat zie ik meer rond zoetwaterplassen?
Johannes: “Nee, klopt. Het is het zuinig zijn in de breedste zin. Let op dat je goed bent uitgetrimd zodat je niets kapot maakt onder water.”
Je bent waarschijnlijk al een hele tijd geleden begonnen aan het verhaal van The Contract. Hoe gaat dat vervolgens? Je schrijft je in voor de wedstrijd… en dan?
Johannes: “Inschrijven ja, want het is te leuk om niet mee te doen. En dan heb ik vaak al een random beeld in mijn hoofd. Een mooi beeld. En laat dat nu nét een beeld zijn dat helemaal niet in de film terechtgekomen is, haha. Wat dan? Een dorp met donkere wolken erboven. En dan een idee erbij, met een zeewezen en een dorp aan zee. Ja, hoe gaat zoiets, dit ontwikkelt zich langzaam tot een idee. Dat gebeurt ook niet in een dag hoor, daar gaan maanden overheen. Er komen meer ideeën bij en het meeste belandt dan in de prullenbak. En dan is er één idee dat mij niet meer loslaat. Dat moet het dan worden.”
De muziek onder je video’s is spot on. Jij maakt je muziek zelf, och? En je animeert… Kun je ons eens meenemen in hoe je video tot stand is gekomen?
Johannes: “De muziek maak ik zelf inderdaad, maar ik heb niet geanimeerd voor The Contract! Ik werk met Davinci Resolve aangevuld met een Special FX module, dat is zo.
Het boek is frame-voor-frame bewerkt. Mijn vriendin assisteerde bij het omslaan van de bladzijden. De bladzijden zelf zijn foto’s die, eenmaal voorzien van een Special FX-effect, eruit zien als een tekening. Op een van die bladzijden staat een molen met draaiende wieken. Precies hetzelfde: een filmpje van een molen met hetzelfde Special FX-effect.”
Johannes: “Het zeewezentje, het garnaaltje, is evenmin geanimeerd. Het diertje is geknipt uit een aanvankelijk onbruikbaar clipje, waar het vanwege de achtergrond eenvoudig uit te knippen viel. Ook het garnaaltje is vervolgens voorzien van een toverachtig Special FX-effectje. Niets geanimeerd dus!
Ik probeer me jaarlijks te verbeteren. Ik stel me doelen. Dit jaar was dat het zeewezentje, de garnaal. Aanvankelijk was het dus inderdaad de bedoeling het zeewezentje te animeren. Dat bleek totaal niet te werken. Als totaalshot was het niet bruikbaar, maar het garnaaltje kon ik uitknippen. Je moet soms geluk hebben. En veel tijd!”
Hoeveel tijd heb je gestoken in de montage?
Johannes: “Ik doe alles alleen. Ik heb me altijd afgevraagd of ik nou zo langzaam ben of dat het veel werk is. Tijdens een videocursus heb ik geleerd: het is echt veel werk. Haha.”
We hebben gezien in de eindrangschikking dat het reglement echt zorgvuldig moet worden nageleefd. Heb je zelf nog onzekerheden gehad of gedacht: kan dit wel?
Johannes: “Nee, dat niet. Maar ik had dit jaar wel een kleine handicap. Vanwege verstopte holtes heb ik weinig kunnen duiken. Ik heb zelfs nog overwogen de film snorkelend te maken. De meeste beelden zijn op ondiepte opgenomen! Uiteindelijk, vlak voor de laatste wedstrijdweek, toen ging het weer. En zijn de beelden duikend gemaakt.”
Succes komende editie, Johannes!
Vijf tips van Johannes voor wie ook een (ONK-)film wil maken
- Zorg voor een goede voorbereiding. Dat je verhaal vooraf helemaal is uitgeschreven. Dat precies bekend is welke shots gemaakt moeten worden. Als je het soort shot maar weet, maakt het onderwerp niet zeker uit. Doe je dit, dan zijn essentiële shots wel gemaakt. Bijvoorbeeld wide angle vs close focus.
- Jeroen, die sepiola’s uit je film van 2020. Dat is mazzel! Zorg dat je willekeurige beelden in je verhaal kunt plakken, voor het geval dat je beelden niet kunt maken. (Jeroen: haha, klopt. Dat verhaal is achteraf bij de beelden gemaakt)
- Streep de beoordelingspunten af. Eigenlijk het makkelijkst, ze staan gewoon in het reglement. Scoor zo hoog mogelijk op die zes punten.
- Hou het simpel. Je hebt maar twee dagen om te filmen en maar drie minuten om je verhaal te vertellen.
- Gebruik de feedback van de jury. Probeer jaarlijks te verbeteren!
1 reactie
Jeanette Kamphuis
Leuk om te lezen!