Leendert Smit – Een trip naar Magdalena Bay

Ze stuiven van de ene potentiële plek naar de andere, maar lijken steeds net te laat. De zoektocht naar marlijnen en zeeleeuwen in Mexico gaat voor Duikreporter Leendert Smit niet over rozen.

Deze trip, die dus bestaat uit twee delen, heeft een hele lange aanloop. Ik boekte deze reis namelijk al in februari 2019. De tripdatum zou mei/juni 2021 zijn. U raadt het al, midden in Corona tijd. maar ja, wie wist toen dat de pandemie roet in het eten zou gooien. Na nog een aantal wijzigingen waarbij ik een trip naar Guadeloupe Island ging mislopen omdat de Mexicaanse regering tijdens de pandemie de zee rond het eiland sloot en het gebied tot op heden nog niet heeft heropend. De reis wordt aangepast en in plaats van naar Guadeloupe ga ik naar Magdalena Bay. Ik moest wel eerst even opzoeken waar dat was en wat er was te zien maar het klonk voldoende interessant en dus werd mijn reis omgeboekt. En zo beland ik op een mooie morgen in het kantoortje van Sea Creatures in Cabo San Lucas (Cabo). Je moet er wel wat voor over hebben om er te komen. eerst vliegen naar Mexico Stad. De volgende morgen van Mexico Stad naar Cabo. Na een overnachting in Cabo meld je je in het kantoor van Sea Cretaures. Dan volgt nog een taxirit van een uur of 5-6 naar het Noorden en een korte tocht op een speedboot voordat ik de hand kan schudden van Kapitein Juan van de Nautilus Mango Wind. Onderweg hebben we eerst mijn twee medepassagiers opgepikt (2 dames uit Maleisië) en later in La Paz onze duikgids Roman. Maar goed, we zijn aan boord! Het is een uur of vijf en dus tijd voor een Corona!

20231112_010IMG_6819-126384

Juan legt ons uit wat de bedoeling is en na een copieus diner zoeken we onze hutten op. De volgende morgen worden we opgepikt door een Panga. Een open boot met een zonnedakje en een hele grote buitenboordmotor. Nu is het nog minimaal 2 uur varen naar het gebied waar het allemaal om draait hier en dat is: Sardien baitballs met Zeeleeuwen(Zalophus californianus) , Mahi Mahi (Coryphaena hippurus) en de hoofdattractie, gestreepte Marlijnen (Tetrapturus audax). De schipper speurt de zee af tot hij een concentratie van vogels ziet en scheurt daar vervolgens op af. Zijn de vogels (Pelikanen, Aalscholvers en Boobies) er nog en duiken ze fanatiek het water in dan ben je bij een actieve baitball. We plonzen dan het water in en snorkelen richting de actie. Soms is dat maar een paar minuten, soms liggen we een half uur bij een bait ball. De eerste dag zien we geen Marlijnen (maar wel bait balls met Zeeleeuwen en Mahi Mahi’s) maar op dag 2,3 en 4 wel. Dag 5 is dan weer een off day. We stuiven van de ene potentiële plek naar de andere maar zijn steeds net te laat. Tussendoor maken we ook nog 3 duiken maar die mogen geen naam hebben. De tweede, bij het wrak van een Amerikaanse onderzeeër, is nog wel aardig (zie de foto’s)

20231115_026PB155425-126384

20231115_037PB155436-126384

Maar het zicht is meestal slecht en er staat een enorme deining. Op zaterdag 17 november doen we de taxirit in omgekeerde volgorde. Vanavond stap ik aan boord van de Nautilus Belle Amie voor de trip naar Socorro.