Kristel van Helvoort – Sardine Run

“Yes, een baitball! We zien dolfijnen, vogels en een haai jagen op een honderden sardientjes.” En dat is nog maar de eerste dag van de Sardine Run voor Duikreporter Kristel.

Waar te beginnen…?!

Na een reis van ruim 36 uur arriveren we rond 00.15u bij onze accommodatie. Het kost enige moeite om wat mensen wakker te krijgen zodat de poort opengemaakt wordt, maar eenmaal binnen worden we hartelijk ontvangen. Na een soepje en een kort welkom worden we naar onze cabins gebracht. Eindelijk slapen….

We mogen uitslapen, want het ontbijt is voor ons pas om 7u. Na een heel kort en koud nachtje met campingkacheltjes en dekens om ons warm te houden (het is winter in Zuid-Afrika) maken we onze duikspullen gereed voor onze eerste dag op zee. Heerlijk vakantie en rustig aan opstarten… Maar motto hier is het maximale uit je dag te halen want je weet nooit wat de natuur je brengt en wanneer…..

Vanuit de Jetty River lodge varen we naar de riviermonding van waar ‘the launch’ door de branding is. De golven waar we doorheen moeten zijn spectaculair maar onze schipper Kent weet de RIB er moeiteloos doorheen te manoeuvreren, chapeau.

We zijn nog maar net op zee als de andere boot van Shark Explorers ons laat weten dat we direct moeten komen! Dus volle kracht (2 x 90 pk) die kant op. Van een afstand zien we al enige actie in de vorm van duikende vogels. Eenmaal daar wordt vanaf de andere boot geschreeuwd; ‘get them in the water now!’ waarop onze duikgids Jason reageert; ‘I have to give them at least a safetybriefing, right?!’. De schipper van de andere boot opnieuw: ‘GET THEM IN THE WATER NOW!!!’

Wij doen zo snel als mogelijk onze duiksets aan, krijgen ondertussen een (safety)briefing en liggen binnen no time onderwater. Yes een baitball! We zien dolfijnen, vogels en een haai jagen op een honderden sardientjes. WOW, fantastisch, indrukwekkend, woorden schieten te kort…

We zijn slechts enkele uren geleden in Zuid-Afrika gearriveerd en in plaats van een rustig check duikje (dat was het plan) zijn we bijna een half uur lang toeschouwer van dit bijzondere spektakel, lucky us!!!!

Een absurde start op deze eerste dag van onze Sardinerun expeditie. Moeder natuur had echter nog meer moois voor ons in petto… We zien nog heel veel dolfijnen en overal om ons heen zijn bultrugwalvissen. We zien er echt tientallen. Zelfs als ik later nog even aan de zijkant van de boot hang komt een bultrug walvis ook nog even ‘hallo’ zeggen. Snel masker en snorkel op…….wat een ervaring en hoe nederig voel ik me ineens.

‘s Avonds bij het kampvuur onder het genot van een drankje moet ik het nog even laten bezinken. Is dit echt allemaal gebeurd vandaag….

De volgende ochtend staat de wekker om 5.30u (niet meer uitslapen), om 6u ontbijten, om je vervolgens in je wetsuit te hijsen, zodat we stipt om 6.45u kunnen vertrekken. Vandaag wederom kunnen genieten van wat kleinere baitballs, dit keer wel snorkelend omdat de baitball zich te snel verplaatste. Daarnaast ook weer prachtig gesnorkeld met 3 bultrugwalvissen. En geloof mij na tig keer in en uit de boot smaken sandwiches met ham kaas en vinegarchips overheerlijk 😊.

Eenmaal terug wacht er altijd een heerlijke warme douche en staat Bri al klaar met een warm soepje. Als de avond valt wordt het vuur aangestoken voor onze eerste echte Zuid Afrikaanse braai, dank mannen (en Bri) van de Shark Explorers family, het was GENIETEN!!. Onder een prachtige sterrenhemel bij een knisperend kampvuur praten we na over twee fantastische dagen.

De volgende ochtenden zijn aanzienlijk minder koud. En al was dat op zich plezierig het bleek ook de voorbode van veranderende (weers)omstandigheden. Er stond de derde dag een flinke landwind wat het zicht om uit te varen ook behoorlijk belemmerde. We begonnen dan ook met een warme douche toen we niet over maar door een golf gingen. Desondanks heeft onze schipper ons wederom fantastisch door de branding gevaren met deze lastige omstandigheden (en was hij alleen zelf een tikkeltje chagrijnig van het natte pak dat met name hij gehaald had). De wind trok gedurende de ochtend alleen maar verder aan en de golven werden hoger en hoger. We zien deze dagen wat minder “activiteit” en die ene keer dat er een perfecte baitball lijkt te ontstaan zagen we ineens alle sardientjes verdwijnen, opgeslokt door een Bryde’s whale. Ondanks dat het wat rustiger is genieten we elke dag van een prachtige dag ‘out on the ocean’, want zeg nou zelf snorkelen met 20/30 dolfijnen of bultrugwalvissen van dichtbij zien springen of met ze snorkelen blijft bijzonder.

De voorspellingen voor dag 6 en 7 waren erg slecht (heel veel regen wind). Helaas werd dit ook de realiteit en kunnen we twee dagen niet uitvaren. En ja, dan zijn dagen best lang, zeker als je toch om 6 of 7u aan het ontbijt zit met de hoop dat het misschien toch kan….

Het zijn best lange dagen waar je probeert er het beste van te maken. Beetje lezen, bezoek aan de airstrip vanaf waar het spotters vliegtuig vertrekt, bezoekje aan de vuurtoren en als je het dan echt niet meer weet is er altijd nog Stevie’s pub 😊.

En na 2,5 dag nagenoeg onafgebroken regen breekt onze laatste expeditiedag aan. De koude ochtend zijn weer terug en we varen nog voor een laatste maal uit. De zonsopkomst vanaf de rubberboot is spectaculair. Ondanks dat de regen van de afgelopen dagen weinig goeds heeft gedaan voor het zicht onderwater hebben we toch nog een paar mooie ontmoetingen. Zo zien we pan tropical dolfijnen, een hamerhaai en een zeilvis. Na een laatste ‘goodbye” van de staart van een walvis en een laatste blik op de prachtige kustlijn van de ‘Wildcoast’ zit de Sardinerun er dan echt bijna op en begint de (lange) terugreis.

Ze noemen de Sardinerun een expeditie en niets is minder waar… want wie wil er uren reizen om vervolgens in een afgelegen stuk van Zuid-Afrika terecht te komen. Je vervolgens jezelf dagelijks in een wetsuit hijst om 6 tot 10 uur  op zee door te brengen in de hoop een aantal mooie dingen van moeder natuur te zien (en nee er is geen toilet aan boord). Maar waarbij de kans om niets of weinig te zien ook aanwezig is. Het weer ook onvoorspelbaar is je zomaar dagen niet uit kunt varen en de dagen (wachten) dan lang (en saai) kunnen zijn met weinig alternatieven. Het ook erg koud kan zijn (wintertijd) vooral in de vroege ochtenden (om 5.30 gaat de wekker) en zodra de zon ondergaat (rond 17.00u). Het een behoorlijke fysieke inspanning is; lange dagen op zee en als je gelukt hebt heel vaak in en uit de boot om te snorkelen met een baitball, dolfijnen, walvissen of wat dan ook. De kans om daadwerkelijk te kunnen duiken met een baitball niet zo heel groot is (er wordt veelal gesnorkeld). De zee nogal onstuimig kan zijn met hoge golven en veel deining, dus als je gevoelig bent voor zeeziekte heb je zeker pilletjes nodig….

MAAAARRRRR, ik had het voor geen goud willen missen en ben dankbaar voor alle fantastische mensen die ik heb mogen ontmoeten die net zo’n grote passie hebben voor de oceaan als het marineleven. Mijn Belgische, Duitse en Zuid-Afrikaanse reisgenoten/ mede duikers (mijn Vlaamse woordenschat is weer flink uitgebreid 😉). Maar bovenal ook de Shark Explorers family die ons 10 dagen een echt thuis  hebben gegeven en er alles aan hebben gedaan om deze ervaring maximaal te laten slagen. Wat een toewijding! Dankbaar voor het vele lachen, de mooie gesprekken en al het moois wat moeder natuur heeft laten zien.

Expeditie Sardinerun 2023 GESLAAGD!!!!