Jeanette Zoetendal – Galapagos-reis

«Een grote school hamerhaaien van wel honderden dieren! Als we naar boven kijken, zwemmen de zijdehaaien en galapagoshaaien voorbij.» Jeanette Zoetendal ging naar de Galapagos-eilanden!

Na lang wikken en wegen viel het besluit dan eindelijk, we gaan naar Ecuador incl. de Galapagos. De droombestemming voor iedere duiker werd door ons 1 jaar en 8 maanden van te voren geboekt.

Via een reisbureau in Ecuador (met Nederlandse eigenaar) alles geregeld. We willen 2 weken Ecuador bekijken en 2 weken op de Galapagos vertoeven. De rondreis van Ecuador gaat van het Amazone gebied naar het nevelwoud en van Noord naar Zuid via een vulkaankrater en de Chimborazo. De weersomstandigheden waren pittig af en toe maar ook hebben we soms mazzel, o.a. met de beklimming van de Chimborazo. Dit was een ongelofelijk mooie dag nadat we de 2 dagen daarvoor waren weg geregend zodat een ander bergwandeling niet door kon gaan. We genieten 2 weken lang van de verscheidenheid aan natuur in Ecuador. Voor ons was het absolute hoogtepunt het regenwoud, waar we zoveel dieren hebben gezien. De reis was perfect geregeld en erg naar ons zin.

Dan is het tijd om naar de Galapagos af te reizen. Reizen naar de Galapagos blijkt uitdagend te zijn. De vlucht is vertraagd maar uiteindelijk komen we toch aan op de luchthaven van Galapagos. Er is besloten om vanwege teveel gewicht in het vliegtuig (lees: we sturen er geen vrachtvliegtuig achteraan) om voor de helft van de passagiers de baggage niet mee te nemen. Wij horen bij de “gelukkigen”, geen koffers, geen duikspullen, geen kleren. Gelukkig gaan we nog niet onze duik-liveaboard op, maar we gaan wel een week een landcruise doen. Na anderhalf uur wachten en stoeien met het grondpersoneel hebben we eindelijk onze papieren in orde om de koffers te claimen en blijkt ons vervoer naar onze bestemming te zijn verdwenen. We waren de laatste vlucht. Wederom wachten en stoeien met het grondpersoneel en zowaar, uiteindelijk komt er een mannetje te voorschijn. Hij is niet van onze boot, maar van een zusterbedrijf en hij weet waar we naar toe moeten. Hij regelt een bus en neemt ons mee naar de haven. Hier worden we begroet door de gids van de landcruise die we geboekt hebben, de reis kan beginnen. ‘s Middags gaan we snorkelen en we lenen een paar zwembroeken, ik moet een pak huren want ik ga toch maar niet topless snorkelen. Het snorkelen is top, we zien de 1e haaien, pinguins, marine iguana’s, zeeleeuwen. De rest van de tour is ook bijzonder, we zien veel verschillende vogels waaronder de red footed booby. De nesten zitten pal aan het pad en de vogels trekken zich niks aan van die gekke toeristen. Na een laatste nacht op Puerto Ayora is het tijd om met het volgende avontuur te starten. Gelukkig zijn onze koffers inmiddels ook gearriveerd. De duik-liveaboard die we hebben geboekt is een middenklasse boot met maximaal 8 duikers erop. We maken een checkduik in de haven en vertrekken dan naar Bartolome waar we 3 duiken maken. Deze eerste duiken zien we een paar haaien, wat slakjes en de normale vissen. Geen nachtduik deze dag want er moet een flink eind gevaren worden naar het eiland Wolf om daar de volgende dag 5 duiken te kunnen maken.

De volgende ochtend komen we vroeg aan bij Wolf. We springen het water in en na ongeveer 1 minuut zien we de tientallen haaien, we zitten nog maar op 10 meter en hebben zoiets, een mooi plekje dus we blijven een beetje hangen. De gids zwemt echter verder de diepte in en gebaart druk dat we ook moeten komen. We kijken elkaar aan en denken vooruit dan maar en dalen af naar 25 meter, hier blijkt het een drukte van jewelste, we zien een grote school hamerhaaien van wel honderden dieren. Als we naar boven kijken zwemmen de zijdehaaien en galapagos haaien voorbij. De show gaat zo door, tot we weer naar boven moeten. Tijdens de safetystop worden we begroet door de zijdehaaien die ons nieuwsgierig omsingelen. De nachtduik maken we in een grot in de baai van Wolf. We zien hier veel slapende schildpadden en een gigantische rog. De 1e dag Wolf zit er na 5 duiken veel te snel weer op.

De volgende dag gaan we naar Darwin toe. Duikstek de Darwin Arch is volgens de gidsen opvallend rustig. Normaal staan hier hoge golven, maar vandaag is het vlak. Iets wat wij helemaal niet erg vinden. Onder water is het echter niet rustig. Wat zit hier veel vis, haaien, zeeleeuwen en schildpadden. Na weer een schitterende duik maken we een opstijging in het blauwe, de omcirkelende haaien trekken zich terug en we horen geluiden. Wat gaat er gebeuren? We kijken om en zien een school dolfijnen aankomen. Ze zwemmen een paar rondjes om ons heen en trekken uiteindelijk weer verder. De hele duikdag bij Darwin is meer van hetzelfde, kortom genieten.

Terug naar Wolf en wederom fantastisch duiken met haaien, zeeleeuwen en dolfijnen. Elke safety stop is het een plezier om te zien wat er tevoorschijn komt. Helaas komt er aan alle goede dingen een eind. We moeten weer vertrekken vanaf Wolf naar het zuiden. We doen “maar” 4 duiken en varen naar Isabela Island. Aan het begin van de vakantie werden we uitgelachen vanwege onze droogpakken, maar nu zijn ze jaloers. Bij Isabela is de watertemperatuur 14 graden en op de overige plekken was dat 23 graden. Met een watertemperatuur van 14 graden hebben de meesten het koud aan het eind van de duik met een enkel 5mm. Het zicht is hier belabberd vanwege de koude stroming die omhoog staat. Op 5m. Diepte zit een soort gangetje waar 2 zeeleeuwen in de stroming aan het spelen zijn. Echter naar deze dieren zijn we hier niet op zoek. We zwemmen uit, het open water in, er staat een forse stroming. Opeens doemt er iets groots op uit de diepte, een kleine maanvis komt even kijken. Als hij ons ziet schiet snel weg. Als we weer naar het rif terugzwemmen komt er nog eentje omhoog, dit is een heel erg grote en zelfs onze gids komt enthousiast boven dat dit de grootste maanvis is die hij ooit heeft gezien. Op de duikstek even verderop gaan we op zoek naar marine iguana’s en in het begin hebben we niet zoveel geluk. Maar na een half uur is het raak we zien er eentje. Het zijn erg leuke dieren en leuk om te zien en dat ze onderwater een stuk actiever zijn dan op het land. Na 19 duiken zit de reis er helaas weer op. Met pijn in ons hart en wederom met vertraging verlaten we dit paradijs op aarde. Op onze foto’s, video’s en onze mooie herinneringen kunnen we nog jaren teren.