Carla van Westing- Topvakantie!

Datum 29-9/6-10-2015
Locatie Flores-Komodo

Na een heel druk jaar tot nu toe, met 2 verhuizingen, een drama-verbouwing en voor het eerst een caravan op een seizoensplaats in Zeeland, hebben we onszelf toch een vakantie beloofd.

We hebben best al een tijdje rondgekeken. Wel met de gedachte dat we allebei zeer gecharmeerd zijn van Azië, dus gericht die kant op. Het is moeilijk, allemaal mooi natuurlijk, maar het mag ook niet de wereld kosten na alle activiteiten van dit jaar. Want dat verhuizen en verbouwen gaat je niet alleen in je kouwe kleren zitten, het zit gewoon ook in je portemonnee.
We kiezen voor Flores/Komodo. We lezen er leuke en mooie dingen over en willen toch die Komodo-varaan ook wel eens zien. Het schijnt er niet al te toeristisch te zijn en dat spreekt ons ook wel aan. Maar als je zo’n tijd moet vliegen wil je ook niet te snel terug. We boeken een vakantie die ons via Kuala Lumpur naar Denpasar/Bali brengt, waar we overnachten. De volgende dag vliegen we nog 1,5 uur naar Labuan Bajo, meteen onze standplaats. Daar zullen we 14 nachten verblijven om weer een nacht op Bali door te brengen en dan weer via Kuala Lumpur door naar Amsterdam.

Via het reisbureau boeken we een duikpakket van 8 dagen/3 bootduiken per dag, te beginnen 30 september. Planning is dat we de 28ste einde middag-begin avond aankomen en dan hebben we lekker nog even een dagje om te acclimatiseren en de boel te verkennen. Ook willen we ter plaatse nog wel iets zien te regelen om het eiland te bekijken.
In de laatste week voor vertrek worden de binnenlandse vluchten veranderd en we vliegen veel vroeger door naar Flores. Niks erg, we zijn er nu ’s morgens heel vroeg en hebben de hele dag om de omgeving en het dorp/stadje te verkennen. Ook gaan we bij de duikschool langs. De Nederlandse eigenaresse legt alles prima uit en biedt aan om de volgende dag al met duiken te beginnen. Na onze eerste indruk van Labuan Bajo lijkt ons dat helemaal geen slecht idee. Dus alles op de rit gezet, spullen laten halen enz en afgesproken de volgende morgen om 7.15 uur aanwezig te zijn.

Onze gids blijkt een Engelse te zijn en we krijgen een duidelijke briefing op de boot, de regels en dergelijke. Later komen nog de briefings van de stekken. Ook erg duidelijk en goed te begrijpen. Maar ja, het blijft lekker achter de gids aan zwemmen, dus nergens over na hoeven denken en lekker genieten. En dat lukt hoor! De meest prachtige duiken hebben we gemaakt. Het koraal is hier nog zo ontzettend mooi. Zo heb ik het nog nergens gezien. De gezondheid, diversiteit en hoeveelheid van het koraal is gewoon overweldigend. En dan de vissen, ook zo enorm veel, geweldig. Dit is echt een aanrader, nog zo ongerept. Alle duiken zijn echt toppers, sommige heel rustig, andere met pittig veel stroming. Wat natuurlijk aan verschil in leven goed te zien is. We hebben enorme scholen vis gezien met jagers, tonijnen en haaien. We hebben manta’s gezien, er zelfs onder eentje gelegen, die in de stroming steeds verder onze kant op kwam drijven. Een unieke ervaring, zo’n enorm groot beest boven je te zien zweven. Maar ook pygmeezeepaardjes hebben en naaktslakken. Alleen van de laatste niet zoveel als op andere plaatsen. Maar er waren genoeg andere dieren om van te genieten. Ook de Komodovaranen, waar we een dag naar toe zijn geweest in plaats van de derde duik maken.

Tussen de duiken door hebben we via de receptie van het hotel een auto met chauffeur geregeld, die ons na de duikdagen naar de Kelimutu zou brengen. We hadden van Marij van de duikschool al gehoord dat het toch wel 20-24 uur rijden is naar Moni, de plaats waar de vulkaan met de drie gekleurde kratermeren is. Dat is toch wel pittig, dus we besluiten om er in 3 dagen naar toe te gaan en dan de vierde dag terug te vliegen. Dit alles is perfect geregeld door ons hotel en we maken een geweldige tocht over Flores. Door de schitterende natuur, over de enige weg die het eiland rijk is en die door de bergen slingert, hier en daar niet helemaal compleet is en die gewoon een paar uur gesloten wordt overdag als er aan gewerkt wordt. Maar geen seconde spijt. Door onze gids komen we in leuke eetgelegenheden en overnachten we op wat simpelere plaatsen. Hij stopt overal waar we willen of waar hij denkt iets te kunnen laten zien. We krijgen alle highlights van het eiland te zien, met als kers op de taart een prachtige zonsopgang op de Kelimutu. En de drie kratermeren in verschillende kleuren.
En waar we dan 3 dagen over gereden hebben, vliegen we in 40 minuten terug…..Maar wat een goede beslissing om te doen. We hebben genoten! Echt een aanrader. Wel om de driver Max vragen 

Als we terug zijn hebben we nog een dag om alles in te pakken en souveniertjes te scoren. Ik wil altijd graag zo’n simpel bind-armbandje en eigenlijk ook wel een rieten of rotan tas nu. En we kunnen dan ook nog een keertje op de nightmarket eten. Een superplaats om heel erg goedkoop en heerlijk te eten. Overdag is er niets, dan zijn de mannen aan het vissen en staan er alleen dakjes. Maar ’s avonds worden er “pop-up” restaurantjes geplaatst. Een karretje met rijst, mie, groente en kroepoek, een bbq op hout en wat tafels met plastic tafelkleed en plastic stoelen of krukken. Daar wordt de kakelverse vis, die je zelf uitzoekt, ter plaatse schoongemaakt en op het vuur gegaard. We hebben echt nog nooit zulke lekkere vis op. En zo gezellig. Je schuift aan bij locals, of zij schuiven bij jou aan tafel. En ze zijn zo nieuwsgierig naar ons toeristen en vertellen over zichzelf. Zo ontzettend leuk.

Tja, dit laatste stukje heeft niet zoveel met duiken te maken, maar was wel onderdeel van onze duikvakantie.
De duiken zelf waren heel divers. Ik zal separaat een paar duiken beschrijven binnenkort. Maar deze vakantie ervaring wilde ik in zijn geheel overbrengen.