Duikreporter / Zuidelijk Afrika - algemeen

Aike Willemsen- Duiken tussen de ragged tooth sharks

Sommige duiken zijn niet voor iedereen geschikt. Een heleboel haaien en al een zwemvest aan moeten doen, omdat de branding zo hoog is, dat de boot om kan slaan… Veel duikers zouden er nog een keertje over nadenken. Maar duikreporter Aike Willemsen kan niet wachten en springt aan boord!

Datum september 2015
Locatie Umkomaas, Zuid-Afrika

Dag 12: Umkomaas (Agulhas House)
Een van de redenen om naar Umkomaas te komen is om te duiken op het Aliwal Shoal rif en haaien te zien. Om 6:00 uur zoeken we snel onze eigen duikspullen bij elkaar en vullen dat aan met een pak en vest van de duikschool. We stappen achterin een pick-up en rijden richting het strand, ondertussen staan de opgebouwde setjes al in de boot die op een trailer achter de pick-up hangt.
We zijn met schipper Buffalo en gids Vegard en 1 andere gast, een lekker rustig bootje. We naderen het strand en eerst moeten de banden van de auto leeg gelaten worden anders staan we gelijk al vast. De boot wordt achteruit het water in gereden en daarna aan het werk! De boot omdraaien en verder het water in drukken. Vandaag vallen de golven mee en al snel zitten we met zijn alleen in de boot, zwemvesten om want als we er in de branding uitvallen kan de boot ons vrij moeilijk oppikken. Na de branding mogen ze weer uit en na een paar kilometer varen komen we uit op de eerste duikstek van vandaag. The Cathedral, een diepe duik naar 27 meter.
Met een rol de boot af en richting de boei, de gids is alvast naar beneden om het rif niet te missen door de stroming, hij heeft een reel met boei mee dus we kunnen rustig afdalen naast de lijn en dan zien we hem wel weer op 27 meter.
Helaas last van mijn oren dus ik ben wat langzamer dan de rest en ik zie al snel dat het zicht echt belabberd is. Een meter of 2-3 en dan hebben we het wel gehad, ik kom op 27 meter aan en het is donker, net een nachtduik. Normaal heb je hier 10 meter zicht en licht voldoende dus we hebben geen lampen meegenomen. Alleen op mijn flitsers heb ik lampjes zitten maar die geven lang niet voldoende licht. Dit gaat een interessante duik worden. Gelukkig heeft de gids wel een lamp en kunnen we hem volgen.
We duiken onder de boog die onderin “The Cathedral” zit door, vaak zitten er haaien in dus we zijn benieuwd. Ik zie op een halve meter voor me een haai voorbij schieten in het licht van mijn flitsers en alhoewel ik graag tussen de haaien wil duiken is dit nog net even wat te spannend;) Lotte en ik keren om en de gids heeft volgens mij dezelfde gedachten.
We gaan iets ondieper maar het blijft vrij donker. Na een klein uur besluiten we maar op te stijgen naast de boei waar de zodiac ons snel weer op komt halen. 27 meter diep, stroming, weinig zicht en weinig licht, soms heb je van die duiken die je het liefst zo snel mogelijk vergeet.

We houden een oppervlakte interval van een uurtje op de boot en varen ondertussen naar South Sands, deze duik gaat een stuk ondieper worden en we hopen maar op goed zicht. We dalen af naar de rotsachtige bodem, veel kleine grotjes en goed zicht. Al snel zien we de eerste ragged tooth shark, rond de 2 meter lang en te herkennen aan al zijn scheve tanden. Dit is een erg rustige haaiensoort en hij komt vlak naast ons zwemmen, erg gaaf! We duiken verder en zien de ene na de ander raggie zoals ze hem hier noemen.
Lotte wijst me op een grote rog die tussen de haaien zwemt, ook zit er een kleurrijke schorpioenvis op het rif maar al snel richt ik me weer op de haaien. De gids wijst mee een grotje aan en achterin ligt een white-tip haai, helaas zwemt er zoveel vis voor dat hij niet fatsoenlijk op de foto te krijgen is. We duiken verder tussen de rotsen en op sommige punten heb je kleine grotjes waar je doorheen kan duiken, en dat tussen de haaien, deze duik gaan we niet snel vergeten!

Na 70 minuten wordt het tijd om terug naar de oppervlakte te gaan, tijdens de safety-stop zien we nog een aantal haaien onder ons door zwemmen. Wat een mooie beesten om mee te duiken.
Binnen no-time scheuren we vol gas het strand op, goed vasthouden want we staan in een paar meter stil, net of je in de auto vol de rem in drukt. We worden naar Agulhas House gebracht en ondertussen is het 11:00 uur en tijd voor het ontbijt. We vinden het duiken voor vandaag ook mooi geweest en chillen de rest van de middag met een drankje aan het zwembad. Tussendoor hebben we nog een briefing van een uur over de baited-dive die we morgen gaan maken, dat gaat een erg mooie duik worden volgens Vegard.
In de avond zijn we door de eigenaren meegevraagd om een hapje te gaan eten in Scottburgh, een plaatsje op 15 minuten rijden waar een paar leuke restaurants zitten. Het restaurant ligt naast het strand. Er zitten een stuk of 5 restaurants en in elke restaurant kun je van alle restaurants eten bestellen om de keuze makkelijker te maken. Een kilo spareribs, een paar borrels en heel wat gezelligheid later rijden we weer terug naar ons verblijf waar we nog even na borrelen en het alvast hebben over de duik van morgen. Duiken tussen de black-tips….

Meer (bovenwater) verslagen van deze reis door Mozambique en Zuid-Afrika: www.duukn.nl