Carla van Westing – Even de zon opzoeken

Locatie Curacao

Lekker de winter doorbreken met een vakantie in de Cariben. Duikreporter Carla zoekt de zon op in Curaçao.

Wat is dat toch heerlijk, midden in de winter naar een warm land. Zelfs als het niet eens echt winter hier is. Wij hebben een ‘morele verplichting’, vinden we zelf. Het bezoeken van een zoon die 4 maanden is uitgezonden voor defensie. Echt erg, haha.

We beginnen op Schiphol met een uur vertraging, ze zijn nog niet klaar met de vracht laden. Nou ja, dan wachten we nog even. De vlucht verloopt prima en we stappen dan ook monter uit. Op naar het autoverhuurbedrijf, waar we vooraf al een autootje hebben gehuurd. Alleen ben ik vergeten de voucher voor de huurauto uit te printen……Maar de dames achter de balie zijn zeer behulpzaam en ik mag achter de balie mijn mail opzoeken en zij printen de voucher voor me uit. Dat is in ieder geval een goed begin, vinden we. Nu op zoek naar ons appartement. Kaarten in de aanslag en karren met die bak. Het valt alles mee en we vinden Lagun en daarmee ons appartement in 1 keer. Ziet er geweldig uit. Binnen is niet zo belangrijk, hoewel dat ook prima is, maar het terras is gigantisch en met een trap de oceaan in. Dus je kunt wel nagaan hoe ons uitzicht is. Hier gaan we wel wat tijd besteden, als we niet onderweg zijn. Het blijkt goed toeven daar. Verschillende keren komen er dolfijnen voorbij. De fregatvogels cirkelen dagelijks rond, evenals de warawara’s en zeearenden. We zien tonijnen jagen, wat kolkend water veroorzaakt door de vluchtende visjes. Vliegende vissen zweven meters lang boven water. Wat heerlijk om zo op te staan en je eerste bakkie te drinken. En dan zijn we nog niet eens onder water geweest!

Op 2 minuten rijden zit een duikcentrum, in ons dorpje, ideaal dus. Nadat we zijn aangekomen in ons appartement en wat boodschapjes hebben gedaan, gaan we er meteen even langs. We kunnen er onbeperkt flessen huren, met lood en een adapter, want ze hebben er alleen maar INT flessen. Kosten ANF 35 per dag, dus dat valt mee.

Vrijdag maken we 2 duiken daar ter plaatse, gewoon makkelijk van het strandje af het water inlopen en uitzwemmen. Ik zie niet veel nieuwe dingen, maar kan Harry weer erg veel laten zien en vertellen wat het allemaal is. Dat vind ik zo leuk! Hij wil het ook allemaal weten en wijst zelf ook altijd van alles aan.

Alle dagen maken we lekker duiken, genieten van het klimaat, van de lekkere biertjes en het lekkere eten. We proberen leguaan en geitenstoof en bekijken ondertussen het hele eiland onder en boven water. Een bezoekje aan een clubgenoot die op het eiland een huis heeft en samen met hem duiken mag natuurlijk niet ontbreken, evenmin als het opzoeken van Jos natuurlijk. Het arme, uitgezonden kind. Op de meest simpele plek, Tugbootje, gaan we op zoek naar een zeepaardje en vinden het. Een schatje, op het zand, enig! Tja en wat zien we verder allemaal tijdens onze duiken. Van alles natuurlijk, waaronder een paar schildpadjes, zeeslangen, verschillende murenes, heel veel vis en nog veel meer. We genieten volop.

De laatste dag gebruiken we om de Christoffelberg te beklimmen. Een uitdaging, maar ik red het. Van Harry had ik niet anders verwacht. Daarna pakken we de noordkust mee met de gigantische golven die tegen de kust klappen. We sluiten af met een avondje Zanzibar. Een beachclub waar je je in Nederland waant. Alles wat een huis rond de Jan Thielbaai heeft en uit Nederland komt is daar. Maar wij hebben daar afgesproken met de jeugd en het is erg gezellig met Jos en zijn vriendin en collega’s.

En dan is het zondag weer tijd voor onze terugreis. Helaas. Maar we hebben een heerlijke vakantie gehad en fantastisch gedoken. Op schitterende en minder sprankelende stekken. Maar dat mocht onze pret niet drukken! Nu weer het nederlandse water gaan trotseren.