Steven Stegeman – Tenerife, eiland van de eeuwige lente

Deze meivakantie stond een familievakantie naar Tenerife, het eiland van de eeuwige lente, op het programma voor Steven Stegeman. En natuurlijk moet er dan ook gedoken worden!

Wij verbleven met ons gezin in een van de populaire badplaatsen op het zuiden van Tenerife, Costa Adeje. Gelukkig in een kleinschalig rustig appartementen complex, maar wel op loopafstand van het strand. We hadden een huurauto ter beschikking zodat het duiken afgewisseld kon worden met trips over het eiland. Als we op vakantie gaan dan zien we graag wat van de omgeving. De hele dag op het strand hangen of voor het ontbijt al handdoekje leggen om een ligstoel bij het zwembad te claimen is niet ons ding!

Na op de eerste dag het strand en omgeving verkend te hebben, stond op de tweede volle vakantie dag het eerste duikavontuur op de planning. Vanuit Nederland had ik een wrakduik specialty geboekt bij Blue Bottom Diving. De theorie had ik al online in Nederland gedaan, nu was het tijd voor de praktijk. Met de boot gingen we op pad voor de eerste duik van de dag naar het wrak van de Meridian. Deze Duitse mijnenveger uit de 2e wereldoorlog kwam in de jaren 70 naar Tenerife om toeristen rond te varen op zoek naar walvissen en dolfijnen. In de zeestraat tussen Tenerife en La Gomera (afstand 30 km) heb je kans om dolfijnen en grienden te zien. Wij waren er in het goede seizoen, maar hebben ze helaas niet gezien. Het houten zeilschip zonk in 2005 en ligt recht op de bodem. Het topje van de mast op 12 meter diepte, de kiel rust op 28 meter diepte op de bodem. Mijn opdracht voor de eerste duik was het in kaart brengen van het wrak. Lengte en breedte meten, diepste en ondiepste punt vastleggen, ligging (kompaskoers) noteren en potentiele gevaren in kaart brengen. We begonnen de duik op 32 meter diepte en ik dook met onverrijkte lucht, dus na het uitvoeren van de opdrachten was het ook meteen tijd om op te stijgen. Rond het wrak zwommen enkele roggen, maar ik heb niet veel tijd gehad om naar het onderwater leven te kijken.

Na deze duik vertrokken we met de comfortabele aluminium boot met jet motor naar de volgende duikstek: Twin Wrecks. Zoals de naam al doet vermoeden, liggen hier twee wrakken van kleine motor jachtjes. Een van de wrakken is al ingestort, het tweede is nog in redelijke staat en ligt op 22 meter diep, schuin op de linker kant. Mijn taak was een visuele inspectie uitvoeren, een veilige ingang van het wrakje zoeken en een goed punt om een lijn te bevestigen. Na een rondje om het wrak leek de deur van de stuurhut de meeste veilige en logische plek om het wrakje te penetreren. De lijn kan aan de reling op de achtersteven bevestigd worden waarna we achter elkaar de stuurhut in zwommen. In de stuurhut konden we weer naast elkaar liggen. Na een inspectie met de lampen van de volgende ruimte besloten we de volgende ruimte in te duiken. De daaropvolgende ruimte was aardig in de zeebodem geboord en zag er niet stabiel uit. Deze ruimte werd dan ook niet betreden, waarna we voorzichtig omdraaiden en de lijn weer naar buiten volgden. De instructeur (die met Nitrox dook) wilde nog op zoek naar leven onder het wrak, maar door de relatief korte oppervlakte interval tussen beide duiken en het feit dat ik met onverrijkte lucht dook, was het voor mij tijd om langzaam op te stijgen en een veiligheidsstop te maken. Het was een leuke en leerzame cursus en ik hoop in de toekomst me nog meer te verdiepen in het wrak duiken.

Het duiken met Blue Bottom Diving beviel erg goed, dus besloot ik de rest van de vakantie nog een aantal duiken met hen te maken. Alle duiken waren rond de 25 meter diep, en de duikstekken lagen redelijk bij elkaar in de buurt, waardoor de oppervlakte interval soms wat kort was. Ik heb daarom de tweede week met Nitrox gedoken om wat langere bodemtijd te hebben. De rest van de vakantie maakte ik nog een vijftal duiken. Ik had al eerder gedoken op Lanzarote en Furteventura (die ook tot de Canarische eilanden behoren) en ik moet zeggen dat het onderwater leven niet verschilde van deze eilanden. Tijdens de duiken zag ik veel soorten roggen: atlantic stingrays, eagle rays en bull rays. Op Facebook zag ik dat de eerste sepias in Zeeland al gespot waren, hier op Tenerife zag ik er ook een paar. Daarnaast veel inktvissen, papegaaivis, verschillende soorten murene, trompetvissen, naaktslakken en mooie anemonen.

Een van de mooiste duiken was die naar de grot bij Palmar. De grot ligt op 32 meter diept en is gevuld met zand waardoor je als je niet oplet al snel veel stof maakt. Voor de ingang van de grot is een kruis op de bodem geplaatst ter herinnering aan een aantal duikers dat in deze grot is omgekomen. Wij namen alleen een kort kijkje in de ingang van de grot en bij het zien van het kruis denk je dan toch even aan de verschrikkelijke laatste momenten die de omgekomen duikers hier beleefd moeten hebben….

Zoals ik eerder al vermeldde, waren wij er tijdens het goede seizoen om dolfijnen en grienden te zien. Tijdens het duiken en op de boottochten naar de duik stekken heb ik ze helaas niet gezien. Door zware verkoudheid kon mijn vrouw niet mee onder water. Desondanks hebben we op de niet duik dagen volop genoten van het eiland! Met de huurauto zijn we met het gezien over het hele eiland geweest en we waren erg onder de indruk van de ruige natuur! Steile bergen, diepe kloven, lava rotsen (laatste vulkaanuitbarsting was in 1906) en de groene noord kant van het eiland waren prachtig. En natuurlijk de berg El Teide, met 3718 meter de hoogste berg van Spanje! Er lopen een paar goede wegen daar het nationale park Teide en met een kabelbaan kan je bijna tot de top van de berg komen. Dit was na Gran Canaria, Lanzarote en Fuerteventura het vierde Canarische eiland dat wij bezochten en door de ruige natuur vond ik dit toch wel het mooiste eiland. Natuurliefhebbers en wandelaars komen op dit eiland zeker aan hun trekken. Wij hebben de tocht door de indrukwekkende Mazca kloof naar de kust ook gemaakt, een echte aanrader als je niet vies bent van een beetje spierpijn. Doordat er veel toeristische voorzieningen zijn is er ook voor gezinnen genoeg te doen. Tenerife is dus een goede bestemming om een duik en gezinsvakantie te combineren. Aan de kust is het druk en toeristich, maar ga je het binnenland in dan laat je de grote massa strand mensen achter je en kom je op de mooiste rustige plekjes in de bergen maar ook op rustige bijna verlaten strandjes waar alleen maar locals komen.

Kortom, zowel boven als onder water is het genieten van de natuur op Tenerife! De kans is groot dat we hier nog een keer terugkomen en dan hopen we dolfijnen te zien en nog meer te wandelen in de bergen!

Een impressie van het onderwater leven in onderstaand filmpje: