Roy Pals- Queensduik in Kroatië

Terwijl Nederland de nieuwe koning inhuldigde, dook Duikreporter Roy Pals onder in Kroatië.

Datum 30-4-13 tot 3-5-13
Locatie Selce, Kroatië

Queensday in Croatia. Dat was nog eens wat anders, na jarenlang lallend te vinden te zijn in Eindhoven en Breda bevond ik me dit keer in Kroatië. Enkele maanden geleden besloten mijn vriendin en ik om er eens een weekje tussenuit te gaan in combinatie met wat duiken. Via duikschool One2Dive, welke jaarlijks naar de kuststreek van Kroatië trekken, zijn wij richting Selce gereden.

We doken hier met “Maggy” voor enkelen geen onbekende in duikersland. Bij duikschool Mihuric hebben we de gehele week vertoeft, met nogal wat aangename verassingen.

Na 12 uur rijden vanuit Oosterhout (NB) hebben we een overnachting gepakt in het zonovergoten Villach (Oostenrijk), hier hebben we dankbaar gebruik gemaakt van “Die Weise”, de grote glazen witte pilsener wel te verstaan. Uiteraard niet te veel, morgen nog 3 uurtjes rijden voor de boeg. Na het ontbijt vertrokken we richting Selce, via de Karawanken tunnel, via Slovenië. Eenmaal aangekomen bij Rijeka was het grauw, het weer viel tegen, maar goed onderwater merk je daar niets van :). Na een aantal uurtjes acclimatiseren, het appartement bewonen en wat boodschappen doen, maakten we ons op voor duik 1.

De wind stak op, de golven werden steeds groter en met pijn en moeite konden we aan onze trip beginnen. Weer of geen weer, meteen hadden we een primeur te pakken, de Zonnevis!

Na een hapje en een drankje snel weer ons bed in, opmakend voor een tweetal boot trips de volgende dag. Ditmaal waren Tenki en Kamenjak aan de beurt, beiden duikstekken aan het eiland Krk (spreek uit als Kirk). Ik moest erg wennen aan alle “macro lenzen” die te voorschijn kwamen. De slakjes moesten namelijk op de foto.

Na twee fantastische duiken met onder andere een octopus en flink wat stroming hebben we de dagen daarop nog duiken gemaakt op Peltastis (Het 50 meter lange wrak) en het huisrif van duikcentrum Mihuric.

Q-day brak aan, zoals gezegd wennen, geen bier en een grote zonnebril, maar duiken met een boot die compleet was omgetoverd tot een “partyboat”. De Kroatische vlag inmiddels vakkundig verwijderd en vervangen door een Nederlandse, hadden we vandaag een dagtocht.

De zon was fel en de ruggetjes werden behoorlijk rood, tijd voor een plons. We hebben gedoken op Timos Caves waar we enkele grotten van binnen hebben kunnen bekijken, een echte aanrader. In de tweede grot werden we overladen met een stroom van zoet water, wat voor een aanmerkelijk leuk schouwspel zorgde.

Op de tweede duik (na ons volledig vol te hebben gegeten aan de pasta), genaamd Pyramid, konden we opnieuw onze lol op. De zeldzame grote spinkrab was hier volop aan het genieten van een lekker maaltijd, deze soort is populair bij vissers die veel geld krijgen voor deze krabben. Hierdoor worden ze nog nauwelijks gespot in deze wateren.

Wij hadden dus weer geluk. Naast deze krabben vonden we ook nog een aanmerkelijk zeldzame slakkensoort…. Oranje van kleur, wat een toeval!

Op dag zes hebben we nog genoten van een fantastische barbecue langs het water en daarmee werd het einde van de vakantie een feit. We mochten weer terug naar Nederland, ditmaal zijn we in een keer doorgereden. 15 uur later kwamen we opnieuw aan in Oosterhout (NB) en zijn wij vervolgens weer huiswaarts gegaan.

Vakantie hoort vaak ontspannend te zijn, anderen rusten ook graag uit, wij hebben echter ontzettend kunnen ontspannen door de fantastische duiken die wij hebben kunnen maken in combinatie met de leuke club mensen waarmee wij deze vakantie hebben doorgebracht.

Ik wil daarom iedereen op deze trip bedanken en alle lezers van duikeninbeeld.tv adviseren eens eenzelfde reis te maken, dat is zeker de moeite waard!