Duiken / Reizen / Reportagewedstrijd

Prachtig Pacifisch Panama

Wouter en Marloes maakten een rondreis door Panama mét duiken vanaf Coiba Island! Dit is hun inzending: Prachtig Pacifisch Panama.

panama_panorama

Samen met mijn vriendin Marloes heb ik van 4 tot en met 24 maart een rondreis gemaakt door Panama. De reis bracht ons onder andere naar het bruisende hart van Panama City maar ook diep in de Darién Jungle, het domein van de Brulapen en “Narco traffickers” waar we uit een van de vele rivieren een kaaiman vingen. We overnachtten in de prachtige vallei “El Valle Anton” en bezochten de Sigarenfabriek in Penonome en La Pintada. We slenterden over de uitgestrekte stranden van Pedasi en vingen daar 3 gigantische vissen bij een lokale visser aan boord. In het surfdorpje Santa Cathalina begon ons 3-daagse duikavontuur op Coiba Island. Het Coiba nationale park bestaat uit 39 eilandjes en staat sinds 2007 op de Unesco Werelderfgoedlijst.

18km_kanoen_darien_jungle oppervlaktetijd_eiland

Relaxte sfeer
De nacht voor ons vertrek verbleven we in Sol y mar, een prima kamer waar we in alle rust onze duikspullen op orde konden brengen en de verdere benodigdheden voor 3 dagen in onze backpack konden stoppen. ’s Middags meldden we ons alvast bij Coiba Dive Center. Zo waren we mooi op tijd om onze ‘rental gear’ te passen. Een heerlijk relaxte sfeer hangt er in het dorpje. Hier en daar wat rustende surfers en ook wat locals die hun netten of boten repareerden.

coiba_divecenter

Na een prima nacht reden we met de auto naar het divecenter 300 meter verderop. Dat scheelt weer sjouwen, dachten we. Na de briefing liepen we in een groep van 6 richting de boot. Dit stuk over het strand was zeker meer dan 400 meter. Alsnog bezweet en buiten adem in de boot dus. Het zou zo’n 1,5 uur varen zijn naar Coiba Island maar we stopten tussendoor alvast voor een duik. Dit was erg welkom aangezien we al een heel tijdje ons lange 5mm pak aan hadden. Direct de eerste duik was het al bingo. We vielen achterover in een megaschool van Big eyed Jackfish en onder ons zwommen de eerste haaien en schildpadden al. Geniaal!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Barakken
Na deze duik voeren we naar het Ranger station op Coiba Island. Onze basis de komende 3 dagen. De slaapvertrekken bleken 8-persoons barakken. Hier hadden we niet helemaal op gerekend. En tot overmaat van ramp was er maar erg beperkt elektriciteit van de generator om brandstof en milieu te sparen. Geen airco of waaier ’s nachts dus. We waren hier ook niet voor de luxe, nee we kwamen hier om te duiken! Het eiland, onderwaterleven, kookcrew en omgeving maakten alle kleine ongemakken ruimschoots goed!

Wouter Hoogerwerf - Panama

Haaiengarantie!
Coiba Divecenter geeft haaien-garantie. In het begin is het nog schrikken wanneer er plots 7 whitetip reefsharks voor je op de bodem liggen maar later raak je er haast aan gewend. Gemiddeld zagen we per duik zo’n 10 haaien en tijdens de laatste duik zelfs nog een nurse shark. Die grote eagle rays, jackfish, mega murenes, snappers en schildpadden zijn super gaaf om te zien. Wanneer je wat beter kijkt naar de bodem, kom je er achter dat deze ook vol zit met blennies, frogfish en ander klein gespuis als de Pacifische Panama Graysby (een kleine tandbaarssoort). De ene stek kenmerkend door rotsige diepe drop-offs en de andere duikstek weer ondiepe riffen met kleurrijke zachte koralen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tussen de duiken door voeren we telkens naar een ander onbewoond eiland om wat te relaxen en een snack te nemen. Ongelofelijk, op het moment dat je als eerste voetsporen op een verlaten strand maakt, voel je je een echte Robinson. Aapjes, Capibara’s, Papagaaien, Leguanen en bij nacht zoutwaterkrokodillen, wat een diversiteit aan leven vind je hier!

bluefin_trevally

Dolfijnen
Het was voor ons wennen om in stroming te duiken maar het was goed te doen. Soms kwam er met het tij een groene koude spronglaag naar boven waardoor je plotseling in het groene water van Zeeland leek te zwemmen. De veiligheidstops werden gemaakt terwijl we ons met de stroming mee lieten voeren in het open blauw. Volgens de gids kom je op die manier soms walvishaaien en dolfijnen tegen. Helaas hadden wij dit geluk niet. Wel kwamen we in het blauw Rainbow Runners en wat grote bluefin trevally tegen. Tijdens het varen met de boot kwamen we wel regelmatig dolfijnen tegen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

olympustg-2_sj5000 oppervlaktetijd_eiland

De hele rondreis maar vooral het duiken was een schitterende ervaring die ons lang zal bij blijven. Naar aanleiding van de workshop van Gery Beeckmans op de Duikvaker 2016 heb ik de stap gewaagd naast het fotograferen mijn eerste duikfilm te maken.

Tekst, foto’s en film: Wouter Hoogerwerf

Benieuwd naar de andere inzendingen die al gepubliceerd zijn, klik hier!

De Reportagewedstrijd wordt mogelijk gemaakt door:
la-pura-vista-banner                       bonaire-logo-400px

Ook meedoen? En kans maken op een reis voor twee personen naar Bonaire?
Wil je ook meedoen met de Reportagewedstrijd 2016? Dat kan! Tot en met 15 december kun je inzenden. Klik hier voor alle informatie.
Je maakt kans op een reis voor twee personen naar Bonaire, inclusief vlucht, accommodatie, duiken en autohuur.

LET OP!!!! DE REPORTAGEWEDSTRIJD IS NIET HETZELFDE ALS DE RUBRIEK DUIKREPORTER. ALS JE EEN EERDER GEPLAATST DUIKREPORT WILT INZENDEN VOOR DE REPORTAGEWEDSTRIJD, KAN DAT. JE MOET HET DAN OPNIEUW INSTUREN ZOALS IN DE VOORWAARDEN STAAT VERMELD.