Mieke Noordanus – Nog in de ontkenningsfase

Een frogfish die niet heeft opgelet tijdens de les over camouflage, is een perfect onderwerp voor een foto. Duikreporter Mieke Noordanus ontdekt Bonaire.

Tja, lastig om toe te geven, maar het is wat het is. Er moet weer gewerkt worden. De wekker gaat om een vast tijdstip en als het nog donker is, kachel ik in mijn waggie richting mijn afspraken om ’s avonds als het ook weer donker is, terug te rijden naar huis. Thuis word ik nog iedere keer geconfronteerd met een duiktas, waar nog een groot deel van mijn duikspullen in terug te vinden is. Mijn automaat moest voor een servicebeurtje naar de duikwinkel, dus die ontbreekt. Maar ik weiger nog even mijn tas volledig uit te pakken. Wie weet? Dan hoef ik er alleen mijn gefikste automaat, wat zomerkleding en zwemkleding in te stoppen Hoe handig!

Maar wat was het heerlijk op Bonaire. In november een super relaxte vakantie gehad op dit eiland. Ik wil gisteren nog terug. Wie weet in het voorjaar nog een tripje. Buddydive Resort is ons uitstekend bevallen en zeker voor herhaling vatbaar. ’s Ochtends een heerlijk ontbijt met het zicht op klein Bonaire, terwijl het leven er langzaam op gang komt. Het tempo op het eiland bevalt me uitstekend. Niemand heeft haast. Je stapt in je pick-up truckje, om naar iedere willekeurige duikstek te rijden. De drukte, waar iedereen het over had, viel me heel erg mee. We waren niet de enige auto aan de waterkant, maar onderwater was daar weinig of niets van te merken.

De eerste duik was een checkdive op het huisrif van Buddydive. Alles was prima in orde en voldoende lood. Deze duik even geen camera mee. Voor de volgende duik eerst door de “drive thru” om onze flessen in te laden. Wat een mooi systeem. We hadden die dag gelijk met Karin afgesproken om bij de Saltpier te gaan duiekn. Maar helaas pindakaas, er lag een schip. Dus doorgereden naar de “White Slaves”. Er stond wat stroming, dus besloten om heen tegen de stroom in te zwemmen om daarna lekker stroom mee te hebben. Foutje, bedankt! Pffff, de stroming was de terugweg nog heftiger! Weinig of geen foto’s gemaakt, maar nog genoeg kansen.

De volgende ochtend de “Hilma Hooker”. Rustig water, geen stroming en ook niet druk. Mijn camera even instellen en de eerste foto van die dag kon gemaakt worden. Niet dus! Accu leeg. Zelfs als je de dag ervoor nauwelijks of geen foto’s (6 plaatjes maar) hebt gemaakt, toch maar even je accu verwisselen en er niet vanuit gaan dat deze nog wel een duik mee kan. Gelukkig is dit me de rest van de vakantie niet meer overkomen.

Een paar dagen later wel met Karin bij de Saltpier kunnen duiken, waar ze haar eigen camera op de bodem legde en spontaan model ging hangen. Iets waar ik nog niet heel veel ervaring mee heb, maar des te leuker. ’s Avonds een heerlijke BBQ gehad op het strand met Karin. Dit hebben we nog een keer herhaald met nog meer vrienden erbij. Want het mag duidelijk zijn, dat we tijdens onze vakantie op Bonaire in 8 dagen met meer vrienden hebben afsproken dan we doorgaans thuis doen.

BWPB200244-112690

BWPB200214-112690

Heerlijke duiken gemaakt en genoeg foto’s gemaakt. Zowel met groothoek als met macro. Naast de 8mm ook de 12mm veel gebruikt. Deze lens lag al een tijdje ongebruikt. De bestemming voor deze lens is nl. Costa Rica, de Cocoseilanden. Maar deze reis is uitgesteld van oktober 2020 naar oktober 2022. Een frogish bij Bari Beach heeft niet zo goed oplet tijdens de les toen het over camouflage ging, een gele vis op oranje spons. De secretary blennies blijven grappig, als ze tevoorschijn komen uit hun holletjes in het hersenkoraal.

BWPB230304-112690

BWPB220280-112690

De middag voor ons vertrek de kajak en snorkel tocht gemaakt in de mangroven. Echt een aanrader. De dag van ons vertrek (het vliegtuig vertrok immers pas om 22.00 uur) een super gave rit gehad door Washington Slagbaai National Park. Schitterende natuur, heel veel flamingo’s, roofvogels en hagedissen in veel maten en vormen. Genoeg te zien dus. Nu alleen nog maar de vraag: Wanneer kan ik weer terug naar Bonaire? Uhhh, mijn tas laat ik dus nog maar even staan.