Reizen / Reportagewedstrijd

Maratua

4f44e45ab2Leo Brouwer en Hans Arts brachten een vakantie door op Maratua en maakten deze reportage als inzending voor de Reportagewedstrijd 2008 die DuikeninBeeld.tv samen met Bonaire Toeristen Bureau en Bonaire Fun Travel organiseert.

Op zondag 6 april 07.30 vertrokken we uit Druten naar Amsterdam-Schiphol. Geen files natuurlijk op deze vroege zondagmorgen. De 12 uur durende vlucht met Singapore Airlines naar Singapore duurde lang, weinig geslapen, aankomst 06.00 uur aldaar. Kleine 2 uur wachten in Singapore. We moeten overstappen voor de vlucht naar Balikpapan op Borneo, vertrek 07.55, vluchtduur 3 uur, 10 min. met Silkair. We kunnen nu als “Dutch” gewoon ons visum kopen op de luchthaven. Meegenomen pasfoto’s niet nodig. Reisschema aangepast, we vliegen niet naar Berau maar naar Tarakan met Kalstar. Natuurlijk overgewicht door duikbagage, schrik niet, we moeten voor ons vieren € 11 bijbetalen. Vliegtijd ca. 1 uur, aankomst in Berau 14.40 uur.
Met door de dubbele bagage volgepakte taxi naar de plaatselijke haven. Kort ritje, drukke lokale haven, veel huisjes op de steigers, vies water, stinkt, zelfs ratten zien lopen.

Met een soort overdekte speedboot met 2 buitenboordmotoren van 200pk elk varen we in 3 uurtjes (50 kilometer) naar het Maratua Island. Door de lange reis in slaap gedut met het hoofd op een zwemvest. De boottocht scheen deels te gaan over een rivier langs tropische oevers en de laatste 1,5 uur op zee. Aankomst 18.00 uur, het is al donker als we aankomen bij het “Maratua Paradise Resort”. Het is hier 6 uur later dan in Nederland. WE ZIJN ER, na een reisduur van maar liefst 28,5 uur.

RTEmagicC_325_maratua1.jpgZelfde avond (maandag) nog instructie van onze duikgids Asnar. Inschrijving met natuurlijk het tekenen van de verklaring dat we de duikschool nergens van kunnen beschuldigen, logboekcontrole. Mobiel bellen is mogelijk dankzij grote zendmast op het eiland.

Ons resort bestaat uit 8 strandchalets en 8 water villa’s, gebouwd op palen in het water. Mooie kamers, grote badkamer en airco. Het restaurant en keuken zijn eveneens gebouwd op palen boven het water. De eerste indruk is geweldig. 1 Bintang (in flessen van 0,675 liter) is voldoende om geheel gestrekt plat te gaan.

Volgende dag 1e duik (dinsdag). We hadden de luxe bijna alle dagen te duiken met een eigen boot, 2 bemanningsleden en de privégids Asnar voor ons groepje van 4 duikers. Natuurlijk waren er weer problemen, zoals niet ongewoon met onze apparatuur. Bij Willie bleek een klep verkeerd te zijn gemonteerd in zijn automaat en Leo heeft 3 dagen nagedacht omtrent stalen kogeltjes die door “dikke watermoleculen” niet meer pasten in hun behuizing. Ook de lekkende eerste trap van Leo was een markant herkenningspunt tijdens alle duiken. De bekende tafeltjes vol met gedemonteerde apparatuur waren weer een feit.

De gids hadden we zelf niet beter kunnen kiezen. We mochten meer dan waar we voor getekend hadden en na een paar duiken doken we zelf voorop met de gids als hekkensluiter. Voor de cameramensen onder ons de ideale gids. De duikplaatsen waren hoofdzakelijk rondom het eiland Maratua met uitzondering van Sangalakki, een eiland een eindje verderop, 1 uur varen waar veel manta’s verbleven. Te zien met het duiken en tussen de ochtend- en de middagduik door kon je snorkelen tussen de manta’s (zie filmpje onderaan).

Tijdens de laatste safetystop nog een mooie manta gezien, cirkelend rond een poetsstation. We zijn ook 2x naar Kakaban geweest. Een eiland ook weer een uurtje varen vanaf Maratua. Om dit eiland ligt een natuurlijke dijk die een brak meer omringt, het Jellyfish Lake. Via houten traptreden met voor de versleten knietjes van Leo te hoge opstap klim je over de dijk naar de binnenzijde van het eiland. 4 soorten kwallen, de namen ben ik vergeten, zijn daar in miljoenen aantallen aanwezig en daar snorkel je dan tussenin, niet mijn favoriete duikstek. De andere boys hebben hun beschermend duikpak (watjes). Ik voel aan mijn blote benen en armen telkens van die gladde slijmgevallen.

RTEmagicC_325_maratua3.jpgAan de buitenzijde van het eiland heerst een fikse stroming, Je moet je op de schuin aflopende bodem vastzetten met een rifhaak, achterover leunend kijk je dan omhoog naar een grote school van misschien wel 10.000 barracuda’s (zie filmpje onderaan).

De barracuda’s cirkelen geruime tijd boven je , een prachtig schouwspel, vooral met tegenlicht tegen de zon in. Vlakbij op de bodem is een poetsstation waar de barracuda’s een voor een langs zwemmen en door kleine visjes worden ontdaan van allerlei parasieten.

Op donderdagmorgen in onze ochtendduik van 08.00 uur hadden we een unieke zeldzame ontmoeting met een grote Blue Marlin. Naar later uit de boekjes bleek een grote roofvis die zeldzaam vlak onder de kust jaagt op barracuda’s. De Blue Marlin bleek fotogeniek en poseerde voor Leo’s videocamera door een paar extra rondjes je zwemmen (zie filmpje onderaan). De gids, die ruim 3000 duiken rondom Maratua had gemaakt had dit nog nooit gezien. Na de duik bekende hij heel bang te zijn geweest voor deze grote roofvis. Het filmpje van de Blue Marlin was ’s avonds in de bar/restaurant de “talk of the town”. Vele o’s en a’s.

’s Avonds na het eten was het goed toeven op het boven de zee gebouwd terras. Menige Bintang en 4 liter flessen rum moesten er aan geloven. We hadden, geheel niet wetende van elkaar, elk op Schiphol een literfles Strohrum gekocht. Vanwege het toch al aanwezige overgewicht in onze duikbagage konden we deze natuurlijk niet meer mee terug nemen. We hebben bij Leo nog een poging gedaan hem het toepen bij te brengen. Na enige tijd hebben we onze pogingen opgegeven. De hersenen van een ambtenaar werken normaal al wat traag maar met tropische vakantie-invloeden, Bintang en rum was er helemaal geen beweging meer in te krijgen.

We hebben ook een nachtduik gemaakt onder en nabij de steigers waarboven het restaurant en bar waren gebouwd. Een prachtige duik, maximaal maar 3 meter diep, met scholen lastige koraalduivels die met ons lamplicht meezwommen om hun prooivisjes beter te zien, dikke logge steenvissen, een grote inktvis en nog veel meer moois.

Leo bleek gepikt te zijn door de opstaande veren van een koraalduivel. Na de duik een dikke en pijnlijke hand. Even de gids geraadpleegd die toch wel schrok. Enige tijd geleden was een duiker hetzelfde overkomen en nu was de broer van de duiker de oudste van de familie geworden, oei……
Er scheen wel een ziekenhuis in de buurt te zijn maar dat was ’s avonds gesloten. Zijn duikmakkers hebben met opbeurende ideeën, goede raad en levensreddende adviezen Leo uit het dal gehaald en weer een beetje op het goede spoor gebracht. Vooral de uitwendige alsook de inwendige ontsmetting met het Strohserum was uiteindelijk zijn redding. Hij heeft toch wel enkele weken lang last gehad van zijn hand. Met zijn werk als ambtenaar heeft hij zijn hand niet nodig, maar toch………

Willie als benjamin van de groep wou ons eiland Maratua wel eens verkennen. De jongens moeten zoals altijd de generator bekijken en zo. Na 5 minuten kwam hij hard terug gerend. Hij was lek geprikt door tientallen agressieve muggen. Niet ingesmeerd met Deet dus. De eerste poging om het eiland te verkennen was tevens de laatste.

Kortom we hebben prachtige duiken gemaakt, in totaal 10 duikdagen/30 duiken. Een parel van een duikbestemming. Het eten was heerlijk, in buffetvorm, natuurlijk Aziatisch georiënteerd met vooral veel visgerechten.

De reis afgesloten met 2 nachten stop-over in Singapore. We hebben de tijd nuttig besteed door zowel overdag en ’s avonds wat excursies naar de bezienswaardigheden van de stad te maken. Niet veel geslapen want dat konden we toch immers in het vliegtuig met de terugreis.

Maandagmorgen 21 april 2008 om 07.00 uur geland op Schiphol. Gauw naar huis want de jetlag komt eraan. De man met de hamer is de hele week enige malen per dag langs geweest om een fikse tik uit te delen.

Tekst: Hans Arts
Foto`s/film: Leo Brouwer
Reisgenoten: Jan Gerritse en Wil Bouman

De Reportagewedstrijd 2008 wordt gesponsord door:

RTEmagicC_duikeninbeeld_25.jpgRTEmagicC_7bonaire_25.jpgRTEmagicC_17bonaire_fun_travel_25.jpg

Dit bericht delen

Wanneer je de site blijft gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. Op DuikeninBeeld gebruiken we functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Daarnaast gebruiken we analytics cookies. Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het gebruikersgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken, en kunnen wij op basis daarvan de website verbeteren.