Stans van Hoek – Live-aboard op het Great Barrier Reef

Als je helemaal aan de andere kant van de wereld bent, moet je de (duik)tijd zo goed mogelijk gebruiken. Duikreporter Stans doet dat zeker, met een live-aboard  vanuit Cairns.

Datum:  9-11 oktober 2016
Duiklocatie: Great Barrier Reef, Australië

duikreport-call-to-action-350x85

Stans_van_n_Hoek
Het is dinsdagochtend iets voor vijven als mijn wekker gaat. Het is gewoon nog stikdonker! Maar, als ja leuke dingen gaat doen is vroeg opstaan geen straf, dus hoppa eruit, aankleden, tandenpoetsen en met de auto naar Hotel Red Baret in Redlynch waar we opgepikt zullen worden door een busje van ProDive Cairns. Natuurlijk zijn we een kwartier te vroeg, maar goed beter een kwartier te vroeg dan 2 minuten te laat, daar hou ik niet van.
We zijn de eersten die opgepikt worden en we halen onderweg naar het duikcentrum nog 10 andere duikers op. In het duikcentrum moeten we inchecken, waarna we met het busje naar de haven gaat. Het schip is groot, we gaan met 32 duikers en 6 man crew aan boord waar het ontbijt al klaar staat.

IMG_7353-41922_Stans_van_Hoek
Tijdens het ontbijt krijgen we een uitgebreide briefing over veiligheid, wie in welke hut slaapt en andere belangrijke dingen.
Direct hierna varen we uit, de wind is minder dan de dagen hiervoor toen het ongeveer 25 knopen was terwijl we nu te maken hebben met een wind van 15 tot max 20 knopen. Desondanks staat er een flinke deining, maar van zeeziekte hebben we nog nooit last gehad, dus nu ook niet.
Als eerste doen we Petaj on Millnreef aan. Even checken of de hoeveelheid lood klopt… ik heb toch iets te weinig. De tanks zijn 80Cft aluminium en ik duik in mijn droogpak met alleen thermo-ondergoed eronder ipv een onderpak. Al snel is duidelijk dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Dit is qua watertemperatuur (ca 27 graden) precies goed. Op deze plek maken we twee duiken, de eerste is link van de boot, de tweede rechts van de boot. Mijn eerste indruk is dat het niet echt spectaculair duiken is, ik hoop dat er betere duikstekken komen dan deze twee eerste. Een blauwgespikkelde pijlstaartrog, een doopfontschelp, een klepperende oester, een picasso trekkervis, een bultkoppapegaaivis en dat was het. Noem mij verwend, maar ik had meer verwacht…
We blijven op hetzelfde rif, maar varen naar een iets andere kant. Het heet hier The Whale on Milln Reef. Deze naam komt doordat hier steeds golven op het rif botsen en het lijkt alsof een walvis water spuit. De eerste duik op deze stek slaan we over, er zit te weinig tijd naar min zin tussen duik 2 en 3 vandaag, maar we doen de nachtduik wel. Leuk tijdens de nachtduik zijn de jagende Mangrove Jacks die in het licht van de duiklampen kleinere vissen vangen. Het is verder nog steeds niet spectaculair.
Onze hut heeft een stapelbedje, en ik moet het bovenste bedje in…. Dat lukt nog wel, maar als ik eenmaal lig heb ik toch de angst om ergens in de nacht door de deining naar beneden te storten, dus ik slaap deze nacht erg weinig.

IMG_7393-41922_stans_van_Hoek
De tweede duikdag (10 oktober) start met een duik op dezelfde plek, maar nu gaan we om een groot koraalblok heen en we spotten zowaar een witpuntrifhaai, een enorm groot waaierkoraal met veersterren erop en een cobia, de laatste is erg nieuwsgierig en blijft een tijd bij ons. Hier is opvallend veel kleine vis te zien.
We schuiven weer een stukje door aan het Milln Reef naar de Pools. Hier groeien prachtige koralen en vele soorten en kleuren. We zien anemoonvissen, een Angelfish, een blauwgestippelde pijlstaartrog en heel kleine zwarte naaktslakjes, al ben ik er niet zeker van of dit naaktslakjes of platwormpjes zijn. Ik heb geen macrolens op mijn camera dus een foto van de beestjes maken lukt niet.
Duik 3 voor vandaag is op een ander rif, genaamd Flynn Reef. De duikstek wordt Mickey Mouse genoemd vanwege de drie koraalcirkels die tezamen precies op het hoofd van Mickey Mouse lijken. Een bijzondere en mooie duik waarbij we door een grotje gaan, een enorme schildpad, heel grote doopfontschelpen van meer dan 130 jaar oud, een pijlstaartrog en heel divers onderwaterleven zien. Ik maak een navigatiefout en ipv om op een bepaald punt om te keren gaan we de verkeerde kant op en als we denken dat we bij een ankerpunt (betonblok op de bodem met een lijn naar boven) die tijdens de briefing beschreven was op een kompaskoers van 300 graden naar de boot denken terug te gaan wordt het dieper ipv ondieper… Iets klopt er dus niet en we maken de opstijging en de veiligheidsstop in the blue… Tijdens de veiligheidsstop worden we meegenomen door de stroming en eenmaal boven water zijn we toch wel een beetje ver van de boot. We geven het teken dat we opgehaald willen worden en niet lang daarna worden we door de Zodiac teruggesleept naar de boot.
We besluiten dat het mooi geweest is voor vandaag en laten de vierde! duik (nachtduik) schieten.
De tweede nacht aan boord slaap ik iets beter, maar nog niet echt geweldig.

IMG_7398-41922_Stans_van_Hoek
Dag drie (11 oktober) start vroeg, de eerste duik is om 6.30 uur op Little Tracy’s on Flynn reef. Deze duik is echt mooi met een schildpad, een reuzenkogelvis en een baars die zijn tanden laat poetsen door poetsvisjes. Het lijkt of mijn kompas problemen heeft, het middengedeelte hangt constant scheef in de behuizing, waardoor het navigeren niet echt lekker gaat, maar… het komt goed.
Na de duik het ontbijt en om 9.00 plonzen we het water weer in, nu op Tracy”s on Flynn reef. Het wordt steeds mooier, net nadat ik een grote baars gefotografeerd heb en me omdraai komt er een witpuntrifhaai langs, helaas is deze te snel om een foto van te maken. De koralen en de diversiteit van de koralen is prachtig.
Tussen duik 2 en 3 van vandaag zit niet zoveel tijd, dus houd ik mijn pak half aan. De duiken zijn hier niet diep met gemiddelde dieptes varierend van 6 tot 10 meter. De duiken vandaag duren ook niet langer dan 53 respectievelijk 49 en 39 minuten. Waarbij de laatste duik de indruk geeft in een aquarium te duiken. We scharrelen tussen de vele koraalblokken waar het stikt van het leven. Aan het einde van deze laatste liveaboard duik zien we nog een grote sepia en een ieniemieni zwart naaktslakje met een wit randje bij zijn kop.
De lunch staat klaar en dan volgt het spoelen en ophangen van de duikzooi dat tijdens de terugvaart kan drogen. Tijdens het laatste uur alles nog inpakken en dan zit de live aboard erop en gaan we terug naar Jungara B&B in redlynch voor 1 nacht.
Uiteraard gaan we weer BBQen nadat we vlees, sla en stokbrood gekocht hebben.