Aike Willemsen – La Palma (3/4)

Deze vakantie duikt Aike Willemsen op La Palma. Gelukkig is er genoeg oppervlakte interval om ook te genieten van de omgeving en de lokale keuken, want dat mag in zijn optimale vakantie niet ontbreken.

Datum:  september 2016
Duiklocatie: La Palma

duikreport-call-to-action-350x85

Aike Willemsen Piratenbaai 240916-42911

Dag 8: Casa Tunera Campitos
Bagage in de auto en op naar ons volgende verblijf, het is in de buurt en 3 minuten later rijden we een zandweg in en zien we ons huisje al staan. Deze week zitten we in een modern huisje dat pas net gebouwd is. Totaal iets anders dan afgelopen week maar ook een erg leuk verblijf.
In de middag rijden we naar Tazacorte, een plaats aan de westkust. Er is een kleine boulevard met wat winkeltjes, restaurants en een mooi strand. We drinken wat en gaan daarna in de haven opzoek naar Bar Varadero, het is even zoeken maar we vinden het uiteindelijk. Het is een visrestaurant waar voornamelijk locals eten, voor een paar euro hebben ze er heerlijke vis en garnalen. Misschien niet de gezelligste plek maar het eten is goed.
Het is vandaag weer ontzettend helder dus dat wordt weer genieten van de sterren en weer proberen wat foto’s ervan te maken.

Aike Willemsen Heremietkreeft 250916-42911

Dag 9: De piratenkloof….of was het nu de piratenbaai….
Voordat we naar La Palma gingen hadden we foto’s gezien van de “Piratenbaai” en vandaag gaan we deze bezoeken, het zijn een aantal vissershutjes onder een gigantische overhangende rots.
We beginnen aan de wandeling welke stijl naar beneden gaat, links en rechts staan wat verlaten huisjes en na een goede kilometer lopen komen we bij de zee aan waar nog wat hutjes staan. We volgen de rotsige kustlijn totdat we niet verder kunnen, hier zit een soort van blowhole waar het water in geperst wordt en zorgt voor een harde dreun. Een erg gave plek!

Aike Willemsen soldatenvis parasiet 260916-42911

We moeten weer iets meer dan een kilometer terug lopen waarin het pad 200 meter stijgt en dat valt toch behoorlijk tegen. Bij de auto aangekomen komen we op adem en rijden terug naar Tijarafe over een van de steilste wegen van het eiland. In de auto hebben we het erover dat we een ander beeld van de piratenkloof hadden.

We lunchen bij Cerveceria Isla Verde, een kleine restaurantje met eigen bierbrouwerij! Op de placemats staat weer de bekende foto van de Piratenbaai. Na een goede maaltijd besluiten we terug te rijden om alsnog de baai te bezoeken. Gelukkig is deze wandeling een stuk minder steil. Na 15 minuten staan we in de baai waar jongeren aan het zwemmen zijn en het is echt een leuke plek om te bezoeken.

Vanavond is het party-time, Casa de Buceo – Duikhuis La Palma is het verhuisd en geeft een openingsfeest op hun schitterende terras, daar zeggen we uiteraard geen nee tegen.

aike

Dag 10: Puerto Naos
2 duiken gaan we maken bij Puerto Naos, al zigzaggend tussen de lavarotsen spot Lotte een blauw met geel slakje (Hypselodoris cantabrica). We duiken verder en zien een sepia waar we zeker 20 minuten naast blijven zweven en zodra hij aan ons gewend is kunnen we hem van dichtbij bewonderen, mooie afsluiter van de duik, Na een goede 70 minuten staan we weer op de kant.

Duik nummer 2, Agnes onze gids geeft aan dat we lekker achteraan kunnen duiken en als we weer te ver achter blijven we de duik zelf af kunnen maken. Het eerste dat we tegenkomen is een pijlkrab, hij lijkt meer op een spin met zijn lange dunne poten. Rood met geel lichaam en paarse schaartjes. Ik probeer een close-up van zijn kop te maken en na een paar pogingen heb ik een aardige foto.
Ook stikt het op deze duikplek van de schorpioenvisjes en de Atlantische poetsgarnalen, grappige felgekleurde garnalen. Ik fotograaf er eentje en zie op mijn schermpje dat hij eitjes tussen zijn pootjes heeft zitten. Nog iets lager met mijn camera en ze staan er goed op.
We zijn ondertussen de groep kwijt en gaan onze eigen gang. Ik zie en vuurworm kruipen en maakt een foto van alleen zijn kop, aan de rand van zijn lichaam zitten alle witte stekelbosjes die je absoluut niet wilt aanraken. Midden op zijn kop zit een rare kronkel waar hij waarschijnlijk mee kan ruiken.

Onderaan een rots zitten 2 oogjes op steeltjes me aan de kijken, het is een rode heremietkreeft. Tussen zijn oogjes zitten 2 kleine schaartjes. De oogjes zijn zo klein dat het me wat moeite kost om ze scherp op de foto te krijgen maar mijn geduld wordt beloond en na bijna 80 minuten loop ik met een glimlach het water uit, wat een vette duik!

Aike Willemsen Atlantische poetsgarnaal 250916-42911

Dag 11: El Faro
Vandaag 3 duiken op de planning waarvan 1 nachtduik. Voor de eerste 2 duiken rijden we naar El Faro, vanaf deze plek kunnen we ook duiken naar de kruizen dus hopen dat het mooie slakje er nog zit! We komen het gebruikelijke tegen zoals de vuurwormen en schorpioenvisjes maar waar ik deze duik naar opzoek ga is een soldatenvis. Agnes onze gids vertelde voor de duik dat deze vaak last van parasieten hebben, iets dat me eerder nooit is opgevallen.
Bij de eerste soldatenvis is het al raak, 3 parasieten op zijn staartvin. De zogenoemde isopod parasieten bijten zich vast en leven van de sappen van de vis. Aan het einde van de duik zien we nog een aantal hagedisvissen, ze zijn vrij schuw dus centimeter voor centimeter kom ik dichterbij en wacht totdat hij zijn bek vol scherpe tandjes opendoet voor de foto.

De tweede duik gaat richting de kruizen, nu de juiste lens op de camera en uiteraard kan ik de flabellina (paarse slakje) niet meer terug vinden, na 20 minuten zoeken geef ik het op. We duiken weer richting de groep totdat Lotte een klein geel slakje aanwijst, de rest van de duik is deze Tylodina perversa mijn fotomodel! Voor mij een nieuwe ontdekking en een wonder dat we hem gespot hebben, zo klein is die. Een stuk groter is de eagle ray die nog even voorbij schiet, je komt hier van alles tegen! Vanavond nachtduiken….