Aike Willemsen – La Palma (1/4)

Na een aantal verre reizen, blijft duikreporter Aike deze keer dichter bij huis. Hij gaat La Palma ontdekken. Zijn reis- en duikervaringen lees je in zijn duikreports.

Datum:  september 2016
Duiklocatie: La Palma

duikreport-call-to-action-350x85

Aike_Willemsen_LosTilos_180916-41763

Dag 1: Casa El Rincón
Gehoord dat La Palma een leuk eiland is, er gedoken kan worden en de natuur erg mooi is. Met een koffer vol duikspullen, wandelschoenen en wandelroutes stappen we in het vliegtuig en een goede 4 uur later stappen we al in onze huurauto.

De eerste week hebben we een leuk oud huisje uit 1896 in Spaanse stijl, muren van meer dan 60cm dik en een ontzettend gezellige BBQ hoek, dan ben ik al snel verkocht. We eten wat bij restaurant El Sombrero dat een paar honderd meter verderop zit en dan vallen de oogjes langzamerhand wel dicht.

Aike_Willemsen_Vijlvis_190916-41763

Dag 2: Casa de Buceo – Duikhuis La Palma
Vandaag niet veel op de planning, wel willen we ons vast melden op de duikschool. “Casa de Buceo – Duikhuis La Palma” wordt gerund door Nederlanders en we hebben er veel goede verhalen over gehoord dus de keuze was snel gemaakt. Na 10 minuten rijden zijn we in Los Llanos de Aridane waar het duikcentrum zit. Na een gezellig praatje met Joost, een van de eigenaren, bezoeken we nog wat winkeltjes in het plaatsje zelf. Het is er lekker rustig en weinig toeristen, dat bevalt ons wel.
Vandaag wordt het barbecueën bij de zonsondergang en dan valt het pas op hoe ontzettend helder het hier is. Duizenden sterren die je tegelijk kan zien, ik schiet wat long-exposure foto’s van de sterrenhemel, altijd gaaf om te doen. Mooie afsluiter van de dag.

Aike_Willemsen_ElFaro2_190916-41763

Dag 3: Los Tilos & La Zarza
Vroeg uit de veren, we rijden naar richting Los Tilos waar we naar een uitzichtpunt gaan wandelen, Espigón Altravesado. Een pad door het laurierbos gaat zigzaggend omhoog en het laatste deel gaat over een smalle bergrug naar het uitkijkpunt. Eerst even op adem komen maar daarna is het genieten, wat een uitzicht tussen al die groene bergwanden! Na twee uurtje zijn we terug bij de auto waar we de route naar de volgende wandeling plannen.

Na een half uur rijden komen we aan bij Parque Cultural La Zarza, er is een museum en wat rotsinscripties. We wandelen wat rond maar dit trekt ons niet heel erg. We starten vanaf de parkeerplaats “La Zarza, een mystieke laurierboswandeling”. Ook hier zien we wat rotsinscripties en al snel zitten we midden in het bos waar we door een kloof de wit/gele markeringen volgen.
De natuur is hier erg mooi en ik begin het wandelen zowaar leuk te vinden! We slingeren een aantal kilometers door de kloof om vervolgens via een smal paadje de kloof uit te klimmen en via een uitzichtpunt wandelen we terug naar de auto. Met 12 km in de benen vinden we het wel mooie geweest voor vandaag.

Aike_Willemsen_ElFaro1_190916-41763

Vandaag weer barbecueën en dat betekent naar de slager, met wat wijzen is het de slager duidelijk dat we t-bone willen hebben. Voor Lotte krijgen we een stuk van 300 gram en ik krijg een stuk van 900 gram, ik mag die slager nu al! Morgen gaan we duiken, duikspullen pakken, camera en flitsers monteren en we zijn er klaar voor.

Aike_Willemsen_LaZarza_180916-41763

Dag 4: EL Faro
Om 11:00 verzamelen we bij de vuurtorens in het zuiden van het eiland, ongeveer 45 minuten en meer dan 100 bochten rijden. We gaan 2 duiken maken bij El Faro. Nanneke, de eigenaresse van de duikschool, is onze gids voor vandaag. Het gaat er erg relaxt aan toe, rustig alle spullen opbouwen en we wandelen zo het water in. Ik had al gehoord dat dit de duikstek is met het monument van kruisen dus groothoek wordt het vandaag.

We duiken eerst 15 minuten tussen de lavaformaties waar we even rustig kunnen wennen maar met goed zicht en weinig stroming is dat eigenlijk niet nodig. We komen bij de kruisen aan en het eerste wat ik zie is een paarse flabellina met witte puntjes. Een van de slakken die in hier graag wilde zien. Ik mompel wat tegen mezelf door mijn automaat, iets over een groothoeklens……

Lotte is vandaag mijn onderwatermodel en we schieten wat foto’s bij de kruizen, de flitsers zorgen ervoor dat de kleuren mooi terug komen en dan is pas te zien hoe mooi de kruisen begroeid zijn. Na een uurtje duiken lopen we weer richting de auto’s waar het tijd is voor een hapje en een drankje. Geslaagde eerste duik!

Voor de tweede duik gaan we op dezelfde plek het water in maar we duiken de andere kant op. Via een labyrint van lava komen we uit bij een grote holte in een wand. Lampen aan en als snel zien we een vijlvis. Zodra hij ons in de gaten heeft gaat zijn rugvinstekel omhoog, hij zal even laten zien wie de baas is.

Aan de andere kant van de holte zit een erg grote egelvis, een van de grootste die ik ooit gezien heb. Hij vind onze lampjes wel interessant en zwemt een paar keer rustig voorbij, ideaal om er wat foto’s van te maken. Helaas zit hierna de tweede duik er ook weer op. We drinken met zijn alleen wat bij een barretje in de buurt en rijden langzamerhand weer naar huis.

Er zitten tal van restaurantjes in de buurt en vandaag belanden we bij Franchipani, voor Spaanse begrippen aan de dure kant maar je kunt er erg goed eten en de bediening is erg vriendelijk. Morgen gaan we duiken aan de Oostkant, voor het gemak laat ik mijn camera in elkaar zitten en gaan we nog een dagje “groothoeken”.