Harry Brummelhuis – Noorwegen mei 2011

Een verslag van een duikvakantie in Noorwegen.

Datum
2 mei 2011
Locatie
Skottevik Dykkesenter nabij Kristiansand Noorwegen

Voorgeschiedenis: Op Duikvaker 2009 kwamen Jan en Harry op de ‘Noorwegenstand’ informatie tegen over een duiktrip in Zuid-Noorwegen. Toen hebben we al besloten dat dit het reisdoel zou worden in mei 2011. De betreffende duikschool liet het echter afweten (faillissement?!), zodat we weer bij af waren.

Op Boot 2010 (Düsseldorf) kwamen we een andere duikschool tegen. Claus, die we daar tegen kwamen, was een en al enthousiasme en had een aansprekend programma te bieden. Zijn snelle Duits was soms moeilijk te volgen, maar Jan was helemaal om en heeft daarna veel reclame gemaakt op de club en daarna samen met Gea alles tot in de puntjes geregeld.

Duikvakantie

Een groep van 9 duikers, 5 niet-duikers en een baby zullen mee gaan naar Noorwegen. Het is 30 april om 10.00 uur in Hirtshals, Denemarken: Gerrit is bijna aangekomen bij de haven. Hij is met Gerrie eerst op werkbezoek geweest in Duitsland en heeft in Noord Denemarken overnacht. Gea, Jan, Wim en Kees RTEmagicC_HarryBrummelhuis_DR_Hemmoor2010-1.jpg

De boot vertrekt klokslag 12.15 uur. Hij legt de aftstand van 120 km af in ruim 3 uur. Dus met de hoge snelheid van 28 knopen. Daarna per auto naar Feriesenter Skottevik op 25 km ten oosten van Kristiansand, waar de boot aankwam. Claus wijst ons op het park de weg. We moeten bij het Dykkesenter zijn. We hebben de hele bovenverdieping van dit duikcentrum. We verdelen ons over 4 appartementen, dus over ruimtegebrek hebben we niet te klagen.
Ook krijgen we van Claus een rondleiding rond het Dykkesenter.

Daarna maar een duikje doen. Dat is maar 20 meter lopen met de flessen. Pitvissen, lipvissen en zeesterren zijn te zien tussen de kelpwouden. Daarna eten. Dit is per huisje apart geregeld. De avondborrel is vaak wel in één appartement (vaak die van Jan en Gea). De alcoholica zijn meegenomen vanuit Nederland, vanwege de hoge prijzen in Noorwegen. Alleen moest er van sommige drankjes wat bijgehaald worden aan het eind van de week.
Wim was kok in Jan’s huisje, dus vaak stond daar zelfgevangen kabeljauw op het menu. Hij ging vaak met een roeiboot op stap en uiteraard zijn vishengels. Mark en Carolijn zijn ook een aantal keren mee geweest. Laura en Gerrie kookten ook. Daar hebben Harry, Gerrit en Kees van kunnen genieten.

Zondag 1 mei
Het is de dag van de arbeid. Er kan weer gedoken worden op het huisrif.
Niet iedereen duikt die dag. In de nabije omgeving kun je al klauterend over de rotsen genieten van steeds weer andere vergezichten.
In Lillesand is het feest vanwege de dag van de arbeid. Muziek, fanfares etc. maken het leuk om naar te kijken. Sommigen van ons zijn daar naar toe geweest. ’s Avonds gezellig borrelen.

Maandag 2 mei
Jan en Kees hebben een tegenvaller. De Seattle, een diepliggend wrak (tussen de 35 en 70 meter diepte) mag niet bedoken worden, vanwege een dodelijk ongeval een week eerder. Er is nog maar één van de twee verongelukte duikers geborgen. Alternatieven op die diepte zijn niet voorhanden.
Maar de Dornier, een Duits watervliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog, ligt op maar 31 meter diepte en is ook nog eens vanaf de kant te bereiken.
Elke is onze duikgids en in colonne rijden we naar Flughaven Kjevik. Achter op dit vliegveld aan de waterkant parkeren we onze auto’s en maken we ons klaar voor de duik. Met een boei is het wrak aangegeven.
Mark duikt met een enkel zeven natpak. Harry is zijn buddy. Bovenlangs zwemmen we naar de boei en dalen af. Het ankertouw is begroeid met waaierkokerwormen. Op de bodem aangekomen blijkt het wrak in meerdere delen uiteengevallen te zijn. In één van de brokstukken zitten een grote kabeljauw. Onder de vleugel ligt een lipvis. Mooie blauwe kleuren heeft die vis.
Na 22 minuten komen we weer boven. Mark is aardig onderkoeld geraakt. Bikkel als hij is wilde hij daar eerst niks over zeggen.

RTEmagicC_HarryBrummelhuis_DR_Noorwegen2011__2_.jpgKees en Jan zwemmen als tec divers uiteraard veel lager langs deze wand dan de rest van deze groep.

Het weer is prima. Uit de wind en in de zon is het goed uit te houden.
Na het eten maakt Harry met Carolijn nog een duik op het huisrif. Mark gaat vissen samen met Wim. Dan nog een afzakkertje en het is weer bedtijd.

Dinsdag 3 mei
We zouden een bootduik maken maar Tom heeft mechanische problemen met zijn Zodiac. De geplande duiken worden uitgesteld naar woensdag. Een aantal mensen gaat er met de auto op uit. Naar Lillesand of een rondrit met excursie naar een mineralenmuseum. Anderen duiken op het huisrif.
Robert, Dirry en Gea zijn druk doende met een GPS-speurtocht, waarbij ze attributen moeten zoeken die anderen er op een ander tijdstip hebben neergelegd. Ook op maandag bij het vliegveld hebben Robert en Dirry zo’n schuilplaats gevonden.

’s Avonds wordt geprobeerd om de klif rond te zwemmen. De start is in de vissershaven en had onder leiding van Elke, onze duikgid,s moeten eindigen bij onze duikbasis. Maar halverwege besluit Elke om te keren en na verloop van tijd geeft ze na een veiligheidsstop van 3 minuten het teken om naar de oppervlakte te gaan. We zien alleen rotsen en een inham. We peddelen er boven water naar toe en zien dan dat we weer bij de ingang van de vissershaven zijn. We zien in de haven Kees en Mark net boven komen. Gelukkig hebben we die ook weer in beeld want die waren we al snel kwijt. Het zicht was niet geweldig, waardoor beide groepen niet het geplande traject konden volbrengen.
De avond wordt weer gezamenlijk afgesloten. Mark komt vaak aanzetten met hapjes. Hij is thuis in bijna alle koelkasten. Tot nu toe was hij slapend lid van Galathea, maar hij is nu zo enthousiast geworden, dat hij waarschijnlijk vaker op de club te zien zal zijn.

Woensdag 4 mei
Deze dag kunnen we weg met de Zodiac. Hij is weer gerepareerd. De sets worden opgetuigd en met steekwagentjes naar de waterkant gebracht. Daar moeten ze de Zodiac ingetild worden. Dan de duikpakken aantrekken en we kunnen het zeegat uit. Er worden 2 duiken (naturedives) met de boot gemaakt.
Met twee 140 pk motoren kan deze boot een hoge snelheid halen. Op de duikstek aangekomen volgt er een briefing. Daarna met een achterwaartse rol het water in. Koers naar de steile wand en genieten van alles wat daar te zien is. Jan en Kees maken er meteen een diepe trimix duik van. Zij zijn dus ook als eerste in het water en er weer als laatste in de boot.
Het naar binnen hijsen van duikers en uitrusting gaat niet altijd even soepel zonder trapje. Eerst lood af en dan uitrusting af (wel eerst lucht er in). Dan al dan niet met hulp de boot in klauteren en daarna de uitrusting binnenhalen. Bij sommigen moet er nogal gesjord worden om hem aan boord te krijgen.
Dan vol gas terug naar huis om te eten.

RTEmagicC_HarryBrummelhuis_DR_Noorwegen2011__3_.jpgNa de middag weer het zeegat uit. Nu een mindere diepe duikstek met een zandplateau en veel kelp. We zien een snotolf. Op zijn Duits een Seehase. Dat staat namelijk op een kaart in het duikcentrum. Dus is er verwarring over deze vis. Een zeehaas schijnt een soort slak te zijn. Dus wat is het nou geweest?
Harry heeft deze op de foto gezet en Dirry herkent dit als een snotolf. Dus hebben beide partijen een beetje gelijk. Een Seehase en een snotolf is één en dezelfde vis.
Snotolven zie je in het vroege voorjaar ook in de Oosterschelde om eieren af te zetten, die door het mannetje worden bewaakt. Later in de week zullen Robert en Dirry deze vis nog op de film zetten.

Donderdag 5 mei
De ochtend is er een duik naar de Mosel. Een wrak op 45 meter diepte. Jan, Kees, Gea en Elke maken deze duik. Volgens Jan en Gea de mooiste duik van de week. Geweldig zicht. Veel wapentuig en munitie op dit nog redelijk intacte wrak.
Anderen gaan de omgeving verkennen. Harry en Laura zien onderweg een grote eland vlak voor hun de weg oversteken. Net niet genoeg tijd om er een foto van te maken.
‘s Middags weer een duik langs een steile afgrond. Uiteraard zwemmen Jan en Kees weer 10 meter lager dan de rest.

Vrijdag 6 mei
Deze laatste dag gaat er nog een aantal duikers met de Zodiac naar de Tom B. Een wrak vlak bij de haven van Kristiansand. Dit wrak is niet erg bijzonder. Ook is het op die plek aan de kust veel kouder dan op de vorige duikstekken. Je kunt je voorstellen dat Mark en Carolijn nu helemaal onderkoeld raken met hun natpakken.
Anderen gaan er weer met de auto op uit of gaan een stuk wandelen.
’s Middags inpakken en ’s avonds een gezamenlijk buffet in het restaurant naast de duikbasis. We nemen tijdens dit buffet afscheid van Claus en zijn familie. Een fles sterke drank is zijn beloning. Tom krijgt later ook een fles.

Zaterdag 7 mei
Om 6 uur is iedereen druk in de weer met koffers en tassen. Om half zeven zijn we op weg naar de veerboot. Deze vertrekt klokslag 8 uur. Ontbijten doen we aan boord. Daar hadden we ’s morgens de tijd niet voor. Om 11.00 uur nemen we afscheid van elkaar, want daarna moet iedereen weer naar zijn auto op één van de benedendekken.
De meesten van ons hebben nog een grote reis voor de boeg en zijn ’s avonds pas laat thuis. Harry en Laura overnachten nog een keer in Denemarken bij hun jongste dochter en gaan zondags weer huiswaarts. Robert en Dirry zijn nog in Noorwegen. Zij hebben nog een week vakantie.