Wouter Hoogerwerf – Van Makassar tot Mantis shrimp (4)

Duikreporter Wouter Hoogerwerf en zijn vriendin reizen van zuid naar noord over het eiland Sulawesi. Ze duiken zowel het water als het lokale leven in. In dit vierde deel komen ze bij Lembeh Strait – muckdiving!

Vanaf Palu vliegen we via Makassar naar Manado. De eerste paar dagen verblijven we in Tomohon waar we de actieve Lokon vulkaan beklimmen en ook de beroemde en beruchte Extreme Market bezoeken. De omgeving is hier heel anders dan in het midden en zuiden van Sulawesi. Op de bergen hier geen rijstterrassen maar groente akkers. Vooral het vlees en de beschikbaarheid van alcohol zijn ook grote verschillen doordat de bevolking hier overwegend christelijk is.

Vanaf het Tangkoko National park hebben we al een glimp op kunnen vangen van het eiland Lembeh. Na een flinke wandeling en overnachting in dit reservaat vertrekken we richting Bitung om daar op de boot te stappen naar het Bastianos Resort. In een klein haventje wachten we op de taxiboot die ons zal komen halen. Lembeh ligt veel dichter bij het vaste land van Sulawesi dan we dachten. Als je je kwaad maakt zwem je voor je gevoel zo naar de overkant. Na 10 min zien we een bootje aankomen en we nemen afscheid van onze chauf en gids die ons de afgelopen dagen begeleid hebben. Lembeh here we come!

Deel4_4-69599

We worden heel blij van het resort dat steeds duidelijker zichtbaar wordt naarmate we er naar toe varen. Christiaan, (sinds kort) de manager staat ons al enthousiast op te wachten. We werden direct het resort rondgeleid en op de faciliteiten en kamer gewezen. Het ziet er keurig en onderhouden uit. Een heerlijk zwembad met uitzicht en Poolbar hadden we deze vakantie nog niet gehad.

Dezelfde middag nog kunnen we duiken! De rental gear was zo geregeld en even later stapten we met nog twee Nederlanders op de boot. We kregen de komende dagen gids Radno tot onze beschikking. Het moesten wel relaxte duiken worden want je hebt geen golven en stroming. Na een paar minuutjes varen vielen we achterover bij Serow Point. In het wat groenige water baanden we ons een weg over het zwarte zand op 24,5 meter diepte . We zigzagden steeds ietsje ondieper tussen de koraaltuintjes door. Het viel niet mee om de doorzichtige garnaaltjes in die wiebelende anemonen goed op de foto te krijgen. Voordat ik uitgegefotografeerd was bij het ene onderwerp, had Radno het volgende al weer gevonden. Zo raakt je bodemtijd en lucht sneller op dan je lief is want wat is dit genieten zeg. Verschillende schorpioen en puffer vissen voelen zich blijkbaar goed thuis hier want ze zijn totaal niet schuw. We zien nog een live slakkenrace van één van de vele kleurrijke soorten die we tegen komen. Een gecamoufleerde zeenaald hadden we zo voorbij gezwommen als Radno hem niet had aangewezen. Na een uurtje komen we enthousiast weer boven, dit smaakt naar meer!

Deel4_5-69599

Een nachtduik, dat is iets wat we zeker niet mogen overslaan volgens Christiaan en daarom vertrekken we die avond richting Aer Prang. Dit is een van Radnos favoriete stekken en al helemaal in het donker. We blijven rond de 10 meter en we komen het ene rare beest na het andere tegen. Een hyperactieve palingachtige kronkelt wild in het licht van mijn lamp terwijl hij telkens zijn kop in het zand steekt op zoek naar voedsel. Slakken komen we ook weer genoeg tegen waaronder een schitterende goud gele met een blauw randje. De echte nachtdieren als Stargazer en Bobbit worm wisten we ook te vinden. Radno dirigeerde een klein visje richting de worm met slachttanden. De slachtpartij bleef uit maar de worm kwam wel een aantal keer dreigend uit de grond zetten. Verderop kroop weer iets over de grond. Het was een langpoot Octopus. Even later spotten we ook nog twee familieleden van deze rakker: de kokosnoot- en de Wonder-Puss. Deze laatste verschoot wonderbaarlijk van kleur wanneer je een snelle waterbeweging maakte. Nu snap ik waar die kermisattractie vandaan komt. We hadden er nooit bij stil gestaan dat er meerdere soorten Octopus bestonden en nu zien we er gewoon drie in één duik.

Deel4_3-69599

Na een perfect ontbijtje voeren we de Lembeh strait weer op. De tocht was iets langer omdat we naar Rojes gingen. Een stek met ondiep prachtige koralen en wat dieper koraaloases op de zwarte bodem. Het was ook bij zo een oase dat we een Giant Frogfish vonden. Deze dikzak van wel 40cm waren we zowat voorbij gezwommen want jemig wat zijn die beesten goed gecamoufleerd! Hij werd vergezeld door een koppeltje kleurrijke poetsgarnalen die vrolijk heen en weer wiegden op het kleine beetje deining dat er stond. Er loopt een krab voorbij maar wat heeft die voor punk kapsel dan? Het dier had een oranje Zee egel opgepikt met zijn achterpoten. De gids verteld dat hij dit doet ter zelfverdediging, slim beest. De slakjes zijn weer niet te tellen en ook niet te omschrijven. Wat een kleurrijke en raarvormige slijmspoortrekkers zitten er weer tussen. Bij een kleine oase vinden we de harige variant van de Frogfish, ook dit is weer een van de merkwaardige vissen die de Lembeh Strait rijk is. Een kleine Sepia bevindt zich vlak bij een baby Kokosnoot Octopus en er lijkt zelfs interactie tussen de twee plaats te vinden. Ze zullen elkaar ook wel rare wezens vinden.

Deel4_2-69599

De oppervlakte interval doen we op de boot. Met koud water, fruit en koekjes genieten we van de zon en het bijzondere uitzicht. De hoeveelheid afval in de omgeving valt ons nog mee na alle verhalen die we over deze plek gehoord hadden. Na ruim een uur plonzen we weer achterover. Deze keer bij Serena Patah. Het zicht is hier een stuk minder goed maar dat mag de pret niet drukken. De stofzuigbrigade bestaande uit kleine gestreepte Aalmeervalletjes lijkt de zandbodem eens grondig onder handen te nemen. Uit een holletje steekt een bekend koppie, de Mantis Shrimp. Deze heeft hele andere kleuren dan degene die we bij Prince John tegen kwamen. Ik kan van dit exemplaar naar hartenlust fotos maken. Er zweeft een sprietje in beeld en ik hoef alleen maar te wijzen of Radno wipt hem al weg met zijn aanwijsstok. De grote garnaal schrikt hier gelukkig niet van. Die Radno is echt een professional. Tevreden zwem ik verder en daar treffen we een Ribbon Eel. Ik check de instellingen en zwem langzaam dichterbij. Deze vissen schieten vaak terug hun hol in wanneer je te dichtbij komt maar wat deze doet had niemand verwacht. Net als ik af wil drukken zwemt de blauw gele paling er als een wapperend lint vandoor! Ik achtervolg hem terwijl ik switch van macro naar groothoek modus en kan nog net een plaatje van zijn gegolfde lichaam schieten. De veiligheidsstop doen we boven op een rif waar we meerdere Mantis shrimp vinden. Als ik fotos wil schieten van de endemische Banggai Cardinalfish bemerk ik condens en wat water in mijn onderwaterhuis. Als dat maar goed gaat de duiken hierna.

Deel4_1-69599

We chillen de rest van de middag lekker bij het zwembad terwijl we ervaringen uitwisselen met wat Nederlanders en Zweden. De Zweed is erg onder de indruk van de ringlamp op mijn setje. Omdat hij regelmatig in Nederland komt geef ik hem het adres van waar ik hem gekocht heb. Morgen staat de laatste binnenlandse verhuizing te wachten. Om 10u vertrekken we naar het naast Bangka gelegen Gangga Island. Hier is onze duikgids Radno opgegroeid verteld hij ons en zijn ouders wonen er nog. Mochten we ze tegen komen brengen we de groeten over beloven we hem.