Reizen / Reportagewedstrijd

Dive Thailand

Kleywegt_Thailand__9_Maarten Kleywegt ging op vakantie naar Thailand en maakte daar ruim 40 duiken, vanuit Phuket en vanaf een live-aboard. Zijn verhaal en foto’s zond hij in voor de Reportagewedstrijd 2011.

Daar staan we dan op het vliegveld van Phuket in Thailand te wachten tot we een bordje zien met onze naam erop voor vervoer naar ons hotel.  We gaan duiken in Thailand waarvan een volle week op een live-aboard. Na een uur staan we nog op het vliegveld alle bordjes af te speuren die in de lucht worden gehouden of we onze naam toch niet ergens kunnen ontdekken. We besluiten maar een taxi te nemen. In het hotel dachten ze dat we met de avondvlucht uit Hongkong zouden komen. We gaan slapen want we zijn al bijna 24  uur onderweg en van dat  vliegen word je best wel moe.

Kleywegt_Thailand__14_   Kleywegt_Thailand__15_
Na enkele uren slapen worden we wakker en gaan we na een heerlijke douche op ontdekkingstocht in het altijd drukke Phuket. We worden door een taxi gedropt op Patong Beach  en gaan op zoek naar een restaurant want we hebben honger. Het eten is prima in Thailand – volop keuze en tegen een redelijke prijs. En na afloop krijg je ook nog een nekmassage als je dit op prijs stelt. Daarna nog een afzakkertje en dan maar weer een tukje doen, we gaan tenslotte de volgende dag duiken.

Kleywegt_Thailand__2_  Kleywegt_Thailand__4_

De volgende ochtend worden we vroeg opgehaald voor onze eerste duik in Thailand. Na een tocht in een gammel busje komen we in Chalong Bay aan, de vertrekhaven voor de vele duik- en vissersboten in dit gebied. Na de administratieve rompslomp stappen we aan boord van de boot die ons naar Anemone Reef zal brengen. Na een briefing wat wel en niet mag onder water,Kleywegt_Thailand__1_ gaan we met onze privégids te water, het lijkt wel of ieder buddy paar hier zijn eigen gids heeft. Het water is helder en warm er staat aardig wat stroming maar dat went snel. Onze gids ziet gelijk een zeepaardje, hij is geel en lijkt geen last van de stroming en mijn flitser te hebben, want mijn ow-camera gaat altijd mee. Er is voor ieder wat wils ondanks de hoge duikdichtheid van deze duikstek. Echt grote vis zien we niet, maar toch kijken we onze ogen uit. De tweede duik is op Shark point. We ontdekken Kleywegt_Thailand__12_murenes, zeeslangen en zien veel kleurige visjes, maar geen haaien. Tijdens de safety stop op vijf meter komt er nog een zeeschildpad nieuwsgierig voorbij, hij lijkt zich af te vragen wat we aan het doen zijn. Een prima begin van onze duikreis naar Thailand.

Deze week maken we nog meer duiken rond Phuket . De duikplaatsen Anemone Reef, Shark Point en de King Cruiser liggen niet ver uit elkaar en zijn stuk voor stuk prima duik stekken. Hin Muang, Hin Daeng en Koh Haa liggen verder weg en hebben mooie drop offs, de diepste zelfs van heel Thailand. Veel toeristen komen naar Phuket  niet alleen voor het duiken maar ook voor het strand of het uitbundige uitgaansleven op en rond Bangla Road. Je kan hier tot in de vroege uurtjes feesten als je dat zou willen.

Kleywegt_Thailand__3_  Kleywegt_Thailand__8_

De eerste week vliegt voorbij. We gaan vandaag naar Khao  Lak, het wordt tijd dat we de Similan eilanden en Richelieu Rock gaan ontdekken. We komen aan in de levendige haven van Khao Lak en kijken onze ogen uit, wat een bedrijvigheid. Al snel komt er een vriendelijk lachende Thaise jongen op ons af of we op zoek zijn naar de boot Marmin en dat is zo. Onze spullen worden in een Miami Kleywegt_Thailand__13_Vice-achtige speedboot geladen en al snel zijn we op zee en varen richting de Similans. Na twee uur hobbelen en door elkaar schudden zien we onze boot liggen, het is een soort kotter. Na een hartelijke kennismaking en een rondleiding over de boot, krijgen we elk een aparte hut toegewezen want er zijn maar zes gasten aan boord waarvan er vier duiken. De boot is bijzonder luxe – ieder heeft zijn eigen, douche , wc en airco, je kan benedendeks eten als wel in de open lucht op het voorschip , ik voel me gelijk thuis aan boord.

De Similan eilanden zijn een groep van negen eilanden ten noorden van Phuket. De Similans worden gekenmerkt door gigantische rotsblokken zowel boven als onder water, afgewisseld door prachtige zandstranden. Je hebt gelijk het Bounty-gevoel te pakken. Het gebied heeft ongeveer 20 verschillende duikstekken, nitroxduiken is verplicht op de Marmin omdat de dichtstbijzijnde decompressiekamer op acht uur afstand is.

Deze dagen ontmoeten we veel onderwaterbewoners, ook zien we luipaardhaaien en benaderen we deze vanaf de bodem – zo kunnen we heel dichtbij komen. Vis en koraal is hier in overvloed.

Kleywegt_Thailand__9_Het is tijd om naar Richelieu Rock te varen – dit is een van de legendarische duikstekken van Thailand en misschien wel van heel Azië. Een stukje rots dat alleen bij eb boven water komt, ver afgelegen in open zee, daarom is de kans groot dat je hier grote vis tegenkomt.

De zee is onrustig en de kapitein heeft moeite om een goeKleywegt_Thailand__11_de ankerplaats te vinden. Wij zitten al klaar om te water te gaan, met een gevoel van opwinding en vlinders in onze buik. We mogen te water en moeten gelijk afdalen in verband met de stroming en p
as beneden op je buddy wachten. Mocht je deze missen, dan gelijk weer opstijgen; een Zodiac pikt je op en dropt je nogmaals boven Richelieu Rock. Maar bij ons gaat het gelijk goed en na een minuut kijken we onze ogen al uit, werkelijk elke vierkante centimeter is hier begroeid met koraal, het lijkt wel of ik door een bloesemtuin zwem, we worden omringd door duizenden glas baarsjes en ook zwemmen er enorme baarzen voorbij, bruin met zwarte vlekken en in de verte zie ik een school adelaarsroggen. Ik ontdek ook een klein hengelaarsvisje vescholen tussen de fel gekleurde sponzen, een spookfluitvis met jong, gestreepte garnaaltjes, te veel eigenlijk om op te noemen. Door alle opwinding zou ik haast vergeten dat ik een ow-camera bij me heb.

Kleywegt_Thailand__7_  Kleywegt_Thailand__5_

Mijn buddy maakt rare bewegingen en wijst naar het blauw, ik zie een grote manta recht op ons af komen en heb nog maar net genoeg tijd om mijn camera in te stellen. Ik begin gelijk met foto’s schieten. Wat een gave duikstek. Hier maken we nog zes duiken, de een nog mooier dan de ander.

Kleywegt_Thailand__10_Kleywegt_Thailand__6_De laatste dag van onze live-aboard is aangebroken en we maken een early morning dive bij Koh Bon, de plek om manta’s te ontmoeten. We liggen al om 6 uur ’s ochtends in het water -het is nog schemerig- op zoek naar manta’s. Na enkele ogenblikken zien we er al drie voorbij zwemmen, het lijken wel ufo’s zo geruisloos zweven ze langs je heen. Ze vinden het fijn om door de uitgeblazen luchtbellen van de duikers te zwemmen. En komen daarom ook keer op keer terug. Dit is de uitgelezen plek om manta’s te ontmoeten volgens onze duikgids, hij heeft hier meer dan driehonderd keer gedoken en misschien 10 duiken gemaakt dat er geen manta’s waren.

Onze duikreis naar Thailand zit erop. We nemen afscheid van de vriendelijke bemanning en onze duikgids, we hebben een heerlijke tijd gehad aan boord van de Marmin. Het ontbrak ons echt aan niets, ik weet zeker dat we nog vaak aan deze reis terug zullen denken. We maakten 46 duiken en verbleven in totaal 44 uur onder water. Best wel vermoeiend zo’n duikreis naar Thailand, maar meer dan de moeite waard.

Tekst en foto’s: Maarten Kleywegt

De Reportagewedstrijd 2011 is een initiatief van DuikeninBeeld.tv samen met het Bonaire Toeristenbureau, Bonaire Fun Travel en La Pura Vista. Met je inzending maak je kans op een reis voor twee personen naar Bonaire, waar je een reportage over het eiland gaat maken. Meedoen? Klik hier voor alle informatie.

RTEmagicC_duikeninbeeld_25.jpg  RTEmagicC_7bonaire_25.jpg  RTEmagicC_17bonaire_fun_travel_25.jpg