Sandra Boerlage – Een reis naar Flores

Ditmaal gaat Sandra Boerlage op reis naar Flores,een klein eilandje ten oosten van Bali, waar je schitterend kunt duiken in de omgeving van Flores en in het Komodo National Park.

Datum: 6-8 oktober 2016
Duiklocatie: Flores, Komodo National Park

duikreport-call-to-action-350x85

_1011222b4-42414Sandra-Boerlage

Denk je aan Komodo dan denk je aan Komodo-varanen en mooi duiken werd ons gezegd! Met heel afwisselend onderwater leven van kleine dieren in prachtige koraaltuinen tot manta’s en van beschutte riffen tot heftige stromingsduiken.
Eenmaal na een lange reis van 3 dagen op bestemming in Labuan Bajo aangekomen gingen we even kennismaken met de duikschool Divine Diving, een 5* PADI duikschool onder Nederlandse leiding. We werden hartelijk ontvangen en kregen een korte uitleg over de liveaboard trip op Weta Molas die we de dag daarna gingen doen. Met veel enthousiasme hebben we bij het hotel al onze duikspullen bij elkaar gezocht en na een goede nachtrust gingen we vroeg in de ochtend op pad naar de duikschool. Vandaaruit liepen we naar de haven van Labuan Bajo, die de toegangspoort voor duiken in de omgeving van Flores en het Komodo National Park is.

P1010232b2-42414Sandra_Boerlage

Op naar 3 dagen liveaboard in centraal en noord-Komodo. Dit in combinatie met een wandeling op Rinca om de Komodo-varanen te zien. In de haven lag de Weta Molas al op ons te wachten en werden we welkom geheten door alle bemanningsleden. Een kleine rondleiding waarbij belangrijkste plekken getoond werden: waar kun je je duikspullen kwijt en de gezamenlijke toiletten één aan stuurboord en één aan bakboord, met hierbij ook de gelegenheid om je even af te spoelen. Hierna de indeling van de hutten, de korte uitleg van de gewoontes op de boot, daarna konden alle duikspullen dan echt uit de koffer om nat te worden.

Sandra_Boerlage_vis

Heerlijk om weer in het water te liggen de eerste dag vloog dan ook voorbij, veel gezelligheid aan boord tussen de duiken en veel moois onderwater. We begonnen met rustige duikplaatsen met: schildpadden, vleermuisvissen, schorpioenvissen, heremietkreeften, zebra krabbetjes en nog veel meer. Rond zonsondergang was de planning om de vliegende honden te bekijken bij Kalong maar helaas moesten we deze missen door vertraging.
De dag erop begon met een kleine snack voor we een stevige wandeling gingen maken op het eiland Rinca voor de Komodo varanen, deze konden we natuurlijk niet missen. En niks teveel gezegd echt een belevenis en wat zijn die beesten groot zeg!
Eenmaal weer aan boord stond ons een lekker ontbijt te wachten, waarna de duiken weer konden beginnen. Ook ditmaal genieten: sepia’s, prachtig koraal, napoleons, schildpadden, rifhaaien en zelfs een manta die voorbij vloog. WOW, wat zijn dat toch gave beesten. We zagen ze dan wel maar echt heel kort, maar zulke momenten blijven een belevenis. Dus al met al ook deze dag zeer geslaagd.
De laatste dag van de liveaboard was aangebroken en ik moet toegeven ik was stiekem al wel een beetje aan het verlangen naar een warme douche. Aan boord was wel douche aanwezig, maar dit was echt een afspoeldouche met ijswater. En aangezien ik al met 4 lagen over elkaar heen dook vanwege de kou was deze douche meer een marteling dan een traktatie. Was ook blij dat mijn buddy zijn shorty af wou staan en zelf in zijn lange pak ging duiken. Dit maakte voor mij de duiken net ff wat comfortabeler.

_1011145b3-42414_Sandra_Boerlage
Ook nu weer 3 duiken, die we afsloten met een muck dive met vele kleine dingen en een schildpad die rustig de tijd nam om van het zeegras aan het smikkelen was. Jammer dat dan net je batterij leeg is. Maar niet getreurd ik kon mooi model hangen, ook erg leuk. Mooie afsluiting dus. Ja en dan is het weer alles bij elkaar zoeken en ging de terugweg naar de haven beginnen. Helaas niet met een zonnetje, maar met flinke stortbuien die het zelfs in het schip niet droog hielden. Echt alles liep door de kieren heen en zorgde voor enige stress bij de bemanning aangezien de hutten het ook niet drooghielden. Ja, op regen was de boot niet echt gemaakt vertelde ze. Oeps, want het kwam echt met bakken uit de lucht. Na zo’n uur in de regen te hebben gevaren kwamen we richting de haven waar de lucht gelukkig al aardig aan het opklaren was. Eenmaal aangelegd konden we droog van boord, met wel wat doorweekte spullen. Op naar het hotel waar alles goed uitgehangen kon worden.