Dicky Boele – It’s easier to say hello than goodbye

Helaas! De vakantie van Dicky en Wilton zit er weer op. Nog één keer neemt Dicky je mee onder en boven water.

Datum 28 april – 2 mei
Locatie Indonesië Lembeh en Bangka

Het staartje van onze vakantie breekt aan. We hebben nog maar 2 duikdagen in het verschiet en zijn het nog niet beu. Aswar wil bij Paradise pier gaan kijken hoe het zicht is. Dit is aan de overkant zeg maar (Noord Sulawesie), We zijn er vorig jaar ook 2 keer geweest en hebben onder de pier leuk gefotografeerd toen. Aswar had al verteld dat de duikstek er niet zo bij ligt als vorig jaar. Bij de pier aangekomen blijkt het zicht er slecht uit te zien. We gaan hier dus niet duiken, maar droppen wel een andere gids op de steiger die wat weg moet brengen naar Murex Manado, een bikini van de franse gasten die vrijdag vertrokken zijn. We varen een stukje terug en maken de 1e duik van vandaag op Sampiri 2. We gaan er voor een zeepaardje en naast nog een paar van die grote solarslakken vindt Aswar weer een prachtig zeepaardje.

Het is een warme dag vandaag en tussen de duiken door zitten we lekker met een bakkie koffie in de zon op de boot. We zien veel roofvogels vliegen en Wilton probeert ze soms op de kiek te zetten. Dat valt nog niet mee. Het hulpje op de boot (naam effe kwijt) draagt de zonnebril van Aswar die hij van ons cadeau kreeg. Hij had gevraagd om zonnenbrillen vanuit Nederland mee te nemen en we hebben hem er 2 gegeven. Eén is rood met blauw en staat al die mannen wel heel stoer. Dus Aswar deelt zijn bril gewoon. Bij de 2e duik op Sampiri 3 zien we iets bijzonders. Als we spookfluitvisjes fotograferen, blijken er daar vlakbij niet 1, niet 2, maar 3 enorme steenvissen te liggen tegen en op elkaar. Heel bijzonder en oerlelijk zijn ze. Aswar vindt ook nog een hairy octopus. De ochtend vliegt weer om zo en na de lunch op het resort heb ik sinds een paar dagen ontdekt dat de strandstoelen wel erg lekker zitten. In de schaduw ben ik zo een uurtje vertrokken, heerlijk hoor echt vakantiegevoel. We maken die dag nog een duik op Sahaung 2. Ik vind er een mooie krokodilvis en verder wat slakken e.d. Maar oh wat kun je hier rond Bangka ook genieten van het prachtige koraal en de vele clownsvisjes die we tegenkomen. ’s Avonds blijkt Yvonne zich niet zo lekker te voelen en vertrekt vroeg uit beeld. Hopelijk is ze morgen fit voor onze laatste duikdag. Ik vraag Nini de bazin of we dinsdag de “citytoer” kunnen doen op het eiland omdat we op die laatste dag niet kunnen duiken. Het wordt geregeld!
Het is 29 april (zal Wim Lex al nerveus zijn?) als we ons klaar maken voor de laatste 3 duiken bij Bangka. Mijn duikpak is echt toe aan de vuilnisbak. Elke keer als ik hem aantrek worden de gaten groter. Die gaat dus niet meer mee naar Nederland. We gaan vanmorgen naar Tanjung 1. Ik richt me deze duik op wat leuke visportretjes. Niet gemakkelijk om ze goed voor de lens te krijgen, wel een uitdaging. Ik weet er ook nog een porseleinkrabje aardig op te krijgen. Vandaag is het ook een warme dag. Nog even een beetje aan de kleur werken dus maar. Het is heerlijk toeven op het dekje van de boot en zoals altijd worden we goed verzorgd. Bij de 2e duik op Tanjung 2 fotografeer ik relatief weinig. Het is ook eigenlijk best een groothoekstek. Op een gegeven moment, bijna het einde van de duik zie ik tegen een stuk spons een vinnetje staan. Hier moet een frogvisje aanzitten. En jawel, zo’n mooi witje met vlekken. We maken er wat foto’s van, maar hij heeft er geen zin in en gaat zijn koppie laten hangen. Wel leuk dat ik zelf eens zo’n ding vind. Eerder deze week vond ik ook een jonkie. De 3e duik vandaag wordt gemaakt op Tiga Batu. De stek dus waar we de pygmeetjes kunnen vinden en de boxercrab. Het wordt een duikje met een race tegen de decoklok. Aswar bezoekt eerst de boxercrab. Wilton had al besloten een pygmee te zoeken en die even voor zichzelf te houden om een goede foto te schieten. Wij gaan eerst voor de boxer. Pffff eer we allemaal wat plaatjes hebben! Als we dan bij de pygmeetjes liggen hebben we nog een paar minuten voor deco. Aswar legt gewoon een ieder bij een “eigen” paardje, we maken de foto’s en reden het niet binnen de nultijd te blijven. Jammer dan, we nemen lekker de tijd om boven te komen, ’t is tenslotte vakantie. Het is onze laatste duik, dus we hebben een laatste kans op eventueel nog een aardig plaatje.
’s Avonds vragen we Aswar of hij morgen nu vrij heeft, maar nee, vanaf april /mei is het aanpoten bij Murex en wordt van iedereen verwacht dat ze doorwerken zonder vrije dagen. Pffffffffffff das wel pittig. Vandaag zijn er 10 Russen aangekomen. Aswar mag er vanaf morgen een aantal mee onderwater nemen. Hij heeft er veel zin in maar niet heus…………….

Koninginnedag! Bij het ontbijt heeft Yvonne oranje versiersels weggelegd die we moeten omhangen /opspelden. We vertellen iedereen dat dit is vanwege de nieuwe koning. De duitsers weten dat het dan om Wim Lex gaat. Vandaag gaan we op “citytoer”, nou ja laten we zeggen dat we één van de erg weinige dorpjes gaan bezoeken op Bangka. We gaan met 2 gidsen op pad. Eerst een klein stukje met de boot, dan via een klein dorpje de jungle in en een uurtje doorstappen naar het grotere dorp. De route is soms echt spekglad. Er is een weggetje, een soort fietspad, aangelegd wat van het ene naar het andere dorp slingert en door regenval soms erg glad is. Ik doe mijn uiterste best niet onderuit te gaan en dat is zo waar gelukt. Neem van mij aan dat dit best bijzonder is. Het dorp wat we bezoeken heeft een aantal harde werkers die (letterlijk) aan de weg timmeren en ons meer dan hartelijk begroeten. We moeten foto’s van hen maken en ze hebben er de grootste lol om.
Het is vandaag bloedheet en we verlangen bijna naar een lekker regenbuitje, maar dat lijkt er niet in te zitten. In het dorp kopen we een flesje drinken, niet gekoeld, want stroom is er niet. We lopen door het dorp naar de school. Onderweg struikel je soms bijna over de varkens en kippen die meteen het dagelijkse menu verklaren. De kinderen op school hebben pauze en zijn allemaal buiten. Er wordt geroepen, gegild en gelachen en de kids poseren er lustig op los. Daarna maken we kennis met de docenten van de junior high school. Het hoofd neemt ons mee naar een klas. De kinderen hebben eigenlijk nog pauze maar de aanwezigen gaan voor ons in de schoolbanken zitten. De docent vraagt of zij ons iets willen vragen. Eng natuurlijk in het engels, dus Wilton besluit de klas te vertellen over de troonswisseling die vandaag plaatsvindt in Nederland. Er moet nog even een foto van ons worden gemaakt voor de schoolkrant en wij vervolgen onze weg naar het huis waar een van de gidsen woont. Daar is thee en koffie voor ons. We vertrekken vervolgens weer per boot richting resort. Het was een mooie, warme en vermoeiende dag. Ongelooflijk veel vocht verloren, maar te weinig aangevuld wat enige hoofdpijn oplevert. Evengoed laten we onze laatste avond er niet door verzieken, want natuurlijk speelt de band vanavond voor ons. We worden toegezonden met het liedje “Its easyer to say hello than to say goodbey”. Wilton maakt wat filmpjes van hun optreden. Morgen om 10 uur vertrekken we met de boot naar Sulawesie om vervolgens naar Manado te gaan.
Onze terugreis is lang en vermoeiend. We overbruggen maar liefst 7 uur op Singapore voordat we verder vliegen. De volgende morgen zitten we om 10:30u bij Yvonne en Hans Peter thuis aan een bakkie hollandse koffie en concluderen een super vakantie te hebben gehad. Het is eigenlijk bijzonder dat er zo weinig hollanders op Bangka komen want net als Lembeh is het echt een aanrader. Wij hopen het gebied nog vast eens te bezoeken. We vragen ons thuis slechts nog af of Maxima en Willem Alexander ons gemist hebben bij hun feestje……….wij hebben echt aan jullie gedacht hoor koning en koningin!