Carla van Westing – Zomaar ineens

Datum 12 april 2013
Locatie Kaapverdië

In maart baal ik van het slechte en koude weer in Nederland en besluit om in april naar Kaapverdië te gaan. Ik ben er nog nooit geweest en mensen die ik ken ook niet. Op avontuur dus.

Ik heb wel voor meer bestemmingen een offerte aangevraagd, maar die zijn allemaal een stuk duurder. En dat voor zo’n ’tussendoor’-vakantie….Dus Kaapverdië, het eiland Sal, daar valt mijn keuze op. Na een zeer voorspoedige reis, die weliswaar met een vlucht om 6 uur ’s morgens begint, ben ik rond het middaguur al in mijn hotel. Da’s altijd lekker vind ik. Eerst wat eten, na de kamer te hebben betrokken, en dan naar de duikbasis. Is min of meer in het hotel gevestigd, even naar buiten en de hoek om. Leuke kennismaking met de manager, maar ook met een Duits echtpaar, dat ook hun eerste duiken hier gaan maken. We spreken af voor 8.30 u.

Na een heerlijke nacht, die nodig was na de afgelopen reisnacht, sta ik op tijd bij de basis. Daar omkleden, dan met de auto naar de pier en daar de boot in. We zijn met 6 duikers en een gids. Na een minuut of 10 varen, over de woelige baren, want het waait hier goed, zijn we op plaats van (duik)bestemming. Overboord en maar eens kijken in die Atlantische oceaan, richting de evenaar. En het is leuk. Nou leuk, superleuk. Wat een enorme hoeveelheden vis, en alles is hier groter dan in de Rode Zee!! Het stikt hier van de murenes, ik zie verschillende slakjes, en de scholen vis zijn indrukwekkend.

Na de eerste duik varen we terug naar de pier om flessen te wisselen. De boot is te klein om de flessen mee te nemen. Maar zo hebben we ook een beetje oppervlakte interval. Na het wisselen van de flessen varen we naar de tweede stek. Al even mooi. Er zijn daar 3 ‘grotjes’. En die zitten helemaal vol met vis. We zien 2 roggen en nog meer slakjes.

Mijn eerste dag Kaapverdië kan niet meer stuk. ’s Middags loop ik lekker een stukje over het strand en verken de omgeving een beetje. Ik denk dat ik dat ritme voorlopig even aanhoud, de ochtend om te duiken en de middag om te relaxen en het eiland een beetje te verkennen. En een kleurtje opdoen natuurlijk ;o)