Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Natuur

Review – De Groene Zee

Dat er veel verandert in ‘slechts’ achttien jaar, was een van de redenen om het boek ‘De Groene Zee’ opnieuw uit te brengen. Auteurs Peter Verhoog en Georgina Wiersma nemen de lezer in hun hernieuwde verhalen en met actuele beelden mee naar de zoute wateren die ons land rijk zijn.

De Oosterschelde, het Grevelingenmeer en het Veerse meer spelen een prominente rol in het boek – voor de meeste duikers zijn dit wel bekende gebieden. Maar ook de voor de gemiddelde duiker minder bekende gebieden als de Noordzee en de Waddenzee komen aan bod. Verder wordt een vooruitblik gegeven op het openen van de Haringvlietsluizen en de verwachte verandering van het Haringvliet. De wrakken van de Noordzee vormen een apart hoofdstuk.

Voorafgaand aan ieder hoofdstuk nemen de schrijvers je in een inleidende en informatieve tekst mee, waarna je getrakteerd wordt op kleurrijke beelden. Daarbij is ook aandacht voor het veranderende klimaat en het milieu dat onder druk staat.

De diverse soorten flora en fauna zijn gebundeld en van prachtige foto’s voorzien, die niet alleen door Peter Verhoog gemaakt zijn. Verschillende (onderwater)fotografen werkten mee aan de totstandkoming van deze mooie verzameling kleurenbeelden, die de prachtige onderwaterwereld van ons land laten zien. Het is werkelijk een lust voor het oog om op het gemak door dit boek te bladeren.

Het 248 pagina’s tellende boek met maar liefst 450 foto’s is een absolute aanrader voor iedereen die van het Nederlandse zoute water houdt. Naast de informatieve teksten zijn de foto’s met beschrijvingen erg handig voor het determineren van het onderwaterleven tijdens het duiken, snorkelen of wandelen langs het zilte water.

Een voorproefje van de foto’s in het boek. Deze foto’s werden gemaakt door Angelika Honsbeek, Janny Bosman en Peter Verhoog.

Dit bericht delen

René Weterings

Vader van een dochter en zoon, getrouwd met Cindy en woont in Geertruidenberg. Duiker en onderwaterfotograaf sinds 2005. Fotografeert momenteel met een Olympus OM-D E-M5mkII systeemcamera in Nauticam behuizing met twee INON Z-330 flitsers. Schrijft regelmatig artikelen voor DuikeninBeeld en voor Onderwatersport magazine. Zijn passies zijn het gezin, duiken, fotograferen, snorkelen en het schrijven over alles wat hier mee te maken heeft!