Aike Willemsen – Hurghada, Egypte, April 2013, deel 1

locatie: hurghada, egypte

datum: april 2013

Het was wederom genieten in Hurghada. De komende dagen laat  Aike jou in meerdere delen meegenieten van de Rode Zee met zijn verhaal en foto’s.

Ook dit jaar duurt de winter weer veel te lang dus ik was blij dat we een reisje naar Egypte in de planning hadden staan. Voor de 6e keer naar Voodoo Divers in Hurghada. Ditmaal in het voorjaar een weekje want in het najaar gaan we al 2 weken naar Bonaire. De vlucht viel gelukkig mee, een beetje vertraging omdat ze boven Hurghada met straaljagers aan het oefenen waren, ook dat moet afentoe gebeuren. Snel de koffers van de band geplukt en opzoek naar een taxi, niet echt moeilijk op Hurghada Airport  want er staan er zat. Het moeilijkste is er 1 te vinden zonder irritante bestuurder die veel te veel geld vraagt en onder de rit alsnog aan het onderhandelen is. "My friend, my friend" jaja daar kom je nog wel achter als ik uitstap en ik je echt niet meer ga betalen.
Eerst de duikspullen maar eens droppen bij de duikcentrum en in de Caribbean bar een koud biertje, dat gaat er wel in met dit warme weer. Tussendoor de rest van de bagage bij een vriend afgezet waar we die week overnachten. Ondertussen komt de boot al weer terug van een duikdag en is het binnen no-time zoals vanouds gezellig! 16 eagle rays tijdens de duik…. shit we komen een dag te laat;) Gelukkig zijn er de filmpjes nog en de tablets gaan over de tafel heen. De Boot is een paar maanden geleden totaal opgeknapt in het droogdok, nieuwe keuken, nieuwe toiletten en douches, nieuwe teaken vloeren en ga zo maar even door, dus eerst een tourtje over de boot met de eigenaar, helemaal top!
Duikdag 1
Om half 8 gaat de wekker…. zo vroeg ben ik niet gewend maar met een leuke dag voor de boeg gaat het opstaan wat makkelijker. Eenmaal op de boot vertrekken we snel, nog geen 20 minuten later zien we een andere boot stil liggen, meestal zijn er dan dolfijnen te zien dus we nemen ook een kijken. Hmmm wel erg groot voor dolfijnen (rond de 4 meter) en donker van kleur, ze bleven mooi bij de boot hangen en na wat foto’s varen we weer verder.
We gaan de eerste duik naar Shaab el Erg, hier hebben we al eerder dolfijnen gezien maar ik heb een duikje onder de boot gepland zodat we even goed kunnen uitloden en ik alvast met mijn nieuwe macro lens wat kan oefenen. Uiteindelijk ook nog wat rond gedoken maar zo’n eerste duik zie ik altijd erg weinig. Op de boot hoorde ik dat de groep die wel met de gids was mee gegaan een groep dolfijnen had gezien…. he $@&#@^% hebben wij weer!
Na de lunch vaart de boot verder naar Poseidon waar we een drift duik gaan maken, we worden gedropt naast een mooie rif muur en ook de bodem is bedekt met koraal, echt genieten! Al snel zien we een ei streng van een spaanse danseres, blijft mooi om foto’s van te maken, ook nog wat met mijn macro lens lopen prutsen maar dat viel nog even tegen. Verder komen we veel zachtkoraal, wat murenen, zeesterren en een goby tegen die een mooie holletje had in een stuk koraal. Geslaagde eerste dag!
Na het duiken te lui om de stad in te gaan dus een snelle hap en een biertje bij de Caribbean bar met uitzich over de rode zee, kan niet beter. Ondetussen wat foto’s van de "grote zwarte dolfijnen" bij elkaar gezocht en de koraalriffengids, we hadden die ochtend zwarte zwaardwalvissen (false killer whales) gezien!
Duikdag 2
We springen erin bij Giftun el Aruk, opzoek naar slakjes want daar ben ik gek op en de ideale beestje om vast te leggen met macro lens, ze kruipen niet zo hard;) We zwemmen van de ene naar de andere pinnacle en komen al snel het eerste pyama slakje tegen, dan kan mijn dag al niet meer stuk ook al heb ik deze soort al tig keer gezien, het blijft mooi! Verder deze duik wat koraal duivels en erg veel zeenaalden.
Duik 2 is bij Shaab Esta, 2 grote rifblokken met wat kleine blokjes en zeegras. We duiken meestal zonder gids want als fotograaf is dat wel zo fijn, lekker rustig duiken en 10 minuten ergens blijven hangen als je dat wilt. Na 20 minuten komen we een van de andere groepjes tegen en de gids wees me op een zwarte Frogfish. Nog even in het zeegras neuzen… je weet maar nooit. Verderop komen we nog wat blue spotted stingrays tegen.

Vandaag is er ook een 3e duik, op de Belina, een wrak van een meter of 40 dat net onder het wateroppervlakte ligt vlakbij de haven van Hurghada. Een van mijn favoriete duiken hier, wel wat minder zicht maar ontzettend mooi begroeid. Rond het wrak stikt het van de koffervissen in alle kleuren en op de bodem zien we een upside down jellyfish. Niet veel later komen we een slakje tegen, helaas de enige deze duik, soms zie je er hier 10, de andere duik maar 1 of 2. Het is een mooie risbecia, duik geslaagd.