Aike Willemsen – Duiken, duiken, duiken en de jungle bekijken (2/7)

Datum september 2014
Locatie Indonesië, Bangka Island & Lembeh

20.09.14
We hebben ondertussen ook kennis gemaakt met de resort hond, een van de weinige die niet opgegeten wordt. Enkele toeristen hebben hem op een markt gekocht waar zijn oren en staart er al af waren gesneden. Gelukkig heeft hij hier op het eiland een beter leven.

Duik 318
De boot wordt vastgelegd bij Tiga Batu, wat “3 rotsen” betekend. Het zicht is iets beter dan gisteren, niet dat 10 meter slecht is maar er zit wel wat stof in het water. Vandaag weer eens een nieuwe gids en ze wijst ons al snel op een Thin Ghost Pipefish, een soort platgeslagen zeepaardje met een lange snuit, het beestje is rond de 4 cm lang. Ook zien we weer een aantal Squat Shrimps, oranje met witte stippen er op, in Egypte noemen we ze volgens mij Popcorn Shrimps.

Ik zit ondertussen al wat ondieper maar zie de gids het haaienteken maken, nog voldoende lucht dus ik duik richting de 27 meter en kijk onderin een grotje, een whitetip reef shark van een goede meter. Het grotje is ondiep en ik wil niets beschadigen maar ik kan er een stukje in kruipen en het haaitje mooi op de foto zetten! Ook weer in the pocket!

Op het einde van de duik kruipt er een Pineapple Sea Cucumber voorbij, oranje met veel stekels, als we beter kijken zien we een Emporer Shrimp tussen de stekels zitten, hij is ook oranje en lastig te vinden, witte stipjes op zijn lijf met paarse schaartjes en achterpootjes.
Eerst een uurtje rusten op de boot die ondertussen in een rustige baai heeft aangemeerd want de golven zijn redelijk groot vandaag, voor deze bootjes althans. Wat drinken, meloen en koekjes, er wordt erg goed voor de gasten gezorgd hier. De mensen hebben ook de hele dag goede zin en als je ze wat werk uit handen wil nemen krijg je te horen dat je vakantie hebt en zij het wel regelen.

Duik 319
Op 10 minuten varen ligt Sahaung 2, een grote rots steekt boven het water uit en onderwater zijn er een aantal pinnacles vol met leven zoals de gids verteld. Ik zie direct al wat slakken eitjes maar kan het slakje niet vinden. De gids naast me wijst wel een slakje aan, geen idee of de eitjes van deze zijn maar het is een zwart slakje met witte stippen, net weer een iets anders soort dan dat we hier al eerder gezien hadden.
Ook hebben ze in no-time weer een Pygmy Seahorse gevonden, haast niet te onderscheiden van het roze koraal en slecht 1 centimeter groot. Snel de macrolens ervoor, al zit die er meestal voor hier en wat foto’s schieten, gelukkig wijst de gids met zijn stokje hem geregeld aan want door de lens vind je hem haast niet terug! Een goede vriend en duikbuddy van me is er steeds niet bij als we in Nederland of Egypte een zeepaardje zagen, dus met dit duikverslag zal hij me ook wel weer vervloeken. En we hebben er pas een stuk of 10 gezien in 3 dagen;)
Een nieuwe Chromodoris, de Streaked Chromodoris, een soort pyama slakje die de strepen weer net iets anders heeft, ook deze kan weer afgevinkt worden! Verder zien we nog een aantal Banded Coral Shrimps en nog een keer de Pontohi Pygmy Seahorse, deze zijn wit/geel en er zitten vaak in sliertjes van de begroeiing zodat ze helemaal niet meer terug te vinden zijn.
Op het einde van de duik maken we een safety stop en word ik gewezen op een Reticulated Chromodoris, je raadt het al…… wel is hij saai bruin deze keer. Het slakje dat iets verder zit maakt dat weer goed, het is een Crested Nembrotha, zwart met groene stippen en longen, top!
Vanavond gaan we weer bbq-en en we hebben een tour over het vaste land besproken, dorpjes, markten met honden en andere “huisdieren” die ze hier op eten, we zijn heel benieuwd. Daarover later meer want we gaan eerst zelf de jungle achter het resort verkennen.
Eerst een heuvel op waar we een houten schuurtje tegenkomen waarin ze iets drogen of roken met kokosschalen, er loopt een local rond maar die kan geen woord Engels dus geen idee wat er de bedoeling van is. Ook handen en voeten bieden geen uitkomst. Daarna begint direct de jungle, eerst is het pad vrij breed maar zodra je de heuvel af bent kom je in dichtere begroeiing terecht.

Een trap en een smal paadje leiden ons naar een stukje strand waar een vissersbootje ligt, er staat een vervallen huisje dat geheel leeg is. Het strandje gaat over in grote zwarte keien en we volgen de waterkant voor 20 minuten, dan gaat het over in mangrove waar duizenden kleine krabbetjes over het strand lopen, zodra je in de buurt komt rennen ze snel weg. We lopen nog een stuk de mangrove in en daarna landinwaarts in de jungle, er zijn wat vervallen paadjes maar we hebben geen dorpje o.i.d. kunnen vinden.

Na 45 minuten is het tijd om terug te keren want hier wil je in het donker zonder lamp niet rond lopen! Ook is het erg vochtig en zien je kleren eruit alsof je in een zwembad bent gesprongen. We proberen nog via een andere route terug te komen maar op sneakers is dit niet echt een succes, alles is nogal begroeid en stijl. De groene slang die ze eerder uit een badkamer haalden hebben we niet kunnen vinden.
We komen weer terug aan de achterkant van het Bangka Island Murex resort waar een paar huisjes staan voor de mensen die hier werken, we maken even een praatje en proberen hun zelf gestookte wijn. Het smaakte naar cola met iets te veel sterke drank en volgens de heren kon je er goed van slapen;)
In de avond eten we nog wat, drinken we een biertje met de enige andere Nederlander, die bij toeval ook nog eens bij ons om de hoek woont en een aantal dezelfde mensen kent, wat kan de wereld toch klein zijn. 22:30 is het bedtijd, 07:00 ontbijten en om 08:00 uur weer met de boot uitvaren voor 2 schitterende duiken.

21.09.14
De zee is rustig vandaag, fijn, want na een ontbijt op een klein bootje dat erg schudt is niet mijn hobby. We varen een kleine 10 minuten naar Sampiri 2, 1 en 3 hebben we al gehad maar ook al liggen ze bij elkaar in de buurt, elke duikstek is weer erg verschillend.

Duik 320
We duiken rond de 15 meter en zoeken op de vele kleine blokjes voornamelijk naar macro leven. Lotte is op dreef vandaag en vindt meer slakjes dan de gids, te beginnen met een Redline Flabellina, Flabellina’s zijn erg sierlijk met vele kleurtjes, deze is te herkennen aan een rode/paarse lijn over zijn lichaam. Ook zit er een grijze murene in een holletje verstopt en aan de andere kant een Peacock Matis Shrimp, ik had hem deze week al eerder gezien maar toen schoot hij snel zijn holletje in, deze is nieuwsgieriger wat beter is voor de foto.

Ik zelf zie een Painted Phyllidea zitten, een wit/zwart slakje met gele stippen die eruit zien als wratten. Lotte wijst me nog een ander slakje aan, rood gestreept met rode stippen, de Batangas Halgerda, helaas zijn er voor zover ik weet geen Nederlandse namen voor al deze beestjes, wel Latijnse maar die zal ik jullie besparen;)
Rati onze gids van vandaag spot een Orangutan Crab, hij kruipt te snel weg voor een fatsoenlijke foto maar we gaan hem vast nog wel een keer zien. Volgende week zitten we in Lembeh, de hemel voor macro liefhebbers.
Dan kom ik het mooiste slakje tot nu toe tegen, de Desirable Flabellina, een geel-oranje lichaam, witte hoorntjes met een paarse band en oranje rhinophores (de hoorntjes op zijn kop). Na en paar foto’s bekijk ik ze even op de camera af ze gelukt zijn en dat is het geval, we duiken richting de boot en gaan genieten van de zon op het voordek.

Duik 321
Deze duik gaan we maken bij Paradise Pier, op de kant staat een erg mooie gebouw maar volgens mij wordt het niet meer gebruikt, er zitten wat mensen op de pier maar verder geen leven te bekennen.
Het begin van de duik is één grote zandvlakte, klinkt saai maar dat valt hier wel mee, ik zie al snel een Hornet Helmet kruipen, een slakje met huisje voor de afwisseling. Ook drijft er een Leaf Scorpionfish over het zand, hij doet alsof hij een blad is en hoeft dus niet beschut te zitten.
Het is hier ook een frogfish paradise, de Black Painted, Orange Painted en Red painted komen meerder keren voorbij. Ook 2 Snake Eals zwemmen rond. Onder een betonblok zitten een aantal Dancing Shrimp, hoewel ze niet echt stil zitten zoals de naam al zegt lukken de foto’s. Veel blauwe zeesterren en 1 Chocolate Chip Sea Star zien we liggen. Vlak boven het zand zwemt nog een groepje Striped Catfish, ze rollen als een bol over de bodem heen.
Rati wijst me op een groen blaadje tussen de andere groene blaadjes, alleen deze beweegt, het is een krab met een blaadje op zijn hoofd, die zou ik zelf nooit gezien hebben zoals zoveel dingen hier. De Halimeda Algea Crab is een immitatie crab, hij gaat volledige op in zijn omgeving, erg bijzonder!
Aan het eind bij de pier kijken we even bij de heetwaterbron, als je er doorheen zwemt is het heerlijk warm en daarna is het tijd om weer naar de boot te gaan. Maar niet voordat we nog een mooi groen met zwart slakje zien, de Miller’s Nembrotha hadden we nog niet gezien volgens mij.

Duik 322
We zouden een derde duik vandaag gaan maken maar een nachtduik was ook de optie, laten we dat maar eens doen, het is maar een klein stukje varen naar Sabora 1, met alleen een zaklamp op de boot om te zien of er niets in het water drijft is dat ook maar beter.
We dalen af naar 16 meter en zien al snel enkele grote bruine slakken over het zand kruipen, minstens 10cm groot. De Forskal’s Pleurobranch. Niet heel mooi om te zien vind ik. Ik speur in een stuk koraal en zie een erg klein heremietkreeftje, ik maak een paar foto’s en Lotte en ik sluiten weer aan bij de groep die bestaat uit 2 andere duikers en de gids.
Er staat een lichte stroming maar over het algemeen valt dat hier wel mee. Over het zand loopt een Blunt Decorated Crab, deze krab hangt van alles aan zijn lichaam om maar niet op te vallen, een grappig gezicht. Naast hem zwemt een jonge Sepia die maar op mijn lens af blijft zwemmen, zou hij zichzelf zien? Ook aardig wat slakjes deze duik en op het laatst nog een nieuwe, een zwarte met groene stippen en dit maal met oranje hoorntjes, de Kubaryana’s Nembrotha. Verder nog een zwarte platworm die ik niet terug kan vinden in het boek.
Alsof het allemaal nog niet voldoende was zien we een Severn’s Pygmy Seahorse, 5mm groot en een soort die we nog niet gezien hadden, door de stroming nauwelijks op de foto te krijgen maar het is gelukt.
Na de nachtduik eten we snel iets en op het strand gaat er een kampvuur aan, ook zijn de jongens met hun muziek instrumenten weer aanwezig en drinken ze een lokaal brouwsel. Een erg leuke afsluiting van de avond. We vermoeden dat ze aan het vieren zijn dat tante Pollewop vertrokken is, de kletsmajoor van het eiland die je de oren van de kop lult. Ik vier het graag mee;)