Miranda Schagen – Wrakduiken Hyères (1)

Een enorme stapel duikmateriaal werd er versleept naar Frankrijk, voor een vakantie waarin mooie duiken gepland waren. Maar er moest ook gewerkt worden, want diverse opleidingen moesten afgerond worden. In het eerste duikreport van Miranda Schagen en Joost Verkerke vertellen zijn over hun duiken naar een iets groter dan gemiddelde duikdiepte.

Nadat deze vakantie al bijna een jaar op de planning stond, was het dan eindelijk tijd om te gaan. Met een groep van 7 duikers, waarbij er 2 gezinnen meegingen, hadden we behoorlijk wat spullen bij. Er staan overwegend technische duiken op de planning, waardoor iedere duiker al snel 2 dubbelsets en 2 stages meenam. Om de Trimix duiken betaalbaar te houden hebben we er voor gekozen zelf Helium- en Zuurstof buffers mee te nemen. Dat komt er op neer dat er een extra aanhanger met 5 helium- en 5 zuurstofbuffers mee moest. De 2 busjes, 2 auto’s en de aanhanger zaten dan ook tot aan de nok toe vol met duikspullen, dubbelsets, stages, reservemateriaal, lood, EHBO en zuurstofsets, eten en drinken.

De vakantie is ook gericht op het afronden van diverse opleidingen: John wil graag zijn Normoxic plus opleiding afronden, Joost en Martijn hun examen duik voor de Full Trimix en Miranda wil graag haar examen duiken maken voor de Advanced Recreational Trimix (TekLite).

Rond Hyeres liggen daarvoor de perfecte wrakken en riffen doordat ze op verschillende dieptes liggen en goed toegankelijk zijn met een boot.

Vanuit ons huisje is het 50 meter naar de duikschool lopen en vanuit de duikschool nog 50 meter om bij de boot te komen. Helaas moeten we die 50 meter wel met alle zooi door het water naar de boot lopen. Dat wordt een actieve vakantie dus!

20170503_091233-51395

Dag 1 Le Grec
De eerste ochtend hebben we vooral besteed om de duikschool in te richten met onze spullen. Omdat wij de enige club duikers zijn, heeft de duikschool dit voorstel gemaakt en daar maken wij dan goed gebruik van. Onze spullen staan daar achter slot en grendel, we kunnen daar gebruik maken van de spoelplaats en onze buffers staan naast hun vulstation zodat we de sets direct met lucht kunnen optoppen als dat nodig is.

Die middag stond daar ook al direct de eerste duik op de planning.
Deze werd gemaakt op de ‘Le Grec’. Le Grec is een vrachtschip die op 3 december 1945 is gezonken doordat deze op een drijvende mijn is gevaren. Binnen een paar minuten zonk het schip naar de bodem en daar ligt hij nu op 47 meter in tweeën. Het achterschip en de boeg liggen zo’n 60 meter van elkaar verwijderd. Wij maken de duik op het achterschip en we zien het anker, de lier en een deel van de mast. Het wrak toont diverse gangen waar je doorheen kunt zwemmen en het geheel is prachtig begroeid met kleurrijke gorgonen en koraal. We zien hiertussen grote kokerwormen en anemonen, murenes en kongeralen. Naar mate je verder naar voren zwemt zie je hoeveel impact de mijn heeft gehad, het schip houdt namelijk ineens op. Als we om ons heen kijken zie we overal grote scholen vissen die als 1 geheel rondzwemmen met daartussen grote tandbaarzen.

Het is voor Miranda de eerste keer dat zij met Trimix duikt en dat verschil voel je!
‘’Je merkt echt de voordelen hiervan. Ik houd niet van diepe duiken omdat ik merk dat de stikstof voor een verdoofd gevoel zorgt. Ik houd er niet van dat ik weet en merk dat ik trager ben dan normaal en ik houd juist van controle. Nu merkte ik dat ik rap kon denken en dat als ik op mijn computer wilde kijken dit geen tergend traag proces was. Ik voelde mij daardoor veel zekerder en daardoor ook ontspannener!’’

GOPR1992-51395

Dag 2 Michel C
Nadat we de ochtendduik op de Le Grec hebben gemaakt varen we s’ middags naar het wrak Michel C.
Dit wrak doet ons wat meer denken aan de wrakken die we vanuit de Noordzee kennen. Op de boeg na is het wrak volledig ingestort. Het diepste punt ligt op ongeveer 42 meter en vanuit dit punt ziet de boeg er toch wel imposant uit. Verder naar achteren zien we dat er steeds minder over is van het wrak totdat ineens de grote stoomketels en motor opdoemen. Tussen het schroot vinden we veel leven en rondom het wrak zwemmen grote scholen vis. Ook het rif rondom het wrak is zeer zeker de moeite waard. Na de motor volgen we de schroefas richting de schroef op 32 meter. Na 40 minuten is het weer tijd om naar boven te gaan, mooi duikje!

GOPR1997-51395

Dag 3 Le Marcel
Toen we s’ morgens opstonden wisten we het al… De wind… toch vol goede moed naar de duikschool. Bij het zien van de golven haakten de meeste mensen af en besluiten zij een dagje naar Monaco te gaan.
Gelukkig wil de kapitein voor de 2 volhardende duikers wel uitvaren en na 15 minuten stuiteren op de boot vinden we het wrak in de baai. Dit wrak lijkt wederom op een wrak uit de Noordzee. Op de intacte boeg na is het wrak 1 grote schroothoop. Het wrak zit vol met leven, kreeften, steenvissen en diverse soorten naaktslakken. Uiteraard vinden we hier ook murene en kongeralen. Als wrak weinig bijzonders maar qua leven onwijs mooi!

Le Ferrando
Na de lunch trekt de wind nog meer aan en Joost en Martijn proberen de kapitein nogmaals zo gek te krijgen om met ze uit te varen. Een plek in de luwte is zijn tip, echter slaan we deze tip letterlijk in de wind en kiezen we voor een ondiep wrak midden in de baai. We komen tenslotte voor het wrakduiken en dus varen we ditmaal naar Le Ferrando, een wrak op 15 minuten varen. Ook dit wrak is volledig uit elkaar gevallen maar op sommige plekken nog wel herkenbaar. De maximale diepte is 23 meter en het grote wrak zit bomvol met leven. We vinden hier octopus, steenvissen, murenes, kongeralen en grote scholen vis. Na een goed uur beëindigen we de duik en varen we terug naar het strand.

De dag is uiteindelijk niet verlopen als we gehoopt hadden maar we kijken toch terug op 2 hele leuke duiken! En daar draait het uiteindelijk ook om!