Stans van Hoek – Bali

19 april 2012
Locatie
Bali

Na een nacht waarbij ik veel wakker ben geweest gaat om 5.45 uur de wekker, eigenlijk ben ik nog lang niet toe aan wakker worden, voor mijn gevoel sliep ik net… Maar voor een speciale duiktrip moet je wat over hebben. Omdat de wekker zo vroeg gaat kan ik ook nog even een foto maken van de zonsopkomst, een heel mooi gezicht.
Om 06.30 vertrekken we met een busje richting Padangbai, anderhalf uur rijden vanaf Tulamben. In een soort van gebakdoosje is er voor iedereen een ontbijt om onderweg op te eten. In Padangbai worden we in restaurant Puri Rai opgewacht door onze gids Leo, een jongen uit Litauwen. Na een bak koffie gaan we naar de boot en varen vervolgens vijf kwartier naar Mantapoint bij het eiland Nusa Penida. We duiken onder en de eerste 25 minuten geen manta te zien… Op het moment dat ik (en ook de anderen hoor ik achteraf) denk dat we vandaag geen enkele manta gaan zien doemt er zo’n vloerkleed voor ons op. Foto’s schieten, nu! De manta is snel, maar heeft gezelschap van nog twee soortgenoten en komen regelmatig langs om onze duik tot een zeer memorabele duik te maken. Heel blij klimmen we na ruim een uur weer aan boord.

Dan varen we naar een andere duikstek en na een oppervlakte interval van ruim een uur starten we de tweede duik. We driften met flinke snelheid over een prachtig rif stijfvol met heel veel verschillende koralen. Ik zie een aantal keer een naaktslak, maar we gaan veel te snel om even te kunnen blijven hangen om foto’s te maken. Ik maak dus maar een stukje film, ook altijd erg leuk, maar lastig in een boek te plakken… Aan het einde van de duik heb ik wel de mogelijkheid om vlak onder de oppervlakte nog wat foto’s te maken, gebruik makende van het natuurlijke licht, dus niet met flits.

Terug aan boord zetten we koers naar Padangbai, waar we zullen lunchen in hetzelfde restaurant als waar we vanmorgen koffie hebben gedronken, we laten het ons goed smaken, maar wat wil je na twee van die gave duiken…
Dan resten nog de anderhalf uur rijden met het busje en het spoelen van onze spullen.
Nog even aan de rand van het zwembad totdat het te donker is om te lezen en dan douchen, waarna ik mijn foto’s op de laptop zet. Er zitten gelukkig een paar aardige mantafoto’s bij.
Eigenlijk zouden we nog een nachtduik gaan maken op de USS Liberty om te gaan zoeken naar de Spaanse danseres, maar ik ben te moe om nog een keer te water te gaan. Morgen onze laatste duik bij Tulamben, waarna we rond half twee zullen afreizen naar het Legian Beach Hotel in het zuiden van Bali.