Saskia Uit den Bogaard – Pom Pom: Don’t be shy! (1)

Een bounty-eiland in de Celebeszee. Met de naam Pom Pom. Duikreporter Saskia Uit den Bogaard verkende het.

Datum: 19-5-2012
Duiklocatie: Maleisië

duikreport-call-to-action-350x85

Maleisië, weer een nieuw Souldivers avontuur. Met een select groepje van 7 man gaan we dit voor ons onontgonnen gebied verkennen. Op een resort op een eiland met de exotische naam Pom Pom, ergens in de Celebes zee. Het mag de naam “bountyeiland” dragen. Het heeft een omtrek van iets meer dan een half uurtje wandelen. Slechts 2 resorts op het eiland en een derde in de buurt, dus we hebben het zeerijk redelijk voor ons alleen. We hebben er zin in.

saskia_uit_den_bogaard_Maleisie_Duikreporter__2_of_5_

Op zaterdag vertrekken we van Schiphol met Malaysia Airlines. Hilariteit alom als ik mijn ticket ben “verloren” daar hij uit het omslagje is gevallen. De marechaussee gaat braaf zoeken voor me als ik tot de ontdekking kom dat het omslagje gewoon mijn ticket is, maar dan aan de achterkant. Snel shoppen, want de whisky mag niet ontbreken voor de dames en heren, en ik bof want de M&M’s zijn in de aanbieding, 2 zakken met korting. Tja, iedere heug zijn meug. Dan begint de lange reis. Eenmaal aangekomen op Kuala Lumpur is het geduld opbrengen geblazen en vast beginnen met wennen aan de 6 uur tijdverschil. Dan het laatste stuk vliegen, vooral slapen, en dan nog met de bus en eindelijk met de boot naar het eiland. Het vakantiegevoel komt nu snel op gang, met het zonnetje, de zee en de eilanden om ons heen.

Aangekomen op Pom Pom briefing. De bedrijfsleidster Nurul heet ons welkom samen met twee van de gidsen, Mat, een Fransman, en Graham, een Zuid-Afrikaan. Dan naar het huisje, koffers uitpakken en een beetje chillen. Om 19:00 uur eten, buffet, wat prima smaakt. Na het eten horen we dat er hier veel schildpadden zitten, én dat het seizoen is waar ze aan land komen om eieren te leggen. Gelijk maar een rondje rond het eiland lopen na het eten.

Dag 1. De volgende ochtend ontbijt en dan, diving time! We hebben afgesproken om eerst een check dive te doen op het huisrif, Cleaning Station. De naam klinkt al goed. Onze gidsen zijn Mat, en Zainal, een local. We gaan het water in en het valt niet tegen, lekker warm water en goed zicht. Koraal is wat minder, later leren we dat er veel dood is vanwege dynamiet vissers. Het is nog geen Marine Park, daar zijn ze wel mee bezig overigens. We dalen af naar een kunstmatig rif, gemaakt van balken aan elkaar geknoopt.

saskia_uit_den_bogaard_Maleisie_Duikreporter__4_of_5_

De meeste vissen kennen we wel en er zit voornamelijk macrospul, met veel slakjes, krabbetjes, garnaaltjes en dergelijke. Just the way I like them! Er worden ook nog schildpadden gesignaleerd die ik in eerste instantie mis, maar als we het water uit zijn zwemmen er later twee in het ondiepe voor de deur, dus ik kan op mijn gemak alsnog foto’s maken. De tweede duik met de boot, zij het in de buurt, maakt het overigens helemaal goed als ik vrijwel gelijk een schildpad zie die ook nog eens rustig blijft poseren. In tegenstelling tot de Filippijnen zijn de meeste schildpadden hier helemaal niet schuw. Verder weer wat slakjes, maar ook een kreeft, mantis shrimp en een octopus. Daarna terug naar het resort en lekker lunchen! Ook de middagduik kenmerkt zich weer door schildpadden en daarmee mooie foto’s. Daarna het avondritueel voor de komende dagen, spoelen, zowel de spullen als onszelf, chillen, eten, nog een beetje chillen en dan slapen. Afwisselend een rondje rond het eiland lopen of nachtduiken. En we zijn gelijk ingeburgerd in de kreet Don’t be shy, take your time, but make it quick! Dat gaan we nog vaak horen deze vakantie.

saskia_uit_den_bogaard_Maleisie_Duikreporter__1_of_5_

Dag 2. We gaan naar Mataking eiland om de ochtendduiken te maken. Op Mataking ligt een gezonken duikersboot, met een hele bijzondere, namelijk werkende, postbus. Je kan op Mataking een kaart kopen met een speciale stempel, deze schrijven en in een waterdicht zakje stoppen, vervolgens gaan duiken en in de postbus gooien. Daar wordt hij dan weer uitgehaald en vervolgens bezorgd. Het wrak is grappig en ziet er nog goed uit. Uiteraard zien we weer schildpadden. Dit keer ook krokodilvissen, aan het eind van de duik een enorme barracuda en op de tweede duik de eerste murene en schorpioenvis. We duiken vlak bij de kant en zitten bij de steiger met een mooie school jackvis. De derde duik is niet veel soeps op 1 kadootje na, een pik-, maar dan ook pikzwarte frog fish, die dan ook nog eens lekker in een zwart koraalblad ligt.

saskia_uit_den_bogaard_Maleisie_Duikreporter__3_of_5_

We maken vandaag ook nog een nachtduik op het huisrif waar ik toch maar mooi een prachtig garnaaltje scoor. Ook ’s nachts ontbreken onze schildpadden niet en een heel verlegen sepiolaatje verstopt zich onder het rif. Na het eten worden we gewaarschuwd dat er een schildpad aan land gesignaleerd is en we lopen er naartoe. Er zit een enorme groep mensen en dat heeft zijn weerslag op het arme beest dat het in minder dan een uurtje opgeeft en terug naar zee gaat om een andere keer terug te komen. Ik ben onder de indruk en het zet mijn gedachten aan elke avond speuren in een heel ander daglicht. Mocht ik er nu toevallig één tegenkomen, dan loop ik heel zachtjes door zonder iemand te waarschuwen.

Dag 3. Op zoek naar de pygmee seahorse dus we moeten diep. Helaas is hij verhuisd (of opgegeten door een trompetvis naar het schijnt) en wordt hij niet gevonden. Dan maar langs het rif driften. Je kan duidelijk merken dat hier wel een Marine Park is, ook al wordt er illegaal nog steeds met dynamiet gevist, getuige de boem die we in de verte horen tijdens het duiken. De eerste duik heb ik geen schildpadden gezien, maar anderen wel. Dat wordt in de tweede duik meer dan goed gemaakt als ik er niet 1, niet 2, niet 3, maar wel 4 schildpadden zie. De derde duik daarentegen doet écht zeer aan ons duikershart, als er een hele wall met alleen maar dood koraal is waar we een enkele slak tegenkomen, maar verder helemaal niets. Terug op het resort ga ik nog even snorkelen, en ondanks dat het snorkelen zelf helemaal ruk is, zie ik wel een mooie murene, stonefish, baby blue spotted en een banded eel. Afsluiten met nog een rondje rond het eiland en dan weer lekker slapen. Ik begin al aardig in het ritme te komen.