Duiken / Reizen / Reportagewedstrijd

Weekje duiken vanaf Fuerteventura

Hans Heijmans dook op Fuerteventura. Met zijn verhaal doet hij mee aan de Reportagewedstrijd.

Fuerteventura is niet het bekendste eiland van de Canarische eilanden als het gaat om duikvakanties. Toch is het zeker de moeite waard om eens te bezoeken. Er zijn voldoende rechtstreekse vluchten vanuit Nederland en Duitsland, en als je regelmatig de prijzen checkt kan je soms voor slechts 50 euro een retourticket boeken.

Heijmans_caletaDe westkust van het eiland is nagenoeg onbewoond, en daar kan niet gedoken worden. De duikcentra concentreren zich in de grotere plaatsen langs de oostkust, zoals Corralejo, Caleta de Fuste en Morro Jable. Er wordt veel gedoken met ribs, maar ook vanaf de kant kunnen prachtige duiken gemaakt worden. De rotsachtige bodem kent niet veel begroeiing, de prachtige drop-offs, rotspartijen en het overige onderwaterleven zorgen voor meer dan voldoende prachtige duiken. Van spinkrabben, naaktslakken en zelf een enkel zeepaardje tot sepia’s, tandbaarsen, trompetvissen en engelhaaien, er valt genoeg te zien! Maak je een duiktrip met een boot, loop je de kans om dolfijnen en soms zelfs een verdwaalde walvis te spotten. De week die wij er hebben doorgebracht hebben we alleen kantduiken gemaakt.

Op de dag van aankomst, woensdag 30 november, zijn we ’s middags gelijk gaan duiken, net even ten noorden van Caleta de Fuste. Gewoon langs de weg gestopt, op een plek waar normaal niet gedoken wordt. Spullen optuigen en na wat klimwerk over de rotsen het water in.

Direct nadat we ons hoofd onder water hadden gestoken werden we verrast door een gurnard.

Heijmans_1-gurnard

Over de zandbodem tussen grote rotsblokken door zwemmend spotten we diverse naaktslakken en volop schorpioenvissen. Tegen het einde van de duik werden we getrakteerd op een prachtige sidderrog!

Heijmans_2-schorpioenvisHeijmans_3-rog

Een prachtig begin van deze duikvakantie, dit beloofde wat voor de dagen die nog gingen komen.Heijmans_la-lajita

De tweede dag werden de flessen gevuld in Morro Jable en hebben we een duik gemaakt vanaf het strand even ten zuiden van La Lajita, wat noordelijk ligt van Morro Jable. Aan de zijkanten van deze rustige baai kan je prachtig langs de rotskust zwemmen en kom je volop trekkersvissen, trompetvissen, sepia’s  en tandbaarzen tegen.

Heijmans_4-sepia

Heijmans_jablitoOp vrijdag hebben we 2 duiken gemaakt vanuit een beschutte haven bij Parque Holandes, duikstek Jablito. Vanuit de instap zwem je tussen twee dammen door, met links en rechts grote scholen vis. Tussen de blokken steen van de dam veel zeehazen.

Na 5 minuten, aan het einde van de dam, zagen we een school van meer dan 100 baracuda’s, prachtig! Naast de gebruikelijk vissen maakten we hier kennis  met onze eerste baby engelhaai, ingegraven in het zand. Je ziet slecht de contour en misschien een staartpuntje. De duik hebben we afgesloten met een ultiem hoogtepunt: een prachtig geel zeepaardje, verscholen tussen het volop aanwezige gele koraal.

Heijmans_6-barracudasHeijmans_7-baby-engelhaai

Heijmans_8-zeepaardjeHeijmans_5-zeehaas

Heijmans_newZaterdag was het slecht weer met veel wind en regen en hebben we een dag rust genomen.

Zondagochtend vroeg vertrokken we naar Las Playitas, halverwege het eiland. Onderweg werd besloten om een nieuwe stek te gaan verkennen, tussen Caleta de Fuste en Las Salinas in. Gezien de wat glibberige instap zijn we de stek snorkelend gaan verkennen.Heijmans_las-playitas

Het zicht was geweldig, helaas bestond de stek een redelijk kale rotsbodem, niet de moeite om te gaan duiken. Door dus naar Las Playitas! Door behoorlijke stroming en slecht zicht als gevolg van de regen besloten we de duik halverwege af te breken en ons heil weer meer noordelijk te zoeken, bij Las Salinas, duikstek Emboscada.
Daar hebben we geen spijt van gekregen, een prachtige duik met mooie drop-offs tot meer dan 25 meter diep , geweldige rotspartijen en heel veel vis.
Veel tandbaarzen, trekkersvis, sardines, tonijn en natuurlijk de alom aanwezige spinkrabben en naaktslakken!

Heijmans_10-spinkrabHeijmans_12-angelshark
Deze plek beloofde zoveel moois, dat we op maandag hier nog twee duiken zijn gaan maken. Naast de vele mooie naaktslakken, spinkrabben, schorpioenvissen was het hoogtepunt een engelhaai van ongeveer twee meter groot, die zo dicht langs ons zwom dat we hem bijna aan konden raken!

Voldaan van al het moois wat we hebben gezien werd het tijd om de spullen goed schoon te maken en te laten drogen. Omdat we woensdagochtend terug zouden vliegen, werd de dinsdag gebruikt om de nodige stikstof uit het lijf te krijgen, en hebben we wat gewinkeld en genoten van de zon op de diverse terrasjes.

Heijmans_11-dorisHeijmans_9-drop-off

Veel dank aan onze Nederlandstalige gids Txomin Ramos, van The Island Divers, die ons naar al deze mooie duikstekken heeft gebracht.

Tekst en foto’s: Hans Heijmans en Henk de Wit

Benieuwd naar de andere inzendingen die al gepubliceerd zijn, klik hier!

De Reportagewedstrijd wordt mogelijk gemaakt door:
la-pura-vista-banner                       bonaire-logo-400px

Ook meedoen? En kans maken op een reis voor twee personen naar Bonaire?
Wil je ook meedoen met de Reportagewedstrijd 2016? Dat kan! Tot en met 15 december kun je inzenden. Klik hier voor alle informatie.
Je maakt kans op een reis voor twee personen naar Bonaire, inclusief vlucht, accommodatie, duiken en autohuur.

LET OP!!!! DE REPORTAGEWEDSTRIJD IS NIET HETZELFDE ALS DE RUBRIEK DUIKREPORTER. ALS JE EEN EERDER GEPLAATST DUIKREPORT WILT INZENDEN VOOR DE REPORTAGEWEDSTRIJD, KAN DAT. JE MOET HET DAN OPNIEUW INSTUREN ZOALS IN DE VOORWAARDEN STAAT VERMELD.