Lia van der Laan – Duikweekend in ’t zoet!

Locatie De Langspier, Kraaijenbergse Plas, De Beldert, Everstein.

Er valt wat te vieren en we kiezen nu eens niet voor een stedentrip, maar een leuk duikweekend in t zoet.

Op vrijdag 26 September zijn 28 jaar getrouwd. Ieder jaar gaan we dan iets ondernemen van een stedentrip, weekendje weg of een nachtje weg. Deze keer had ik een planning gemaakt om wat zoetwater duiken te gaan maken. Eerst een leuk hotel in Uden opgezocht en dan op de kaart gekeken welke duikplassen er in de buurt zijn. Ik koos voor de Langspier als eerste duik. Mooie plas met faciliteiten, zoals een restaurant waar je lekker kunt eten en er is ook vulmogelijkheid voor 200b. We vragen even hoe te duiken hier en kiezen dan de makkelijke route via het oefenplatform, naar de container richting de beeldentuin. Daar zwemt veel vis rond en wat snoeken. We kijken wat rond tussen de beelden en ik maak weer wat foto’s sinds lang. Op de terugweg volgen we nog even het touw naar de overkant waar ook nog wat te zien zou zijn. We besluiten toch maar om retour te gaan naar de instap en de overkant te laten voor wat het is. Na een uurtje komen we boven, kleden om en gaan flessen vullen en wat eten. Ik maak nog een praatje met 2 duikers die hier wel vaker komen en vraag of ze eventueel geintresseerd zijn voor een ticket voor het event Duiken tegen Kanker wat we op 11 Oktober organiseerden aan de Bergsediepsluis. Na nog een praatje met de beheerder vertrekken we naar de volgende locatie de Kraaijenbergse Plas. Daar aangekomen zijn we de enige duikers en er lopen wat mensen de hond uit te laten. We kijken nog even in de Duikersgids wat voor objecten en welke diepte je er het meest kunt vinden en duiken dan die route.

Het zicht is goed en we komen de objecten dan ook allemaal tegen die begroeid zijn met mosseltjes. Overal zwemmen visjes rond en verstoppen zich ook in gaten van de containers die hier ook onderwater staan. Halverwege de duik gaan we ondiep retour en in de begroeiing komen we nog een snoek tegen een leuk einde van deze duik. We kleden om en gaan naar het hotel. Opfrissen en daarna lekker eten.

Zaterdag 27 september, we gaan lekker op t gemak ontbijten in het hotel en dan vertrekken we naar de volgende locatie De Beldert we zorgen dat we er een beetje op tijd zijn i.v.m. eventuele drukte die er kan zijn .Gelukkig valt het mee en we trekken onze spullen aan om voor de drukte toch in het water te liggen. Het plan is om richting de cockpit te gaan. We volgen netjes het touw langs de verschillende objecten, zeilboot, kotter, diep oefenplatform en dan de cockpit waar een grote snoek in huisde. We hangen er even bij en gaan dan weer ondiep richting de steiger. Onderweg komen we nog veel schooltjes vis tegen. P1013309__2_We komen er uit en vullen onze flessen om daarna te vertrekken naar het volgende hotel in Vianen daar vlakbij is ook onze volgende duiklocatie Everstein. We checken in en gaan naar de duikstek. Ik ga even op zoek naar de beheerder en deze vertelt dat je hier ook de flessen kunt vullen en als we gaan duiken de vlag moet hijsen zodat andere recreanten zien dat er duikers onderwater zijn. Er komt nog een visser een praatje maken met ons en hij had hier en daar wat hengels staan en die deed hij voor ons dan ook even verwijderen zodat we niet in zijn haken kwamen te zitten.

We zijn rechts van het strandje ingestapt even uitgezwommen naar wat dieper waar het kraakhelder was maar verder weinig te zien. We gaan wat ondieper waar allemaal grote ‘veen/klei’blokken lagen met krioelende beestjes erop. Geen idee wat dat waren. Regelmatig hangen we in grote wolken met garnaaltjes dat we elkaar goed in de gaten moeten houden zo dicht dat die op elkaar zwommen en dan zwem je er weer uit in helder water. Ik zie bij 1 van de objecten nog een grote baars voorbij zwemmen maar verder weinig leven gezien wat er wel zou moeten zitten. Na 50 minuutjes houden we het voor gezien. We kleden om en gaan naar t hotel lekker relaxen en in de avond ergens gaan eten. De zondag is vrij in te vullen en besluiten lekker op t gemakje te doen ontbijten, tassen pakken uitchecken en we zien wel wat we doen. Onderweg besluiten we om richting Ekeren te gaan. Daar aangekomen is het zo druk dat de auto’s over het spoor stonden dus zijn rechtsomkeer gegaan richting thuis. Bij de Bergsediepsluis op de terugweg was het ook te druk naar ons zin en zijn toen maar richting huis gereden. Spullen opgeruimd en aan de koffie. Mooi weekendje weg met man/buddy René. Leuk duikweekend in t zoet.