Miranda Put – Voorpret op Bangka

Om optimaal te kunnen genieten van de Lembeh Photo Experience heeft duikreporter Miranda eerst enkele dagen een warming-up op Bangka. En tijdens deze warming-up is er al genoeg te zien en te fotograferen!

Datum:  12 oktober 2016
Duiklocatie: Noord Sulawesi

duikreport-call-to-action-350x85

Miranda Put_ boot Murex PA201362-41942

Zondag 16 oktober 2016 om 6:30 uur gaat de wekker en begint onze vakantie naar Noord Sulawesi, Indonesie samen met Joke, Annabel, Guido, Marjo en mijn man Remco gaan wij voor afgaand aan de Lembeh Photo Experience 2016 een paar dagen duiken bij Murex op Bangka Island.
Na wat incheck perikelen zitten we dan aan het ontbijt en ontmoeten we rest van de groep. We hebben er allemaal super veel zin in. De reis loopt van Amsterdam naar Singapore, stop over van 2,5 uur het is dan maandag 17 oktober 2017, dan door vliegen naar Manado. Na de douane en bagage ophalen wachten buiten de mensen van Murex op ons voor een auto rit van 2 uur naar de haven van Ketapang. In de haven aangekomen ligt de boot welke ons in 20 minuten naar Banga Island en het Murex Resort brengt al klaar.
Wij zijn in 2007 hier al een keer voor 7 dagen geweest en het is iets luxer geworden dan toen. We gaan ons hier de komende 3 dagen wel vermaken met het duiken.
Door het lage water in de morgen hebben we de 1e 2 dagen ’s morgens bij beide duiken last van stroming en soms zelfs het gevoel in een centrifuge te belanden. Ondanks de stroming laten de gidsen ons veel moois zien. Ook het huis rif wordt uitgetest en nog steeds als zeer mooi betiteld.

Miranda Put_ baby frogfish_A201118-41942

Wat komt er zo al voorbij onderwater: verschillende soorten naaktslakken waarbij de Solar Power (foto genomen door Annabel) toch erg bijzonder is, sepia, verschillende soorten krabben en garnalen. Mooie begroeide blokken en wanden met veel soft koralen.
De laatste dag duiken wordt gespendeerd aan groothoek fotografie door Annabel, Marjo en Remco. Hiervoor bezoeken we 2 plekken met veel soorten soft koraal in alle kleuren van de regenboog. De stroming valt vandaag gelukkig mee en er worden mooie foto’s gemaakt. Van onder andere een sepia, giant frog fish en natuurlijk de koralen met al zijn groothoek mogelijkheden. Ik zelf figureer even als model van Annabel terwijl Remco met een garnaal en naaktslak bezig is. Remco duikt hier met een kleine poort op zijn pen 5 huis waarop de Nauticam WWL en CMC kunnen worden gebruikt en kan dus onderwater wisselen tussen groothoek en macro. De gids vindt dit fantastisch en is onderwater super enthousiast als hij met Remco mee kijkt op het scherm.

Miranda Put 20161018-_Annabel Solar-41942

’s Middags gaan Remco en ik nog met de boot weg (even de gemiste duiken van Remco van de dinsdag) inhalen. We gaan naar een duikstek aan het vaste land genaamd Sampiri 3. Ik had graag een iets mindere duik gewild maar we gaan weer naar 20 meter. We rollen achterover en het zicht onderwater is niet al te best als dit maar goed gaat komen. Na een aantal minuten komen aan op ongeveer 20 meter en begint het muck diven maar dat is hier echt geen straf want we verblijven er ruim 40 minuten en zien echt super veel moois. Het gaat van baby Painted Frog fish naar super klein garnaaltje is veerster. Van naaktslak naar Ghost pipefish. Onderweg komen nog een hot spring tegen ook wel lekker dat warme water. Op weg terug naar boven tijdens onze diepstop op 12 meter laat de gids nog 2 Giant Frog fishes aan. Remco neemt zijn foto’s en we zwemmen verder naar boven voor de 5 meter stop. Ook daar komen we een Giant Frog fish tegen maar nu geel/groen gekleurd. Remco maakt nog snel wat foto’s maar moeten nu wel naar de boot want we zitten laag in ons lucht verbruik.
Bovenwater zeggen we alle drie What a great last dive!!!!
De andere gaan om 17:30 uur te water voor een nachtduik en ook zij hebben een leuke duik.
Vrijdag 21 oktober 2016, we moeten onze spullen pakken want vandaag verhuizen we naar het N.A.D. resort op Lembeh Strait voor de Photo Experience onder begeleiding van Karin Brussaard. Om 10 uur stappen we op de boot daarna zo’n anderhalf uur met de auto naar Bitung en dan weer op de boot naar het resort. Daar worden we hartelijk ontvangen door Karin en haar partner Linda en de andere deelnemers welke ook eerder zijn gaan vliegen (Ingrid, Emmy, Chris, Frank, Bianca, Thomas en Annemarie). Na een korte lunch krijgen we uitleg van de manager hoe alles hier werkt en gaan we onze spullen uitpakken. Een impressie van de afgelopen dagen hebben we op onze eigen facebook pagina “Lembeh Photo Experienxe 2016” gezet. Deze is openbaar dus ook daar kunnen jullie ons volgen en lid worden. De laatste 8 mensen zijn nog onderweg maar onder vinden wat hinder door slecht weer en zijn nu op een klein Filipijns eiland geland en nu maar hopen dat ze vandaag nog aankomen. Uit eindelijk arriveren ze rond 21 uur op het restort. We zijn compleet een de Experience kan morgen van start gaan. Wel een strak schema: 6:30 uur ontbijt, 7:30 uur boot voor 2 duiken met interval van een uur, 12 uur lunch, 14 uur 3e duik, 17 uur cursus, dan uiterlijk 18 uur een avond duik als je wil of 5 foto’s bespreken met Karin en Linda. Lijkt wel bootcamp maar dit heb er gewoon voor over als je in de Lembeh Street gaat duiken.