Duiken

Lang weekend duiken in Schotland

Mirjam van der Sanden maakte een trip naar Schotland. Dit is haar verhaal voor de Reportagewedstrijd 2011.

Donderdagavond 6 oktober 2011 zijn we (ik, Bas, Renze en Jeroen) klaar om te vertrekken naar Schotland, St Abbs voor een korte duiktrip. We nemen de nachtferry naar Hull en rijden vanuit daar in 4 uur naar st Abbs.

Het was wat je noemt Sanden_mirjamvandersanden02een bumpy ride die nacht, maar nog nawiebelend in de bus vertrekken we met stralende zon richting Schotland. Het landschap wordt gelukkig steeds mooier en uiteindelijk belanden we bij de schitterende rotskust van st Abbs. De zee ziet er wel wat onrustig uit maar de zon schijnt en we hebben er zin in.

Na ons geïnstalleerd te hebben in de bed and breakfast gaan we naar de duikbasis voor onze 1e kantduik. Daar zijn ze niet zo positief – het water is te onrustig. We worden meegenomen naar de instapplek maar het water daar lijkt wel een wasmachine met witte schuimkoppen. No shorediving today – helaas. Na een heerlijk maaltijd in de local pub is het heerlijk slapen in een bed dat gewoon op vaste ondergrond staat.

De volgende ochtend vertrekken we weer vol goede moed naar de duikbasis. Maar ondanks dat de wind minder is, zijn de golven nog hoger geworden. We mogen mee in de Rib om een verkenningstochtje te maken voor ’s middags. Droogpak aan en gaan. Dat is een spectaculair tochtje over de 4 à 5 meter hoge golven het uitzicht is prachtig. Onderweg komen we meerdere zeekoeten tegen en de Jan van Genten scheren over ons hoofd. De kust van Schotland is misschien nog wel mooier vanaf zee gezien. Stan ziet nog wel wat mogelijkheden voor bootduiken ’s middags.

Sanden_basvandersanden05Die middag vertrekken we, nadat alle spullen goed vastgezet zijn, op de grote boot in onze droogpakken naar de duikstek. De golven zijn hoog en de stroming is sterk. De boot kan niet lang blijven liggen, we moeten snel en efficiënt te werk gaan. Peter vraagt of iedereen klaar is en voor we het beseffen, springt hij in de hoge golven. Hij schreeuwt vanaf het water dat we snel moeten volgen. Maar dan zijn er diverse kleine probleempjes, inflatorslang vergeten vast te koppelen, slangen in de knoop. Vanaf het water klinkt boos geschreeuw, hurry. Vlug wordt alles hersteld en we liggen erin. Wat voel je, je dan ineens klein in de hoge golven ver op zee. We moeten verzamelen en snel naar diepte afdalen met zijn vijven. Ik ga onder en voel me gelijk erg naar, krijg geen lucht, word op en neer gezogen, dit is niks. Ik stiig weer op en signaleer vlug de boot die al een heel stuk verderop ligt. Gelukkig de schipper ziet me. Bas komt boven, ik stop zeg ik, de schipper komt eraan. Bas gaat vlug de anderen achterna.

Sanden_basvandersanden04   Sanden_jeroenvanliempd01
Dan moet ik goed nadenken. Wat had Peter ook alweer gezegd – er is 1 draaiende motor, grijp het touw aan de goede kant, waar de motor uit is en ga op de lift staan, voeten binnen de plaat, anders ben je ze kwijt. Wow, wat is die boot hoog en ik zak steeds een paar meter naar beneden in de golven, hoe pak ik nu dat touw. Ik heb het touw. Stay calm, zegt de schipper. Pull yourself up to the lift. Pff, mijn vinnen staan op de lift en ik ga gelukkig omhoog, veilig aan boord. De schipper helpt me met mijn set en geeft me thee. Ik voel me niet lekker, en de dieseldampen van de motor maken het er niet beter op. Naar buiten frisse lucht, bweeh weer die diesellucht. Waar zijn de mannen, zie ik al een stijgballon, bah ik voel me ziek. Ik besluit een pilletje te nemen. Ik heb de slok nog niet binnen of…..ik hang over de reling, daar gaat mijn broodje vis,  terug in de zee.

ISanden_mirjamvandersanden03k zie een stijgballon en 4 mannen, gelukkig ze zijn veilig. Ik hoor ze roepen, Mirjam is ziek. Een voor een worden ze aan boord gehesen met de lift. Achter me hangt nu ook Bas over de reling. Jeroen ziet ook erg wit, we gaan vlug terug. Geen 2e duik vandaag.

De volgende ochtend ziet de zee er een stuk rustiger uit. We gaan kijken of we een kantduik kunnen maken. Helaas nog veel te onstuimig, maar met de Rib is wel een optie. Volledig opgetuigd gaan we op weg. We duiken weer nagenoeg op dezelfde plek als gisteren. Het nare gevoel van gisteren komt weer terug, dus ik doe mijn set af en blijf aan boord. De mannen gaan wel duiken.

Stan zegt ‘nu moeten we zeker 40 minuten wachten hier, dat kan saai worden’. Ik zeg ‘misschien komt er een zeehond’ en ja hoor, daar is er al een. Ze ligt lekker te rusten en te geeuwen vlakbij ons. Er scheren nog wat Jan van Genten over en we zien weer wat zeekoeten, Stan vertelt het een en ander over St Abbs en Eyemouth en dan komt er alweer een stijgballon omhoog, 10 minuten later volgt een 2e. Jeroen komt als 1e boven, alleen hij is de rest kwijt geraakt – het zicht is zeer slecht daar beneden. We hijsen hem aan boord. Al snel volgen Bas, Renze en Peter. Ze zijn ongerust – waar is Jeroen? Ik geef het ok-teken en ze weten genoeg. We hijsen ook deze heren aan boord. De condities waren zo slecht dat een 2e duik zeker geen optie is. Zelfs Peter die hier al 27 jaar duikt, had het nog niet zo erg meegemaakt.

In de haven worden we nog welkom geheten door een nieuwsgierige zeehond – dat maakt gelukkig een hoop goed.Sanden_basvandersanden07

Zo kan een duiktrip ook verlopen, op nummer 1 van de meest overbodige bagagestukken van deze reis staat helaas mijn duikuitrusting.
Tekst: Mirjam van der Sanden
Foto’s: Mirjam en Bas van der Sanden en Jeroen van Liempd

De Reportagewedstrijd 2011 is een initiatief van DuikeninBeeld.tv samen met het Bonaire Toeristenbureau, Bonaire Fun Travel en La Pura Vista. Met je inzending maak je kans op een reis voor twee personen naar Bonaire, waar je een reportage over het eiland gaat maken. Meedoen? Klik hier voor alle informatie.

RTEmagicC_17bonaire_fun_travel.jpg    RTEmagicC_7bonaire.jpg    RTEmagicC_duikeninbeeld.jpg