Dirk van den Bergh – Duikweekend (2)

Na een dag duiken op de Grevelingen vaart duikschip de Panda de Oosterschelde op. Dirk van den Bergh doet verslag van zijn duikweekend vanaf de boot.

Gisterenavond werden er aan de bar natuurlijk grapjes gemaakt over mij en mijn boei … (zie deel 1)
Ik heb er niet van gedroomd en goed geslapen!

’s Morgens zetten we koers richting Bruinisse waar we via de sluis de Oosterschelde opvaren. De eerste duikstek is De Broezel. Een vrij onbekende duikstek waar ik ook al vanaf de kant ben gaan duiken, maar zo vanaf de boot is toch wel gemakkelijker, alhoewel …

Ik heb nog een kilootje lood aan boord gelaten en het afdalen gaat nu vlot. Op 8 meter heb ik echter last met klaren en moet de afdaling even onderbreken. Pierre heeft dit niet gezien en daalt verder af. Het zicht is slecht en ik zie hem niet meer. Dan maar verder afdalen in de hoop hem op de bodem terug te ontmoeten. Ik bereik de bodem op 13 meter, maar geen Pierre te zien …
Vermits we hier dicht bij de vaargeul zitten is een directe opstijging niet aan te raden en ik ga richting kant. Daar ga ik aan de oppervlakte kijken en zie Pierre een heel eind van mij en van de boot aan de oppervlakte dobberen …

Wat is er misgelopen? Pierre wou hetzelfde doen als ik, maar zijn kompas stond verkeerd: op de boot is natuurlijk veel ijzer en dat had zijn instelling beïnvloed. Vermits ik een gewoon én een digitaal kompas heb had ik die met elkaar vergeleken en ik stond blijkbaar op een betere plaats op de boot bij de instelling … De les die we hieruit getrokken hebben is dat we in het vervolg ons kompas pas in het water zullen instellen én met elkaar vergelijken! Misschien een tip voor de schipper: mee op te nemen in de briefing … of heb ik dit weer gemist …

We zwemmen aan de oppervlakte naar mekaar toe en beginnen na 12 minuten aan onze eigenlijke duik. We houden het op een ondiepe duik en gaan max. naar 6,5 meter. Belangrijkste waarnemingen: vlokslak, harlekijnslak, groene wierslakken, snotolfje, kreeften, heremietkreeften, fuikhoorntjes en iets wat ik niet goed kan thuis brengen maar wat best wel eens een fluwelen zeemuis zou kunnen zijn (zie video op 0.43). Het is moeilijk filmen omdat we ondiep zitten en er nogal wat deining staat van de passerende schepen.

Dirk-Van-den-Bergh_20170528_boot-51218

Na de lunch varen we naar de Zeelandbrug. Hier gaan we een driftduik doen. Het is springtij en we gaan een uur voor de kentering in het water. Dat belooft weeral!

De zodiac brengt ons voorbij de brug en we gaan terug driften richting De Val. We nemen de tijd om ons kompas goed te zetten! Hierdoor neemt de stroming ons al een stukje boven water terug … Daar gaan we dan! De eerste 20 minuten valt er niet te filmen. Het gaat te hard! We blijven goed bij mekaar want het zicht is slecht. Eens we de brug onderdoor zijn (te merken aan de schaduw) wordt de stroming minder.

Dirk-Van-den-Bergh_20170527_zeeanjelier-met-krab-51218

Het filmen van baby snotolfjes is zonder stroming al moeilijk, maar toch lukt het me twee keer om ze scherp in beeld te krijgen! We gaan max. 7,5 meter diep zodat we tussen de blokken blijven waar de stroming toch iets afgeremd wordt. Zodra mijn luchtvoorraad op 50 bar zit laat Pierre de oppervlakte signalisatie boei op en komt de zodiac ons ophalen. We zitten nog een heel eind van de boot en vermits we achter de zodiac aan een touw hangen met het hoofd onder water is mijn luchtvoorraad gezakt naar 39 bar wanneer we aankomen. Hieruit trek ik weeral een lesje: zéker tijdig naar boven komen, want je hebt nog lucht nodig om terug te keren! Niets van vernomen in de briefing … of weer gemist?

Dirk-Van-den-Bergh_20170528_weduwroos-51218

Het wateroppervlak was een spiegel toen we erin gingen, maar dat is nu wel anders: de wind is aangetrokken en er hangt onweer in de lucht. Hierdoor gaat een derde duik vandaag niet door, want de Panda moet voor de veiligheid in de vluchthaven van Zijpe gaan liggen. Onderweg genieten we van een prachtige zonsondergang.

Dirk-Van-den-Bergh_20170527_zonsondergang-51218

Ja, geen derde duik en wat doe je dan als je op een boot zit … juist, in de bar zitten … Het wordt een leuke avond en het sluitingsuur van de bar (01.30 uur) wordt ruim overschreden! De beelden die ik hiervan maakte blijven privé!

Gelukkig hebben we ’s morgens alle tijd om ons klaar te maken voor de eerste duik. Die doen we om 10.30 uur nabij Anna Jacobapolder. De kompassen staan goed en ik heb geen probleem met klaren (mijn oren staan waarschijnlijk nog open van de muziek van gisterenavond!). We duiken 68 minuten en gaan max. 12,5 meter diep.

Dirk-Van-den-Bergh_20170528_steurgarnaal-51218

We varen terug door de sluis naar de Grevelingen. In de late namiddag maken we nog een duik bij Den Osse Haven. Einde van een schitterend duikweekend! Vermits dit ook het einde is van een verlengd weekend en alle wegen dicht zitten gaan we ’s avonds met een groot deel van de ploeg nog iets eten. Bedankt iedereen voor de gezelligheid!

Onderstaande video is in HD1080p, dus eventueel settings aanpassen voor de beste kwaliteit.