Wachtwoord vergeten?

Duiken

DOSA-jaarverslag 2019: duiken blijft een veilige sport

Het jaarverslag van DOSA over 2019 is gepubliceerd. Een korte samenvatting.

Bij DOSA (Duk Ongevallen Statistiek en Analyse) kunnen duikincidenten en –ongevallen gemeld worden. DOSA plaatst deze meldingen (zonder gegevens die herleid kunnen worden naar de melder) op haar website en maakt eens per jaar een jaarverslag met analyses en aanbevelingen. De organisatie doet dit zodat anderen kunnen leren van de problemen van betrokkenen, en hoopt daarmee de veiligheid van de duiksport te vergroten.

Duiken blijft overigens een veilige sport als we het aantal meldingen afzetten tegen het grote aantal duiken dat gemaakt wordt.

In 2019 heeft DOSA 84 meldingen ontvangen. Achttien daarvan komen van betrokkenen zelf; de overige meldingen komen van derden (KNRM, Duikmedische centra, NELOS etc.). De meldingen van direct betrokkenen bevatten vaak meer informatie en maken daarmee de analyses waardevoller. Maar… melden is blijkbaar nog geen gemeengoed onder duikers. Hetn zou eigenlijk de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Jij wilt toch ook voorkomen dat anderen hetzelfde overkomt als wat jou is overkomen. Daarom: MELDEN MOET!

Van de 84 meldingen hebben er 69 betrekking op een ongeval (lichamelijk letsel), waarvan één met dodelijke afloop. De overige vijftien zijn incidenten zonder lichamelijk letsel. Bij de ongevallen valt op dat het veel deco-ongevallen zijn, waarbij in een aantal gevallen ook sprake is van paniek.

DOSA maakt bij de analyse gebruik van ‘bijdragende factoren’ – hieronder wordt verstaan een of meerdere factoren die uiteindelijk geleid hebben tot het duikincident of het -ongeval.

Wat valt op?

• Er wordt veel gedoken met materiaal waarmee de gebruiker onvoldoende bekend is.
  • Duikers oefenen te weinig in het onderhouden van hun vaardigheden.
  • Duikers duiken regelmatig buiten hun competenties.
  • Er is nog steeds sprake van problemen die een medische achtergrond hebben en die zich tijdens de duik openbaren.

Wat zijn onze aanbevelingen?

• Train je duikvaardigheden regelmatig in een gecontroleerde omgeving.
  • Duik met goed en degelijk materieel en zorg dat je de werking ervan kent.
  • Laat meldingen bij DOSA door de betrokkene zelf doen. Geef zo gedetailleerd mogelijke informatie over het duikincident of – ongeval.
  • Maak tijdens trainingen en verenigingsavonden gebruik van de meldingen op de website van DOSA. Bespreek hoe een duikincident of ongeval voorkomen had kunnen worden indien een duiker zelf in een dergelijke situatie terecht zou komen. Kortom: gebruik de lessen die uit duikincidenten en ongevallen te halen zijn!

Het jaarverslag van DOSA staat op de website en is vrij beschikbaar.

3 reacties

1. Dat zijn zeker weinig meldingen. Onderbuikgevoel zegt me dat er veel meer gebeurt waar we niet van horen omdat men het niet het melden waard vind: ‘het is toch goed afgelopen’. Het lijkt me dat de opleidingsorganisaties er ook baat bij hebben dat instructeurs en duikers melden.

REAGEREN
  2. MELDEN MOET, het komt nogal gebiedend over.Zou het niet goed zijn om deze boodschap via de PADI’s en NOBs te verspreiden zodat het een gedragspatroon wordt? Iemand vertelde me dat je in een van onze buurlanden alleen bij de verzekering kosten kunt claimen wanneer je een melding hebt gedaan. Maar dan nog zal er niet worden gemeld als er geen schade is.
    Ik ben benieuwd hoe jullie duikers zo ver krijgen om te melden, ook als er geen letsel of schade is.

REAGEREN
  3. Nog een aanvulling… ik snap het belang van het verzamelen en analyseren van gegevens, maar dan moeten er wel voldoende gegevens zijn.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Velden met * zijn verplicht *