Pascal van de Vendel – De bucketlist van Gozo

Als je de duikvakantie optimaal wilt benutten, maak je een bucketlist van de duikplaatsen die je wilt bezoeken. Pascal dook op wrakken, in grotten en door tunnels op Gozo.

Datum:  29 juli t/m 12 augustus 2016
Duiklocatie: Gozo

duikreport-call-to-action-350x85

pascalvandevendel_20161021_P31-41936

Mijn vriendin en ik zijn best verwende vakantieduikers wat duikbestemmingen betreft. Gezien we niet gebonden zijn aan de schoolvakanties gaan onze vakanties vaak naar verre oorden. Als je het hoogseizoen kan ontlopen scheelt dat behoorlijk in de kosten en je hebt het voordeel dat het niet te druk is in de meeste duikresorts.
Dit jaar moesten we onze plannen omgooien vanwege ons werk en zat er niets anders op dan in het hoogseizoen op vakantie te gaan. Maar ja, waar gaan we dan heen? Eigenlijk hadden we ons nog nooit echt verdiept in duikbestemmingen binnen Europa. Ook wilden we eens naar de Duikvaker Beurs, dus wij naar de beurs en daar alle stands af qua duikbestemmingen in Europa. Eigenlijk waren we er al snel uit, Malta of Gozo moest het gaan worden. Na kort overleg gekozen voor Gozo, kleiner dan Malta en tevens wat minder toeristisch.
We hadden een leuk hotelletje gekozen in het dorpje Xlendi. Het dorpje ligt in een hele mooie baai met aan de ene kant rotsen en aan de andere kant huizen die tegen de heuvel zijn opgebouwd. In het weekend kan het er erg druk zijn vanwege de goede restaurants waar ook de lokale bevolking van Gozo komt eten.

pascalvandevendel_20161021_Blue Hole Madness-41936

Zoals denk ik de meeste duikers die op vakantie gaan, hadden wij ons een beetje verdiept in de duiksites van het eiland. En ook deze keer hadden wij onze Bucketlist gemaakt van duiken die we graag wilden doen. In willekeurige volgorde zag die er zo uit:
1) Blue Hole/Azure Window
2) Cathedral Cave
3) Inland Sea en Tunnel
4) Double Arch
5) De 3 wrakken, Cominoland, Karwela en de MX Xlendi
6) Comino Caves en het P31 wrak( beide bootduiken die meestal gecombineerd worden)

Voor deze duiken hadden we 12 dagen de tijd dus dat moest goed komen!

pascalvandevendel_20161021_Double Arch-41936

Na 3,5 uur vliegen waren we al op Malta, vervolgens nog 45 minuten met de taxi naar de veerboot. De overtocht duurt 20 minuten en daar zouden we worden opgehaald door ons hotel. Vanaf de veerboot zagen we het bijna onbewoonde eilandje Comino liggen wat tussen Malta en Gozo ligt, Comino is bekend vanwege het azuur blauwe water. In het hoogseizoen is van dat azuurblauwe water weinig meer te zien gezien de hordes toeristen die met grote boten worden aangevoerd. De hele baai ligt dan vol met boten en snelle powerboten scheuren de hele dag over het water met toeristen.
Voor we op vakantie gingen had ik nog even snel een mailtje gestuurd naar de duikschool met de vraag wat de watertemperatuur was op dat moment. 25 graden was het antwoord en ons 5,5mm pak moest ruim voldoende zijn. Toch had ik op het laatste moment ons 3mm vest met 5 mm kap in de koffer gegooid, je weet maar nooit gezien ikzelf een aardige koukleum ben. En waarom kou lijden als het niet nodig is. De dag na aankomst konden we direct een check-dive doen nadat de bekende formulieren waren ingevuld. De duik was op het huisrif van Xlendi. Vanaf we duikschool gingen we wandelend door het dorp naar de baai, met duikpak aan en duikset op de rug wandelend tussen de toeristen door bij 35 graden. Dan is 400 meter best een eind en ben je blij dat je in het water ligt. Na een klein stukje uitzwemmen konden we onderwater en kon de duik eindelijk beginnen. De eerste 10 min zaten we niet dieper dan 10 meter, aangekomen bij een soort geul gingen we wat dieper en toen zag ik het al aankomen! Een thermocline, net alsof iemand beneden de warme kraan aan doet terwijl jij net boven staat te douchen! De temperatuur kelderde van een aangename 25 graden naar 17 graden. En gezien ik niet zoveel vet op de botten heb had ik het gelijk goed koud. De rest van de duik heb ik alleen maar verlangd naar mijn vest met kap, en jaloers gekeken naar onze gids die wel een kap op had en zelfs handschoenen aan!
Maar nu werd het tijd om aan onze Bucketlist te werken. De 2e dag was gelijk een goede, in de ochtend naar het wrak van de Karwela en de middagduik was een duik in de Blue Hole. De Karwela is een van de 3 wrakken die speciaal voor duikers zijn afgezonken en die alle 3 dezelfde instap hebben en dus vlak naast elkaar liggen. De Blue Hole is een leuke duik maar met een stevige wandeling over de rotsen en slingerend tussen de andere toesisten door die niet doorhebben hoeveel gewicht je op je schouders hebt. Vanwege de wandeling naar de instap gaf onze gids het advies om ons pak met water vol te laten lopen gezien het 35 graden was. En dat was geen overbodige luxe kan ik vertellen. Ook de 3e dag konden we weer een duik van de Bucketlist afstrepen. We gingen naar de Cathedral Cave, een duik aan de noordkust waar tevens de zoutvlaktes liggen. Ook hier was de keus springen of via de trap het water in, meestal koos ik voor de trap gezien mijn camera springen niet zo leuk vindt. Op Gozo moet je het echt hebben van dit soort duiken gezien het onderwaterleven niet echt bijzonder is. Maar bovenwater komen in een hele grote grot met bijzondere mooie lichtinval maakt een hoop goed.

pascalvandevendel_20161021_Inland Sea-41936Die avond begon het aardig te waaien, vissers in de baai haalde hun bootjes binnen en de golven in de baai van Xlendi werden hoger. De volgende ochtend waaide het nog steeds maar we gingen toch duiken dus wat is het probleem? Aangekomen op de duikschool werd al snel duidelijk dat de wind wel een probleem was. Op 80% van het eiland was niet te duiken! Het water inkomen was geen probleem maar eruit komen vonden ze te gevaarlijk. Bijna alle interessante duikspots hebben een ladder om uit het water te komen waardoor het in combinatie met de hoge golven te gevaarlijk is. Maar de wrakken waren wel bereikbaar dus op naar de Cominoland. Daar aangekomen kwamen we er achter dat we duidelijk niet de enige waren. Alle duikscholen van het eiland hadden zich verzameld want veel anders was er door de wind niet. Gezien de wrakken diep liggen, 30 meter gemiddeld, liet onze gids ons 20 minuutjes wachten totdat ongeveer iedereen het water in was en toen gingen wij, onderweg kwamen de eerste duikers al terug en eenmaal op het wrak was bijna iedereen al weg.
Twee dagen later was de wind weer gaan liggen maar de Noordkant was nog te ruw, we zijn er gaan kijken maar de gids vond het te riskant. Dus dan maar nog een keer naar de Blue Hole want daar waren de golven al minder geworden. Misschien raad u het al, doordat er twee dagen niet was gedoken in de Blue Hole stond nu wederom het eiland daar om te duiken. Bij het water aangekomen konden we nauwelijks het water in door alle duikers die er in dreven! Aan het eind van de duik tijdens de safety stop was de Blue Hole net een overvolle jacuzzi . De volgende dag deden we een bootduik naar de Comino Caves en het wrak van de P31. Als eerste duik deden we de Comino Caves, een labyrint van tunnels, grotten en de Aqualung cave. Deze heeft de vorm van het Aqualung logo. Na de lunch en een stukje varen was de P31 aan de beurt. Ook dit wrak is afgezonken voor duikers en ligt op 20 meter dus perfect voor een wat langere duik. En weer 2 van de Bucketlist!!!
De volgende dag maakten we een duik bij de Inland Sea, een klein meertje met een lange tunnel die uitkomt in open zee. Erg leuk om door de tunnel naar buiten te zwemmen. Het begin is maar een meter of 3 diep en aan het eind ongeveer 25 meter. Ook gingen we naar het derde wrak de MX Xlendi, het grootste wrak maar bij het afzinken is hij op de kop terecht gekomen en kan je er dus niet in. Wel zitten de reusachtige schroeven er nog aan dus op zich een leuk duikje. En zo bleef er nog maar 1 duik over op onze bucketlist, Double Arch! Deze duikplek ligt ook aan de noordkant en heeft ook een instap via een ladder, je komt in een kleine inham en die wordt de wasmachine genoemd. Dat zegt genoeg denk ik, vervolgens is het 15 minuten uitzwemmen. Onze gids zei dat het alleen te doen was met weinig wind en dus geen golven. Maar die avond kwam de wind weer opzetten en u raadt het al? De dagen erna waren het weer de inmiddels bekende duikplekken. Maar we moesten nog 1 duik van de lijst en we hadden niet lang meer voordat we weer naar huis moesten. Op de 1 na laatste dag wilde onze gids het erop wagen om toch te duiken bij Double Arch, in een soort jubel stemming zaten we in de auto en met ons nog 3 Belgen die daar ook graag heen wilden. We waren net onderweg toen het mobieltje van de gids af ging, het bleek een andere gids te zijn die even kwam melden dat de noordkant te slecht was om te duiken. Dus wederom over op plan B, de wrakken of een baai ernaast.
En zo brak onze laatste duikdag aan en die nacht was de wind iets minder geworden dus wie weet. En daar gingen we weer, op naar de Double Arch, het moest toch lukken vandaag? Daar aangekomen stond onze gids gelijk met een bedenkelijk gezicht te kijken naar de wasmachine in het baaitje en de golven die tegen de trap beukten. Onze Belgische vrienden waren ook weer mee en iedereen stond naar de gids te kijken en te wachten op het verlossende woord. De gids had duidelijk een dilemma, het er op wagen of ons teleurstellen? Het werd dus een” BETTER SAFE THAN SORRY” en zo ging het toch weer niet door. De gids had gewoon gelijk maar evengoed baalden we stevig. Nadat de gids nog een tijdje naar de draaikolken bij de instap stond de kijken kwam hij met een ander plan, die middag nog 1 poging wagen en dan eventueel vanaf het strand een stukje verderop, maar dan moesten we 25 tot 30 minuten uitzwemmen. Iedereen stemde voor en zo stonden we er die middag weer, de trap was nog steeds geen optie dus werd het zwemmen. Ging het dan toch gebeuren? Want als 1 het zwemmen niet zou redden, konden we alsnog terug. Gelukkig was iedereen in goede conditie en op onze rug, ikzelf met camera op mijn borst vast geklikt, flipperden we richting de Arch. En daar gingen we dan, eindelijk konden we de laatste afstrepen van onze Bucketlist. We doken direct naar 30 meter en in de verte dook de Arch op in het blauwe water. Een grote dubbele boog die er erg imposant uit ziet. We doken onder de onderste boog door en ik had gelukkig nog wat tijd om een plaatje te maken. Om de hoek van de Arch hing een grote school met Barracudas. Zoveel vis hadden we in 2 weken nog niet gezien dus het halve uur zwemmen was snel vergeten en met een bijna lege fles bereikte ik het strand. En zo kregen we onze Bucketlist op het laatste moment toch nog vol!!

Op Gozo is de wind dus een niet te onderschatte factor, wij hadden twee weken maar als je naar Gozo gaat voor een week moet je het dus wel treffen met het weer indien je ook een Bucketlist hebt. Op Gozo krijg je geen uitbundig onderwaterleven te zien maar wel mooie tunnels, grotten en wrakken. En als je daar van houdt is Gozo een uitstekende betaalbare duikbestemming. Maar je moet wel fit genoeg en bereid zijn om stukken met je duikset op naar het water te wandelen. Tevens zijn de mensen erg vriendelijk en word je nergens aangesproken door mensen die allerlei handel aan je willen verkopen. Eten is van erg hoog niveau en betaalbaar, en dat vond mijn weegschaal ook toen ik thuis kwam! Al met al een leuke duikvakantie maar of het voor herhaling vatbaar is? Ik zie toch graag wat meer onderwaterleven.