Daniël Versteeg – Galapagos! Het begin van een waanzinnig avontuur

Het is een reisbestemming die bij veel duikers in de ’to-do-lijst’ zal staan: de Galapagoseilanden. Duikreporter Daniël Versteeg kan het afstrepen van zijn lijst. In een serie duikreports schrijft hij over zijn reis. Vandaag: deel 1.

Datum: maart 2016
Duiklocatie: Galapagos eilanden

duikreport-call-to-action-350x85

Met terugwerkende kracht zullen wij onze live aboard op de Galapagos eilanden online zetten.

Het begin van een gaaf avontuur!!

Vanochtend was het dan eindelijk zover! Op weg naar de Galapagos.

Gelukkig werden we al vroeg opgehaald, want we hadden weer niet goed geslapen. Volgens mij waren we in ons hoofd al zo bezig met het duiken op de Galapagos?

Dus waren we blij dat we om zes uur s’ochtends in de taxi konden stappen richting vliegveld. Onderweg zagen we heel goed hoe hoog Quito lag, want toen we naar beneden reden keken we neer op de wolken die om de bergen heen hingen. WoW, wat een gaaf gezicht. Toen wij foto’s uit het raampje probeerde te maken, stopte de taxichauffeur, zodat we wat plaatjes konden schieten.
Hetzelfde deed hij ook weer toen we weer die hoge gebouwen op de rand van de berg zagen staan. Wel leuk dat we dat nu op de foto hebben.

Ondanks de fotostops kwamen we veel te vroeg op het vliegveld aan. Zo erg was dat niet, want onze bagage moest nog gecheckt worden. Dit keer niet op messen of drugs, maar op (vers) eten dat meegaat naar de Galapagos.
Onvoorstelbaar wat mensen meenemen. Bij de in beslag genomen spullen lagen zelfs uien.? Gaan je kleren zo lekker van ruiken in de koffer.

Uiteindelijk viel het wachten wel mee en gelukkig was Caar haar hoofdpijn al steeds verder gezakt. Ze had zichzelf daar vannacht echt druk om liggen maken, dat ze straks niet zou kunnen duiken als het nog zo erg was als gister.
Maar gelukkig nadat ze in het vliegtuig een beetje geslapen had ging het weer helemaal goed.
We maakten een tussenstop in guayaquil. En daarna vlogen we weer verder. Alles ging lekker op tijd en we landde op de geplande tijd op de enigste landingsbaan van San Cristobal.
Daar moesten we even wachten op de koffers. Caar en ik hadden het idee dat niet alle koffers op die ene band konden?

Buiten werden we opgewacht door het team van Galapagos Sky. De mensen van de liveaboard. Het is heerlijk tropisch warm hier, dus de koude flesjes water die ze uitdeelde waren erg welkom.
Met een busje werden we naar de haven gebracht. En konden we alvast wat van de omgeving zien. We reden door een heel klein dorpje, en op de deuren van een kerk stonden zeeleeuwen gekerfd.

Bij de haven aangekomen was er nog een laatste kans om iets te halen in een drogistje. Wij hadden niets nodig, dus stonden te wachten op de anderen. met al die zeeleeuwen geen straf. Op de rotsblokken lagen ze te zonnen en in het water speelden ze tussen de boten. Wat een feest om naar te kijken. We ontdekten ook een slapende op een bankje.
Met een kleiner bootje werden we naar onze boot gebracht. We zijn maar met 16 toeristen op het schip. Een gezin van 4 mensen een groep van 8 mensen uit Azië en nog een stel uit Boston.
Het schip is echt fraai. Duikdek is groot genoeg en geordend in twee groepen, omdat je ook in twee groepen met de zodiak naar de duikstek word gebracht.

Achter het duikdek, is de ruimte om te eten een minibar en een relaxruimte binnen. Dan is er nog een bovendek, waar onze hut ook is en een dek om lekker te kunnen opdrogen en bovenop een zonnedek. En we zijn altijd welkom in de stuurhut om een kijkje te nemen bij de kapitein.

We kregen eerst een briefing over de boot en daarna een lekkere lunch. Dat begon dus goed, haha
Na de lunch kregen we een briefing over het duiken en het duikdek. En konden we ons setje opbouwen voor een korte checkduik.

Ondertussen was de boot naar een plek langs San Christobal gevaren, waar we te water konden.
Het was even chaotisch, omdat veel mensen gehuurde spullen hadden en hun plekje moesten vinden.

Uiteindelijk mochten we dan de zodiak in. De groepen gingen nu een beetje anders dan hoe het de rest van de week gaat. Nu ging het gezin met de kinderen apart en de rest als grote groep. De volgende duiken blijft het gezin apart duiken, de groep van 8 samen en wij met het stel uit Boston. Beter in een groepje van vier!

Helaas was het zicht niet heel erg goed en heeft maar 1 iemand een zeeleeuw gezien.
Omdat wij een beetje aan de zijkant zwommen zagen we nog wel een aantal gardeneels een grote papagaaivis. En nog wat grote vissen. Er was ook een puffervis die een tijdje met ons meezwom en af en toe naar duikers toe zwom.

Naar galapagosmaatstaven viel deze duik tegen, maar we hebben een fijn duikje gehad. Het water was hier 27 graden dus we hadden het heerlijk warm in onze 7 mm. Het aantrekken van dat dikke pak viel wel weer even tegen. Zeker met dat zweterige weer. Maar straks zijn we blij dat we deze hebben meegenomen.

We konden omdat het water rustig was op twee manieren de zodiak in. Via een trapje of de sealion way. Caar en ik dachten we doen het gelijk charmant en op de sealion manier. Moet tenslotte de rest van de week ook.

Helaas was er iemand zijn gopro verloren. (Echt balen) dus moesten we wat langer wachten in de zodiak, omdat ze nog even gingen zoeken (helaas niet gevonden).
Maar dat gaf ons wel de kans om wat vissen uit het water te zien springen en af en toe een zeeleeuw. Genieten dus.
Na de duik kregen we thee en stond er watermeloen klaar. Hadden we even de tijd om te douchen of te relaxen om daarna naar de briefing te luisteren voor de noodprocedures op de boot.

Maar eigenlijk had iedereen al flink honger en keken we uit naar het diner na de briefing. Dat was weer heerlijk. Je hebt iedere keer keus uit twee dingen die je smiddags al kiest, maar je mag ook een speciaal verzoek indienen. (Binnen de mogelijkheden natuurlijk)
Omdat de tafeltjes in vieren opgedeeld zijn, komt het zo uit dat wij ook met ons duikgroepje eten. Gelukkig zijn het aardige mensen en kunnen er een gezellig praatje mee houden.

Terwijl dit blog geschreven wordt ligt de boot stil en is het al heel erg donker. Maar om de boot in het water zijn lichte plekken. Daar zwemmen nu zeeleeuwen rond, waarschijnlijk om te jagen. Echt superleuk dat overal waar je kijkt je die beesten ziet.
Morgen gaan we drie duiken maken. Kan niet wachten met wat we dan gaan zien!