Aike Willemsen – Welcome to paradise! (1/7)

Datum september 2014
Locatie Indonesië, Bangka Island & Lembeh

17.09.14
Van deur tot deur een goede 24 uur onderweg geweest maar het was goed toeven tijdens de vlucht, top service bij Singapore Airlines. Daarna een tweede vlucht met Silk Arlines van Singapore naar Manado, een uurtje in een auto, 20 minuten op de boot en we zijn eindelijk aangekomen op Bangka Island. Paradise Island had het ook kunnen heten want je krijgt gelijk een “Robinson” gevoel, mooi strandje, een paar cottages en daarachter begint de jungle. “Welcome to paradise” krijgen we te horen en ook een papaja cocktail ontbreekt niet. Heerlijk rustig en mooi! Sinds onze aankomt in Indonesië zijn we ook miljonair, 15.000 Rupiah is ongeveer 1 euro, even 3,7 miljoen Rupia uit de muur trekken;)

De eerste avond vallen we met de neus in de boter, ze gaan barbecueën, vers gevangen vis, saté, kip en verschillende groentes, salades en natuurlijk ontbreekt onze “favoriete” rijst niet. De crew maakt gezellige muziek en ze halen me zelfs over om hun zelf gemaakte sambal te proberen, gelukkig de milde variant. We drinken nog wat en dan vallen onze ogen toch echt dicht en zoeken we ons bed op. Het enige wat je hoort zijn de golven, de wind en een takje dat af en toe op het dak valt, veel relaxter dan dit kan het volgens mij niet.

18.09.14
Na een goede nacht en weinig jetlag klachten besluiten we toch om vandaag al te gaan duiken, we wilden een huisrif duikje maken maar gaan toch met de boot mee. Alles wordt geregeld, spullen worden aan boord gezet, setjes opgebouwd, je krijgt een glas water, een koekje en ze helpen je overal mee. Ik wordt een beetje huiverig als anderen mijn set opbouwen maar ik weet dat het hier de gewoonte is en ze gaan erg netjes met de spullen om dus het is wel best zo! Veel meer dan de nitrox analyseren, setje nalopen en je manometer checken is het niet. De duikschool is van Murex en de 2 bootjes die aan het strand liggen zien er netjes uit.

Duik 313
De eerste duikstek heet Peter Sponge, een zandvlakte met zeegras en daarna een kleine rif muur. Er wordt hier soms een zeekoe gezien maar dit geluk hebben we vandaag niet. De gids wijst ons al snel op een Algea Octopus, hij moet 3 keer wijzen want anders zien we hem niet maar dat zal deze week nog wel vaker voorkomen. Naast en octopus zit een minuscule Frogfish, nog geen 2 centimeter groot. Iets verderop zit zijn broer, de Giant Frogfish en die is dan gelijk meer dan 30 centimeter groot.
We duiken rustig verder en er komt een Blue-Spotted Ribbontail Ray voorbij, hij lijkt op de stingray maar de staart is net iets anders. Ondertussen zijn we bij het rif aangekomen en alhoewel ik op een eerste duik op vakantie vaak zelf niet veel vind is dat nu wel anders, het ene na het andere slakje zien we, het grootste deel is geheel nieuw voor me. Echt een slakken walhalla en dat al op de eerste duik, dat belooft wat! Elisabeth’s Chromodoris, William’s Chromodoris, Diana’s Chromodoris en nog een aantal. Ook een zwarte platworm met een paars randje ontbreekt niet.
Het stikt hier van het kleine leven, gekke krabbetjes met nog gekkere namen, garnaaltjes met de mooiste kleuren en slakjes, ik geloof dat we de juiste vakantie uitgekozen hebben;)

Duik 314
We varen een stukje verder met de boot en duiken onder bij Tanjung Usi 2, Een mooie rif wand waar we direct als een Sepia spotten. Hij is absoluut niet schuw en ik kan er een paar mooie foto’s van maken. We zitten rond de 22 meter en volgens mij maakt het hier weinig uit of je op 5 of op 30 meter zit, overal is wel wat te zien. Een koraalduiveltje verschuilt zich in het waaierkoraal en in de anemoon ernaast zitten Sarasvati Anemone Shrimps, doorzichtig met mooie kleurtjes.
Ook weer een nieuw slakje, ditmaal die van Anna. Ik zie een witte worm kruipen met “pootjes” aan een zijnde, het is een Lamperts Sea Cucumber. In een ooghoek zie ik de gids weer het slakjes teken maken, Dark Morgin Glossodoris, Swollen Phyllidea, William’s Chromodoris en dat op 1 vierkante meter! Na een klein uurtje zien we nog de Red Spotted Guard Crab en dan is het tijd om terug naar de boot te gaan….. helaas.
We houden het vandaag bij 2 duiken want zijn toch nog redelijk vermoed van de lange reis. Geen straf om hier in het restaurant, in de hangmat of op het strand te zitten, het uitzicht is geweldig en er staat een windje dus het voelt niet te warm aan. Ook is er zelfs hier altijd wat te beleven, eerst komt er een dame met een handdoek om zich heen voorbij gerend, daarna een paar Indonesiërs, dan wordt er wat gegild…. Een groene slang van een meter in de struik in de buiten-badkamer, altijd leuk!

19.09.14
Het Murex Bangka Island resort is echt een basic resort, geen luxe maar wel een cottage op nog geen 10 meter van de zee, een prima bed en een buiten-badkamer incl. planten en gelukkig bij ons geen slangen. Afgelopen nacht dacht ik dat er vogels rond vlogen boven ons bed maar vanmiddag zagen we dat het salamanders zijn die ruzie hadden en een piepend geluid maken. Ook dondert er af en toe eentje uit de boom boven op iemand.
Het eten is niet heel uitgebreid maar prima, ontbijt met pannenkoekjes, wafels, jam, verse sap, vers brood en kaas. De lunch bestaat uit kip en vis, rijst groentes en wat lokale gerechten, het diner is ongeveer hetzelfde maar dan uitgebreider.

Duik 315
We varen richting het vaste land en duiken bij Sampiri 3, een van de plekken met heetwaterbronnen onderwater. Onze gids “Oce” schijnt de lamp in een holletje en er zit een Electric Fileclam, een rode bol met sprieten en zodra je erop schijnt beginnen er lijnen te knipperen, zodra je de lamp uitdoet stopt het gelijk, erg bijzonder! In het zand zit een Juvenile Ribbon Eel.
We duiken iets verder en hij wijst weer iets kleins aan, het blijkt een Tropical Bottletail Squid te zijn, een inktvisje van nog geen centimeter groot, pas door mijn macrolens heen zie ik wat het is, hoe ze het elke keer weer vinden? Uit het holletje steek de kop van een Napoleon Snake Eel, hij duikt snel weg als hij me ziet.
Ondertussen zijn we bij de heetwaterbron aangekomen, de eerste keer dat we dit onderwater zien, je ziet duidelijk het warme water opstijgen en als je je hand erin houdt voel je duidelijk het temperatuur verschil, ook het zand rond de bron heen voelt warm aan.
In een stuk zacht koraal zien we nog een Softcoral Porcelain Crab en daarna worden we gewezen op iets waarvan wij dachten dat het een stuk zacht koraal was, maar al snel blijkt het te bewegen, het is een Powered Phyllodesmium, een grote witte slak met gouden figuurtjes erop en rond de 10cm groot, erg mooi!

Duik 316

We rusten een uurtje op de boot en varen een klein stukje naar Sampiri 1, een duikstek met erg mooi koraal, kleurrijk en vol met leven. Al snel wijst Oce een klein zeepaardje aan, nog geen centimeter groot, de Pontohi Pygmy Seahorse, lastig om foto’s van te maken maar het lukt. In de buurt loopt een Blue Boxer Shrimp rond die me goed in de gaten houden, agressief diertje.
Ook met de slakjes houdt het maar niet op, De Occelated Phyllidea, Blue Velvet Headshield slug en de Tyron’s Risbecia komen voorbij, weer een aantal slakjes die ik nooit eerder gezien heb.
Mooie vissen komen hier natuurlijk ook voor, we zien 1 grijze en 2 witte Leaf Scorpionfishen op het koraal zitten, aan het einde nog een Sea Moth, weer een geslaagde duik achter de rug.
Na een kort stukje varen zijn we weer terug op ons paradijs, even eten en daarna met een muziekje in de hangmat liggen en over de zee uitkijken, dat gaat nooit vervelen. Over de duikspullen hoeven we ons niet druk te maken, alleen even de nitrox analyseren en de rest wordt weer geheel verzorgd.

Duik 317
De derde duik van vandaag is bij Tangjung Usi 1, slecht op 5 minuten varen, snel weer de uitrusting aantrekken en onderduiken. Een krokodil vis kijkt ons aan, eindelijk weer eens iets wat we wel herkennen. De gids wijst met zijn stokje op een stukje waaierkoraal en er zit een Pygmy Seahorse in, haast niet te onderscheiden van het koraal en ook weer minuscule klein, maar deze stond zeker op het lijstje met dingen die ik graag wilde zien. Niet veel verder zit er zelfs nog een en een groot aantal foto’s later moeten we toch echt verder duiken.
Ook deze duik weer een nieuw slakje, een Loch’s Chromodoris, voor eens slakjes gek zoals mij is dit wel een top locatie, de gekste vormen en kleuren. Ik vrees dat ik niet meer naar huis wil.
’s Avonds in het restaurant is het ook erg gezellig, 8 personen van de boot crew maken muziek op een paar kleine gitaartjes, een zelf gemaakte bas en een trommel, lekker vrolijk en het klinkt ook nog goed. Een paar gasten wagen zich aan een Indonesisch dansje en de rest zit gezellig aan een biertje of iets anders.