Aike Willemsen – Hurghada (deel 1)

Vakantie! Aike gaat naar Hurghada. De komende dagen lees je zijn verhaal in meerdere delen en kun je zijn foto’s bekijken.

Datum   9 september 2012

Locatie   Hurghada, Egypte, Rode Zee

duikreport-call-to-action-350x85

9 September 2012, eindelijk, het is weer vakantie! Onze vrienden Jos en Denise uit Hazerswoude Dorp die we van een vorige vakantie kennen komen onze (Lotte & Aike) kant op.

Het was inmiddels tegen de 30 graden hier in Doetinchem dus tijd om lekker op het terras te zitten en vervolgens de barbecue aan te steken. In de avond met zijn tweeën alleen nog even nalopen of we niets vergeten zijn in onze bagage, paspoorten, tickets, duikuitrusting, camera, onderwaterhuis, flitsers en wat kleding.

Om 02:00 richting Dusseldorf, de vlucht vertrekt op tijd, dat is altijd fijn en we komen zoals gepland rond 11:00 uur aan in Hurghada. Buiten bij het vliegveld begint het bekende “taxi, taxi taxi, special price for you” alweer, ach ja we zijn het ondertussen gewend. We kiezen de meest aftandse blauwe koekjestrommel uit en laten ons afzetten bij Mastaba2. Een mooi appartement boven op de heuvel in Hurghada die we via een particulier gehuurd hebben. Net buiten het centrum met een super uitzicht over de stad, we kunnen zelfs de boot zien liggen van de duikschool waar we mee gaan duiken. Eerst een duik in het zwembad en even bijkomen van de reis. In dit complex wonen vooral gepensioneerden dus geen schreeuwende Egyptenaren hier. Ondertussen hadden onze buren de koelkast al gevuld, tijd voor een lekkere koude Stella op ons balkon! Vanaf morgen gaan we duiken bij Voodoo Divers dus eerst alle duikuitrustingen maar eens die kant op brengen, lopend was de bedoeling, het hotel waar de duikschool bevind is maar 10 minuten. Maar bij de eerste beste taxi die langs rijdt gaan we al overstag, waarom ook moeilijk doen voor 5 Egyptische ponden (€ 0,70).

Dit is al het 5e jaar dat we naar Hurghada en deze duikschool gaan dus daar aangekomen is het alsof we weer “thuiskomen”. Ze zeggen niet voor niets “bij Voodoo Divers komen je als gast en vertrek je als vriend”. Aan het aantal vaste gasten te zien klopt dat ook wel. Nadat we weer bijgepraat waren met iedereen onze duikspullen in de kratjes gedaan en onze pakken uitgehangen. Ondertussen komt de boot ook al aan varen en was de hele club compleet, tijd voor een biertje en wat te eten in de Caribbean bar dat naast de duikschool zit en vandaag maar eens vroeg naar bed, om 07:00 gaat de wekker weer.
De Eerste dag op de boot is altijd weer een beetje wennen, gelukkig hebben we geen last van zeeziekte. Vooral met fotograferen moet ik altijd wennen aan de hoeveelheid licht, even wat anders dan in Nederland. De eerste duik zien we gelijk al een aantal slakjes, dat begint al goed! Gelijk even opnieuw uitloden dan hebben we dat deze vakantie ook weer gehad. De tweede duik maken we op Shaab Sabina, een van mijn favoriete riffen met een schitterende koraaltuin. Lekker driftend vlak over het koraal heen zien we aan aantal murenen die schoongemaakt worden door poetsvisjes, ook zwemt er opvallend veel grote vis om ons heen, weer genieten dus. Nadat we weer bij het duikcentrum zijn aangekomen volgt elke dag dezelfde vraag, waar gaan we vandaag eten. Bombay restaurant is weer eens aan de beurt, vaak gaan er meerdere gasten en leden van de crew mee dus erg gezellig en ze hebben lekkere biefstuk met pepersaus dus ik klaag niet.

Tijdens de tweede duikdag gaan we eerst naar Small Giftun, na even zoeken zien we een octopus verstopt in een steen, als je dichterbij komt merk je dat hij het er niet mee eens is en verschiet van kleur, van bruin naar wit, schitterend om te zien! Ondertussen kruipt hij verder tussen de stenen dus tijd om het beestje met rust te laten. Terug op de boot stond de lunch al klaar, persoonlijk ben ik geen grote eter in de middag maar om me heen hoor ik altijd dat de lunch erg goed is. Nog even genieten van de zon en de zee en het is tijd voor de tweede duik van vandaag.

De boot legt aan bij Erg Sabina en we gaan het water in. Veel stroming hier dus we moeten toch nog een beetje werken op vakantie. Bij de laatste pinnacle aangekomen zien we wat bewegen in de verte, nog een stukje erheen gedoken en BINGO, een eagleray! Helaas was hij nog een meter of 15-20 van ons af dus mooie foto’s zitten er niet in. Het was weer een top dagje tot nu toe. Terug op de boot krijgen we de vraag of we te porren zijn voor een nachtduik, daar hoef ik geen seconde over na te denken, de mooiste duiken die er zijn. Al snel zijn er genoeg mensen om de boot uit te laten varen. Eenmaal bij het duikcentrum snel naar de winkel om een paar zakken chips e.d. te kopen want het avondeten gaat nog even duren.

Op de boot eerst de briefing voor Fanadir Noord, Spaanse danseressen, sepiaatjes en de Large Pleurobranchus…. de wattes, deze heb ik nog niet voorbij horen/zien komen. Het is een soort van grote slak met een penis, de penisslak dus. Om 18:49 was de zon al onder en gingen we kopje onder, Al snel hadden we de eerste Spaanse danseres in ons vizier en na een aantal foto’s zagen we een paar meter verder mijn/onze eerste Peni…. Large Pleurobranchus, dat ik die nooit eerder gezien heb, hij is toch minstens 10 cm groot. Als snel zagen we de tweede Spaanse danseres en pleurobranchus. Voor een slakjes gek zoals mezelf was het nu al een geslaagde duik. Aan het einde van de duik zien we ook nog 2 Sepiaatjes.